További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Olvasóink nem siránkozó típusok, akik minden lehetőséget megragadnak, hogy elégedetlenkedjenek. Azt kértük, hogy keressenek az ország közútjain olyan kerékpáros közlekedést könnyítő táblákat, amelyeket mi eddig csak a KRESZ-könyvben láttunk, az utcán nem. Nem akartun túl magas labdát feladni, hiszen mindenki tudja, hogy Magyarországon kerékpározni nem annyira a közlekedés egy módja, inkább extrém sport, amit nyilván a közúti jelzések sem támogatnak. Ezért a virtuális jelek közé elrejtettünk egyet, ami ha nem is gyakori, de néhány helyen azért látható.
Olvasóink azonban bátran megírták, hogy a kerékpárosoknak elsőbbséget biztosító táblával az ország sok helyén találkoztak, például "Nyíregyházán, a Korányi Frigyes utcába torkolló utcákon, (Pl.: Leffler Sámuel u.)" vagy "a pesti felső rakparton végigfutó bicikliúton, az alsó rakpart felhajtóinak végénél, sőt "az Andrássy úton végig ilyen van, illetve az Árpád fejedelem útján is így védik a bicikliseket."
A képet külpolitikai szekértőnk, Király kolléga árnyalta, felidézve, hogy a közlekedési tábla nem minden. "Biciklis kiegészítős elsőbbségtábla van a pesti rakparton. A Margit híd és a Parlament között rendszeresen hajtottam el előttük. Persze ehhez előbb túl kellett élnem azt a részt, ahol a képviselők általában lassítás nélkül hajtanak keresztül a bicikliúton a parlamenti sorompóhoz. Több honatyával kerültem gesztuskommunikációs szituációba, középső ujjam heves lengetésével hívtam fel figyelmüket a szabálysértésre. Azóta leszoktam a bicikliutakról, az autók között legalább számítok rá, hogy el akarnak ütni."
A Kaposvár és a Dombóvári út sarkáról ennél is bizarrabb történetről értesültünk. Hiába volt kerékpárosnak elsőbbségadás tábla, "egy Audis behajtott egy parakerékpáros elé, aki nehezen tudott volna megállni, mivel hiányzott mindkét kézfeje!". Az esetnek autókarcolás és parakerékpáros-fenyegetés lett a vége.
A legtöbben egyébként nem a táblákat, hanem a közlekedési morált hiányolták. "Az Árpád útra lehajtók 40-50 kilométeres sebességgel nyomulnak a kanyarban, és sem a gyalogosokkal, sem a kerékpárosokkal nem igazán törődnek. Az esély 1:10 -hez, hogy elsőbbséget adnak, ez nagyjából akkora mintha nem is lenne tábla."
Zsákutca, kerékpáros továbbhaladással
Ahogy arra számítottunk, a többi tábláról még azok az olvasóink is csak nehezen lokalizálható emlékképpel rendelkeztek, akik zsigeri optimizmusukkal akár a magyar euróról is hajlandóak lennének diskurálni.
A kerékpárosoknak továbbhaladási lehetőséget jelző zsákutcás tábláról egyikük azt írta: "találkoztam ilyennel valahol Bp. és Budaörs határában."
Egy másik életvidám levélírónk úgy tudja, "Kispest sarkában, a Wekerle-telepen van egy olyan közlekedési szituáció, amit ti "óriáskalapács" névvel illettetek, de arra nem mernék megesküdni, hogy tábla is van."
"Óriáskalapácsos táblát láttam a minap Székesfehérváron, olyan nagyon pontosan nem tom megmondani, hol."
Az egzaktság úgy tűnik a realizmussal párosul: "Ha valaki a Balaton körüli kerékpárúton teker, akkor több helyen találkozhat ilyen táblákkal. Ez úgy néz ki, hogy az üdülők közötti utakat kinevezik kerékpárútnak, majd amikor vége van az eredeti útnak, folytatásként odaöntenek kétarasznyi széles aszfaltcsíkot, ami szintén a kerékpárút elnevezést kapja. Az üdülők közti út és a kétarasznyi széles út találkozásához pedig odaraknak egy "óriáskalapácstáblát", és már kész is van a hazai és külföldi turisták számára vonzó sportolási lehetőség."
Aki viszont biztosan nem akar beragadni egy zsákutcába, az a "Szugló utca és Vezér utca sarkon induljon el a lakópark felé. Abban a negyedben lesz, a kereszteződéstől 50 méterre."
Magyarország Amszterdamja
Letargiánkból végül szegedi olvasóink levelei rángattak ki minket. A levelekből és a fotókból arra a következtetésre jutottunk, hogy Szeged a hazai kerékpározás Amszterdamja.
"Szegeden elég jó a helyzet kerékpározási szempontból, már ami a táblákat illeti. A bunkómód parkoló autós a főellenség inkább" - olvastuk a kiegyensúlyozott véleményt, amit megerősített egy másik déli kerékpáros is: "Szegeden egyébként jó a bicikliút-hálózat kiterjedtsége, de 80%-ban szar az út minősége".
"Az óriáskalapácsos tábla tuti, hogy létezik itt Szegeden. Egyet már láttam a Jakab Lajos utcában" - kaptunk további örömhírt. És amikor már úgy tűnt, nem érhet minket meglepetés, megpillantottunk egy olyan tábláról készült fotót, amit kezdő cikkünkbe még viccből sem mertünk volna berakni. Az egyirányú utcába mindkét irányú kerékpárforgalmat engedő, szegedi tábláról sokáig azt hittük, hogy photoshopos trükk, és csak több levél után láttuk be, hogy alkalmaznak ilyet a berlini faltól keletre is.
Ahol kolbászból van a közlekedési tábla
Következzenek a sikertörténetek. "Megtaláltam ezeknek a tábláknak egy jelentős részét, sajnos elég messze kellett hozzá utaznom, mert Karlsruhéról (Baden-Württemberg tartomány, Németország) van szó" - vezetett be minket egy olvasó a Kánaánba.
"A [pirosnál a kerékpárost az autósok elő engedő] starthelyes felfestéssel a tavalyi londoni kirándulásomon rendszeresen találkoztam, ott ráadásul még az aszfalt is színezett volt a felfestett vonalakon belül" - olvastuk egy másik levélben.
Nemcsak öncélú, emberiességi szempontok állnak egyébként a nyugati nagyvárosok szélsőséges biciklifil rendszere mögött, hanem az ésszerűség is. Derdák András, a Párizsi Magyar Intézet igazgatója járhatna óriási, fekete, sötétített üveges autóval, ha lenne értelme.
"Hiába a diplomatarendszám, ha éjjel kettőkor is áll a dugó, és nem lehet parkolni. Budapest közlekedése falusi leányálom Párizshoz képest! Itt értettem meg, hogy hiába a több út. Akkor több autó is lesz. Itt a nagy áttörés amúgy épp most jött: üzembe állítottak 11 ezer bérelhető bicót (persze Magyarországon szerelték össze őket), ami elég nagy változást hozott a közlekedésben. A város adta a helyeket, a legnagyobb hirdető cég működteti a rendszert, cserébe értékesítheti a hirdetési felületeket. Fél órára ingyenes a bérlés.
A buszsávok amúgy biciklisávok is, és mivel itt nem játszma a közlekedés, hanem közösen megoldandó feladat, kevesebb a győzni akarás, azaz kevesebb az agresszió."
Londonból tudósító olvasónk óriásplakátokon, újságokban és neten folytatott intenzív kampányról számolt be. A városháza által finanszírozott reklámok a mindennapi kerékpározásra buzdítják a londoniakat.
Persze nyugaton sincsenek kolbászból a közlekedési táblák: "Brüsszelben minden mellékutca kétirányú a biciklistáknak. Viszont csak a kitáblázott utca válik kétirányúvá, és az önkormányzatok sokszor késésben vannak a felszerelésükkel.
A rendszer egyébként megkönnyíti a biciklisták életét, mert nem kell kerülni, sőt a látszat ellenére biztonságos is: ellenirányban haladva csak szembe jöhet autós, tehát könnyebben észrevehető, van szemkontaktus, nincs hátulról leszorítás."
Népi tábla
A piaci hatások a közlekedésitábla-szektorra is hatással vannak, derült ki végül. Ha van igény kerékpáros táblára, akkor az előbb-utóbb meg is jelenik. Igaz, a felújítás alatt álló Szabadság híd lábánál elhelyezett tábláról olvasónk sem tudta megállapítani, hogy az végül is tiltó, vagy engedélyező jelzés.
"A falapra jancsiszög technikával kihelyezett jelzés egy A/4-es fehér papíron stilizált kerékpár, kétszer áthúzva. Szerintem a helyes olvasata a jelzésnek "kerékpárra X-et rakni valami...". Ha tiltás lett volna a cél, akkor közlekedésben részt vevőként jogom lett volna arra, hogy megtiszteljenek egy tiltó táblával, ami a KRESZ-ben soha nincs áthúzva, viszont mindig kör alakú, szélén vörös sávval.
A négyszög alakú táblák csak tájékoztató jellegűek, így ez a modern fejlesztésű, beépített színesfémtolvaj-védelemmel felszerelt (papíralapú) közúti jelzés színeit leszámítva leginkább a 17. § (1) útjelző táblára emlékeztet, ami a tiltás kifejezett ellentéte, azaz kerékpárutat jelez a bringásnak."