További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"A Margit híd teljes mértékben biztonságos" - mondta hétfőn Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal sajtófőnöke az Indexnek arra a felvetésre, hogy a hétvégi villamos-üzemzavar miatt nem kellene-e előbbre hozni a Margit híd felújítását. Mint arról az Index szombat reggel beszámolt, péntekről szombatra virradóra a Margit hídon egy rutinellenőrzéskor kidőlt egy villamos felsővezetéket tartó Elmű-oszlop. A BKV közlése szerint munkatársaik statikai elővizsgálatokat végeztek a budai hídfő felé eső szakaszon, azaz mesterségesen terhelték a kereszttartó sodronyokat, amikor az egyik oszlop kidőlt, és magával húzott egy másikat is. A VEKE szemtanúkra hivatkozva azonban azt állítja, hogy az oszlop váratlanul adta meg magát, amikor egy keresztsodronyt próbáltak megfeszíteni.
Schulek János, a Főmterv műszaki igazgatója szombaton úgy fogalmazott az Indexnek, hogy nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Az oszlopokat 1978-ban tették a mai helyükre, azóta nem voltak felújítva, és ezekben a régi oszlopokban még nincsenek korrózióvédő gyűrűk, amelyek megakadályozhatnák a fém elvékonyodását, vastagságuk így nyolcról egy milliméterre csökkent.
Balesetveszélyes?
"Az oszlopok állapota nincs összefüggésben a híd állapotával" - állította megkeresésünkre Czuk Dorottya, és arról tájékoztatott, hogy a híd teljes felújítása a korábban is közölt terveknek megfelelően az M0-s körgyűrű Duna-hídjának elkészülte után, azaz leghamarabb 2008-ban kezdődik meg.
A főváros tehát a jelek szerint nem retten meg a figyelmeztető jelektől, sőt elutasítják azt a felvetést, hogy a szombati incidensnek köze lenne a híd általános rossz állapotához. Az összefüggés többek szemében egyértelműnek tűnik, hiszen korábban több munkát is elhalasztottak a hídon arra hivatkozva, hogy majd a teljes felújításkor végzik el őket, így például a BKV sem nyúlt a Margit hídi peronokhoz a nyári nagykörúti felújítás alatt.
Ugyanakkor a Margit-szigetről a villamosperonokhoz vezető lépcsők kidőlt-bedőlt, balesetveszélyes korlátait nemrég megerősítették, ami arra utal, hogy apróbb foltozgatásokra mindenképp sort kerítenek a fenntartók. A hidat végigjárva laikus - azaz nem hídmérnöki, épületstatikus - szemmel bogarászva a híd elemeit, rengeteg repedés, kopott kő, elrozsdált korlátdarab, beázás ötlik szembe (lásd képeinket).
Nem dől össze
"Nem lehet előrébb hozni a híd felújítását" - mondta Ulrich András, a Fővárosi Közterületfenntartó Vállalat útműtárgyosztályának vezetője. Ulrich szerint az M0-s megépüléséhez kötött közlekedéspolitikai döntés miatt még évekig nem kezdődhet meg az 1995 óta halogatott, szakmailag régóta indokoltnak tartott felújítás.
A szombat hajnali oszlopboruláshoz a hidat üzemeltető FKF-nek kevés köze van, az oszlopok ugyanis az Elmü és a BKV közös kezelésében vannak, ők dolgoznak jelenleg is a helyreállításon, magyarázta az osztályvezető. A harminc éve felújított híd rossz állapota elég régóta ismert tény, a hidászszakma jó ideje szorgalmazza is a mielőbbi lépést, azonban a híd 130. születésnapján tartott szakmai fórumon Demszky Gábor megerősítette, hogy leghamarabb 2008-ban, az M0-ás híd elkészülte után fognak hozzá Budapest egyik legforgalmasabb hídjának felújításához.
Ez közlekedéspolitikai szempontból indokolt is, jelenleg ugyanis nincs a fővárosban északon olyan híd, ami átvehetné a minimum egy évre lezárandó híd forgalmát, hiszen az Árpád híd csúcsforgalomban már így is túlterhelt, a korábban felvetődött pontonhidas megoldás pedig kivihetetlennek tűnik (részben a befogadó tér hiánya, részben a nemzetközi hajóforgalom miatt).
A híd kezelői valóban folyamatosan végeznek kisebb karbantartási munkákat a hídon, így kerítettek sort legutóbb a fentebb említett korlátmegerősítésre is. "A pályatest alatti acélszerkezet alapvetően megfelel a terhelésnek, de a hídpályatest lemezei már több mint száz helyen vannak megerősítve, mivel a beázások, a téli sózás és a szmog okozta korrózió megállás nélkül roncsolja a betont és a fémet - fogalmazott Ulrich András. - "A híd tehát nem dől össze, de a pályalemez egyes helyeken beszakadhat."