További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A jövő hétvégén megkezdik az Északi vasúti összekötőként is ismert Újpesti vasúti híd építését, ezért a jövő hétvégén lezárják a vonatok és a gyalogosok elől az Aquincum és Újpest közötti hidat. A vonatok 18-án, pénteken 18:45-től vasárnap üzemzárásig csak Óbuda és Esztergom között közlekednek, Óbuda és a Nyugati pályaudvar között vonatpótló autóbusz közlekedik, kizárólag az Árpád-híd és a Margit-híd budai hídfőjénél megállva, 33 perces tervezett menettartammal. Korábban arról volt szó, a buszok helyett vonatok járnak majd, de erre most nem kerül sor, és van rá esély, hogy júniustól a három hónapos lezárás alatt sem közlekednek majd a Margit-hídhoz vonatok.
A jövő hétvégi két és fél napos vágányzár ideje alatt a hídfők bontását kezdik meg, illetve provizóriumokat (ideiglenes szerkezeti elemeket) építenek be. E munkák elvégzésével lehetővé válik, hogy a nyári három hónapos lezárásig kialakítsák az új hídfőket.
Noha már többször is közlekedtek próbavonatok a Margit-hídhoz, a BKV és a MÁV Start máig nem tisztázott valamennyi kérdést a vonatok HÉV pályán közlekedésével kapcsolatban. Emiatt a múlt hét vége óta a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) rendkívüli hatósági ellenőrzés keretében ellenőrzi, hogy az érintett szereplők szakszerűen, jogszerűen, és a közpénzekkel takarékosan készülnek-e ennek a vasúti projektnek a megvalósítására.
Az MVH vizsgálata főleg a BKV HÉV üzemére irányul – tájékoztatta lapunkat Antal Dániel, az MVH elnöke. Az MVH felé azt kellene igazolnia BKV HÉV-nek, hogy képes más vasúttársaságoktól is elfogadni menetigényléseket, és az üzemirányítása képes szakszerűen összehangolni több társaság vonatait. A BKV-nak azt is igazolnia kell, hogy a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően képes elszámolni a felmerülő költségekkel. Eddig ezeket a BKV nem igazolta, hiszen korábban a nyílt hozzáférés (más társaságok HÉV sínekre való ráengedésének kötelezettsége) alóli mentességet kért és kapott a Vasúti Hivataltól.
Az MVH a másik érintettnél, a MÁV Startnál azt ellenőrzi, hogy amennyiben a Start balesetet okoz a HÉV pályákon, vagy kárt tesz a HÉV pályáiban, arra fedezetet nyújt-e a biztosítása.
A nyári vonatközlekedés a HÉV pályákon most azért van veszélyben, mert a BKV működésiengedély-módosítási kérelmét eddig nem adta be a Vasúti Hivatalnak, a szükséges szabályozásokat vélhetően még nem készítették el. Ha kész is volnának a szükséges dokumentumok, azokat az MVH akár két hónapig is vizsgálhatná, és ha hiánypótlásra szólítana fel, akkor tovább húzódhat a dolog. Így fennáll a veszélye, hogy júniusig, a régi híd tervezett lezárásáig nem kerülne jóváhagyásra az engedély.
Az MVH a kiadott közleménye szerint alapvetően támogatja a tervezett projektet, azt a városi és vasúti közlekedés újraintegrálásának hazai főpróbájának tekinti.