További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kerékpárút épül a Múzeum és a Vámház körút mindkét oldalán. A hír nem csak alanyi jogán fontos a budapesti kerékpárosoknak, hanem azért is, mert az utat a városi biciklizés legaktívabb szervezetének, a Magyar Kerékpáros Klub szakértőinek részvételével alakítják ki.
Az Astoria és a Fővám tér közti szakasz mindkét oldalán kialakítandó sávok nem az Andrássy útról ismert módon, a parkoló autók jobb oldalán, a veszélyzónában futnának, hanem a vezető felőli oldalon alakítják ki azokat. Egyes helyeken megszüntetnek parkolóhelyeket, vagy autós sávokat. Az 1,3-1,5 méter szélesre tervezett kerékpárút miatt fákat nem vágnak ki.
Reménytelen kezdet
A főváros által a múlt hét végén elfogadott döntést nagy sikerként értékelte a kerékpáros civil szervezet, mivel korábban arról értesültek, szó sem lehet kerékpárútról a Kiskörúton.
"A főváros hivatalos programjában, a Budapest Szíve programban a belváros forgalomcsillapításának terve mellett szerepelt egy kerékpárút terve is, a Vámház és a Múzeum körúton. Hónapokkal később azonban kiszivárgott, hogy a bicikliutat teljesen kihagyták a tervből" - vázolta fel a nehéz kezdetet a Kerékpáros Klub elnöke, László János.
A kerékpárutat a metróberuházás felszíni munkálatai részeként hozták volna létre. A beruházást végző Főmterv azonban végül egy olyan homályos utalással intézte el a kerékpárosok ügyét, hogy a biciklisek majd a környező, kis forgalmú utcákon közlekedhetnek.
Hagyó Miklós és a közlekedési ügyosztály akkor arról tájékoztatta a Kerékpáros Klubot, hogy a terven már nem lehet változtatni, annak ellenére sem, hogy a tervezésbe elvileg nekik beleszólásuk volt.
Fordulatot a májusi kerékpáros tüntetés és Demszky Gábor megkeresése hozott. A Főmtervet a főváros felkérte, hogy dolgozzon ki javaslatokat a kerékpáros közlekedésre.
A körúti fák maradnak
A cég három megoldást készített, mesélte László János. Az első a mellékutcákba küldené a bicikliseket, a második szerint egy oldalon futna kétirányú kerékpársáv, míg a harmadik, Európa többi részén is ismert változat szerint az út mindkét oldalán vezetne sáv.
A tervezők sok érvet vonultattak fel az első változat mellett, például mert így nem kell fákat kivágni és parkolóhelyeket megszüntetni. A Kerékpáros Klub viszont a harmadik verzió mellett érvelt, állítva, ha a Főmterv 1,7 méteres sávja helyett keskenyebbeket terveznek, akkor nincs szükség favágásra. Egyes helyeken viszont két autós sáv helyett egy sávnyira szűkülne az út, de László János szerint a Kiskörút jelenlegi, a metróépítés miatti szűkítése bizonyítja, hogy ez nem okoz majd fennakadásokat.
A tervek szerint összesen nyolc-kilenc parkolóhely szűnne meg az Astoria és a Fővám tér közti szakaszon. A kerékpárútra kanyarodó sávot is terveznek a kerékpáros szervezet szakértői.
A kerékpárút nem csatlakozna közvetlenül más bicikliutakhoz (mivel ilyenek nincsenek a környéken), de László János szerint mégis fontosak az ilyen szakaszok, mert ezek képezik majd a kiépülő úthálózat fő elemeit. De annak kiépüléséig is jó, ha legalább bizonyos, frekventált szakaszokon biztonságosan lehet biciklizni, mondta a civil szervezet elnöke.