Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kapkodás miatt dőlhetett ki az oszlop a Margit hídon

2006.07.17. 16:26
Még napokig nem közlekedik a 4-6-os villamos a Jászai tér és a Moszkva tér között, mivel a Margit híd összes villanyoszlopát meg kell erősíteni, miután szombaton kettő az úttestre dőlt. Az oszlopokon szemtanúk szerint nem végeztek statikai vizsgálatot, "élesben" feszítették meg a felsővezetéket az egyébként egyszer már átadott nagykörúti vonalon. A BKV a "sajnálatos eset szenvedő alanyának" érzi magát, a Fidesz feljelentést tett.

Valójában nem fejeződött be a nagykörúti 4-6-os villamos vonalának felújítása, ennek tulajdonítható az átadás óta eltelt egy hónapban bekövetkezett 10-17 meghibásodás, illetve a Margit híd egyik villanyoszlopának kidőlése.


Tekintse meg képeinket! (Fotók: Nagy Attila)

Ahhoz, hogy a nagykörúton közlekedhessenek a jelenlegi Ganz villamosokat felváltó Siemens Combinók, a vonal több elemét is fel kellett újítani. Így ki kellett cserélni a felsővezeték-rendszert, meg kellett magasítani a peronokat, illetve a vezetékeket tartó sodronyokat és az azókat rögzítő kampókat.

Új vezeték régi kampókon

Demszky Gábor főpolgármester és Aba Botond vezérigazgató május 19-én jelentette be, hogy a felújítás első szakasza, 16 magasított peron megépítése befejeződött, a második szakasz (további 14 peron) befejezését június 9-re ígérték. Ám ez utóbbi sajtótájékoztató elmaradt, a nagykörúti villamosvonal felújítása ugyanis mégsem fejeződött be.

A Combinók nagyobb áraméhségét az eddiginél háromszor nehezebb felsővezeték elégíti ki. A nehezebb vezetékeket már a teljes vonalon lecserélték, miközben a régi kampók és keresztsodronyok cseréje még nem fejeződött be, a munkával megbízott alvállalkozó nem készült el időre.

Éjszakai műszakban fejezik be a felújítást

Mint azt hetekkel és tucatnyi üzemzavarral később a közlekedési cég bevallotta, a sodronyok cseréjét ezért éjszakai műszakban végzi az alvállalkozó cég, vagyis "menet közben" folynak a nagykörúti felújítás utolsó munkái, eddig a Moszkva tértől a Margit hídig cserélték le a szakmai berkekben pókhálónak nevezett sodronyokat.

Információink szerint ugyanakkor a munka nagy kapkodással folyik, aminek csak egyik következménye volt a Margit hídi oszlopok kidőlése, a múlt héten már anyaghiba miatt eltört egy felfüggesztőelem, ami eltörte az egyik villamos áramszedőjét. A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) szerint a rossz munkaszervezés okozta az egész felújítási projekt csúszását is, a gyakori malőrök pedig a sietség és az éjszakai munka számlájára írhatók, mondta el az Indexnek Vitézy Dávid szóvivő.

Bár a BKV közlése szerint az oszlop egy statikai vizsgálat közben dőlt ki, a VEKE szemtanúkra hivatkozva azt állítja, az oszlop akkor adta meg magát, amikor egy keresztsodronyt próbálták meg megfeszíteni: az évtizedek óta felújításra váró Margit híd elrozsdált oszlopa nem bírta a terhelést, kidőlt és magával rántott egy másik oszlopot.

A felsővezeték-mizéria
Az új Siemens villamosok a fékezésnél felszabaduló energiát képesek visszaadni a rendszerbe, vagyis amíg az egyik villamos fékez, addig a másikat gyorsítja. Ezt a mutatványt csak az egy tápászakaszban haladó villamosok tudják megcsinálni, ezért a vonalat a korábbinál kevesebb betáplálási ponttal újították fel, azaz kevesebb ponton kap áramot a rendszer. Ha egy tápszakaszban üzemzavar lép fel (leszakad a vezeték, megsérül a szigetelés) a két szomszédos szakaszt is le kell zárni, azaz a villamosvonal felén fel kell függeszteni a forgalmat. A helyzetet súlyosbítja, hogy a felújításkor több kitérőt, azaz váltót megszűntettek a pályán, a villamosok ritkábban tudnak "fordulni". Jelenleg az Oktogonnál és a Blaha Lujza téren lehet ideiglenes végállomást kialakítani, illetve vasárnap a Jászai Mari téren is felállítottak egy ideiglenes kitérőt. Az utóbbi hetek gyakori meghibásodásait pedig az okozza, hogy a vonal felújítása nem fejeződött be, és a régi sodronyok nem bírják el a nehezebb vezetékeket.

A Moszkva és a Jászai Mari tér közötti villamosforgalom napokig fog még állni, mivel a Margit hídon az összes villanyoszlopot meg kell erősíteni a Főmterv állásfoglalása szerint, közölte hétfőn a BKV. Ugyanakkor hétfőn délután már hatalmas dugók voltak a városban, a villamosokat pótló buszok pedig vesztegelnek az autósorban. Így információink szerint akár 7-8 percre is nőhetett a járatsűrűség a Moszkva tértől induló pótbuszokon. A BKV szerint a forgalmi helyzettől függenek a járatok, ők indítanának percenként is de, a dugókban nem tudnak haladni a buszok.

Bár a főpolgármester szombaton megígérte a felelősök felkutatását, a beruházó, a BKV is sértve érzi magát a történtek miatt, mint arról hétfői közleményük első mondata is árulkodik: "A BKV Zrt., mint a szombat hajnali sajnálatos esemény szenvedő alanya a nagykörúti villamosforgalom mielőbbi helyreállításában érdekelt." Székely Gábor, a BKV Rt. felügyelő-bizottságának elnöke az Indexnek elmondta, kéthetes határidőt szabtak a kivizsgálásra, esetleges felelősöket csak ennek a végén tudják megnevezni.

A Fidesz feljelentést tett

A nagykörúti villamos felújítása körüli botrányok egyre nagyobb presztízsveszteséget jelentenek mind a BKV-nak, mind a negyedik újraválasztására készülő Demszky Gábornak, miközben a város leglátványosabb projektjeinek befejezése - a metró- és villamosvonal-felújítás - éppen az októberi önkormányzati választásokra lettek időzítve.

Nemcsak Demszky Gábor, a Fidesz is a Margit hídi oszlopbaleset felelőseit keresi. Az ellenzéki párt, amely már többször szóvá tette a nagykörúti felújítást, "közúti forgalom gondatlan veszélyeztetése" miatt tett feljelentést - ahogy közleményben fogalmaztak - "látva Demszky Gábor érdektelenségét és cselekvésképtelenségét, a nagyobb baj megelőzése, valamint a budapestiek védelme érdekében."