További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Zugligeti úti állomás |
"Beletörődtünk"
Az egyik ház udvarán kötött mellényes idős úr lapátol havat, morcos bernáthegyije kötelességtudóan acsarkodik a hatalmas vastraverz tövében. Szűkszavú beszédbe elegyedünk gazdájával, aki a kerítés lécein keresztül gyanakodva méregeti fényképezőgépünkett. A telkén álló tartóoszlopra néz és elmondja: már akkor is itt lakott, amikor a libegő épült. "Pár házzal fentebb élnek aki perlekednek, mi már rég beletörődtünk, megszoktuk hogy itt jönnek-mennek a libegő székei. Van már harminc éve is annak, hogy jöttek a munkagépekkel és megépítették itt ezt. Nem nagyon volt ellene apelláta, nem kérdezgették az ittenieket, hogy mit szólnak hozzá" - teszi hozzá, majd ismét komótos lapátolásba fog.
A lépcsőn felfelé kaptatva jeget törő középkorú férfiba botlunk. Mint mondja ő kicsit odébb lakik, és egyáltalán nem zavarja a libegő. Úgy tudja kaptak annak idején valami bánatpénz félét az itt lakók, akiknek a telkén keresztülvitték a drótkötélpályát vagy felállították a vastraverzeket. Szerinte aki azóta itt telket vett, tudhatta, hogy mivel jár a vásárlás.
Egyre feljebb hágva már nem találkozunk senkivel, csengetésre sem nyit kaput senki. Az egyik családi ház udvara fölött pár méter magasban vezet a kettős drótkötél, pont az emeleti ablak előtt függ egy jégpáncélba burkolózó gondola. A lakóövezetet elhagyva körülvesz a fákról szakadatlanul hulló jégcsapok keresetlen zenéje, a pálya alatti fagyott talajú irtáson már lehetetlen továbbhaladni. Visszatérünk az állomásra, ahol szerencsénkre pont összefutunk a BKV Libegő Kft. ügyvezetőjével.
Kötelesek tűrni?
Belül lebeg |
A libegőt üzemeltető cég ügyvezetője 1977-ben került a "drótkötelek közé", ő felelt akkoriban a teljes karbantartásért és üzemeltetésért. Bevallása szerint a libegő az élete, minden nap másért gyönyörű, minden évszak különleges élmény. "A csend, a környezet, a János hegy, az erdő" - csak félszavakkal tudja visszaadni az évtizedek alatt felgyűlt tapasztalatot. "Most a jegesedés miatt áll, de máskor ha ez nem ilyen nagy mértékű, hogy technikai okból le kellene állni, olyan mintha valami kristályalagútban haladna az ember" - kelt sóvárgást a technikai kényszerszünetet firtató kérdésre kapott válasz.
Kétezerben két társával megvásárolták az 1998-ban létesült BKV Libegő Kft-t, és átvették az üzemeltetést a BKV Rt-től, mellyel 10 éves bérleti szerződést kötöttek. A BKV-t egyébként a Fővárosi Közgyűlés még 1996-ban utasította: szervezze ki az anyacégből a nem közvetlenül a tömegközlekedést szolgáló feladatokat. A bevétel időjárásfüggő, a székek éves kihasználtsági szintje 10,4 százalékos - árulja el az ügyvezető. A Libegő Kft. egyébként nyolc főt számlál, a három tulajdonoson kívül öt alkalmazottja van a cégnek, és szezontól függően alkalmi munkatársak - főleg diákok - is segítenek, leginkább az utasok ki és beszállásánál.
Birtokháború
1998 óta pereli a céget birtokháborítás miatt a Csiga utcai házaspár - tér rá Kasos István jogi kérdésekre. Első fokon a bíróság kimondta, hogy a cég nem követett el birtokháborítást. A házaspár fellebbezett. A másodfokú bíróság visszadta újratárgyalásra az ügyet az első fokon eljáró bíróságnak, mivel nem hallgattak meg egyetlen felperes által kért tanút sem. A Libegő Kft ismét nyert első fokon, a házaspár újfent fellebbezett - március elején lesz a Fővárosi Bíróságon a másodfokú tárgyalás. Az ügyvezető úgy tudja, a pert indító házaspár 1992-ben jutott a telekhez, házukat csak azután építették rá. Ekkor már 22 éve ott surrogtak a libegő drótkötelei.
A házaspár leginkább az utasok viselkedését kifogásolja: szemetelnek, beszólnak, megsértik a magánszférájukat. Kasos elismeri: az évek során megváltozott az utasok viselkedési morálja, fegyelmezetlenebbek. A szemétszedés a cég feladata, de ennek eleget is tesznek, a perelőknek pedig felajánlották: összegyűjtik a telkükről a hulladékot. Az ügyvezető hozzáteszi: egy-egy hétvégén 2-3000 ember is megfordul a libegőnél, és bizony előfordulhatnak panaszra okot adó esetek. Egy ideig volt hangosbemondó minden fémoszlopon, így szólították fel a helyes viselkedésre az utasokat, de akkor meg az zavarta az itt lakókat. Most a kiinduló és a végállomáson tábla figyelmeztet, hogy ne dohányozzanak és ne szemeteljenek, "de hát nem ültethetünk minden utas mellé egy-egy felügyelőt". A perelő házaspár egyébként több megoldást is elfogadhatónak tart: vagy kerülje el telküket a libegő, vagy kezdődjön az utasszállítás fentebb, a 6-os oszlopnál, vagy feszítsen ki a kft. a telkükön valamiféle hálót a libegő alá, hogy megszűnjön végre a zaklatás.
Birtokháborítás? |
Kusza viszonyok
"Addig viszont nem lehet a libegőhöz hozzányúlni, nem lehet kultúráltabb viszonyokat kialakítani, fejlesztéseket végrehajtani míg a tulajdonviszonyok nem egyszerűsödnek" - vált át a kapcsolódó témára Kasos István. A Közlekedési Főfelügyelet az üzemeltetési feltételekhez kötve 2000-ben öt évet adott arra, hogy tisztázódjanak a tulajdonosi-bérlői viszonyok. Jelenleg a lakóövezeten túli földterület és erdős rész kezelő gazdája a Pilisi Parkerdő Rt, a terület tulajdonosa pedig a Kincstári Vagyonigazgatóság (azaz az állam). A Duna-Ipoly Nemzeti park természetvédelmi hatóságként szintén az illetékesek közé tartozik, a libegő tulajdonosa a BKV Rt., a Libegő Kft. mint üzemeltető, bérlő van jelen a bonyolult képletben. A rendezés egyszerűen megoldható Kasos István szerint: az érintett föld- és erdősávot ki kell vonni az erdőművelés alól, és a BKV kezelésébe kell adni.
Lomniczi Gergely a Pilisi Parkerdő Rt. budapesti erdészetének tájékoztatási főmunkatársa telefonos érdeklődésünkre megerősítette az ügyvezető által elmondottakat: az erdőterület kezelője a Pilisi Parkerdő Rt. Budapesti Erdészete, a libegő alatti sáv "erdőművelési ágú védett terület", ami egy fátlan nyiladék tulajdonképp, gazdasági kiesést nem jelentene ha máshová kerülne a kezelése. Tehát felmerült az erdőművelés alól való kivonás, az eljárás folyamatban van, az Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Erdészeti Hivatala, illetve a nemzeti park folytat egyeztetéseket.
Szentgyörgyi Tamás, a BKV Rt. gazdasági vezérigazgató-helyettese szerint a libegő alatti földsáv tulajdonjoga a közlekedési vállalatot illette volna meg, de a beépítésekkel egyidőben a szükséges területrendezések nem történtek meg. Most a cég szívesen átvenné a tulajdonjogot a kezeléssel együtt. Hivatalosan vasúti pályának minősül a libegő útvonala, országos szabványok vonatkoznak rá és már csak e miatt is védett övezetnek kellene minősüljön. A tulajdonviszonyok rendezése tehát elsősorban az üzembiztonság szempontjából fontos, és mivel a libegő már jó pár éve Budapest látványosságának számít, a jogi feltételek kialakítását hozzá kellene igazítani. "Tudjuk, hogy mi zavarjuk a lakókat és nem ők a minket, de tűrési kötelezettségük van a libegő működését illetően" nyilatkozott a BKV illetékese a libegő alatti telkek tulajdonosainak panaszával kapcsolatban.
"A bíróságon találkozunk" köszön el a Libegő Kft. ügyvezetője. Az állomás ajtajánál huszonéves pár áll, tanácstalansággal vegyes csalódott arckifejezéssel szemlélik a "Zárva" táblát. Már nem érik el a városba visszazötykölődő buszt.