Tíz kemény hét Budapesten

2004.06.18. 12:35
Tíz nyári hétbe és mintegy 43 milliárd forintba kerül a kettes metróvonal Deák tér és a Stadionok állomás közötti szakaszának felújítása. Ezen a szakaszon a szerelvények nem közlekednek, a BKV Rt. új Volvo buszai percenkénti indulással próbálják meg pótolni a kieső metrószerelvényeket.
Felújítanak 3600 folyóméternyi pályát, 1600 méteres szakaszon építenek ki szigetelést, megújul az energiaellátás és a biztonságtechnika, bővítik a Deák téri mozgólépcsőket - hangzott el a BKV Rt. pénteki sajtótájékoztatóján. A kettes metró Deák tér és a Stadionok állomás közötti szakaszának szombaton kezdődő és augusztus végéig tartó felújítása mintegy 43 milliárd forintba kerül.

Nehéz idők

Klikk a képre!
2004. június 19-étől tíz héten át, várhatóan augusztus 29-éig tart a 2-es metró nyári felújítási munkája. Az idei rekonstrukció a metróvonal középső szakaszát érinti, ezért a 2-es metró két szakaszban, a Déli pályaudvar és a Deák Ferenc tér, illetve a Stadionok állomás és az Örs vezér tere között jár. A Deák Ferenc tér és a Stadionok állomás között a metró nem közlekedik, helyette az új Volvo, alacsony padlós metrópótló buszokkal lehet utazni. Mivel a belvárosi szakaszon a metró nem jár, az Astoria, a Blaha Lujza tér és a Keleti pályaudvar metróállomást is ideiglenes lezárják.

A metrószerelvények átmennek a Duna alatt, de a Kossuth Lajos téri állomáson - az állomás átépítése miatt - megállás nélkül haladnak át. A Kossuth Lajos teret a metróvonalról az Astoria és a Kossuth Lajos tér között közlekedő állomáspótló autóbusszal lehet megközelíteni.

A szakemberek az első hetet várják a legnehezebbnek, ezért kérik az autósokat, hogy tartsák tiszteletben a metrópótlók elkülönített sávjait - erre a rendőrség is fokozottan ügyel majd -, és számítsanak jónéhány meglepő forgalmi szituációra. A BKV munkatársai folyamatosan figyelik majd a forgalmat, és ha szükséges, útvonaláttervezéssel beavatkoznak a zökkenőmentes közlekedés érdekében.

Ősszel kisebb volt a fennakadás

A kettes metró felújítása 2003 szeptemberében kezdődött, amikor az Örs vezér terét a Déli pályaudvarral összekötő szakaszt újították fel. A munka a nyáron várhatónál jóval kisebb fennakadást okozott, mivel elsősorban a hétvégén és az este zárták le a vágányokat, hétköznapokon többnyire zavartalan volt a metróközlekedés.

Harmincnégy éve adták át

Klikk a képre!
A piros metró vonalának tervezése 1949-ben kezdődött. Már nagy ütemben folyt az építkezés, amikor 1950 szeptemberében a Minisztertanács határozatot hozott a budapesti metróhálózat kiépítésére - olvasható a 25 éves a budapesti metró című kiadványban. A határozat a kelet-nyugati vonal Népstadion-Deák tér szakaszra 1955-ös évi üzembe helyezési határidőt szabott meg. 1954 februárjában egy kormányhatározat leállította az építkezést.

A metróépítés végleges gazdasági programját 1963-ban hagyták jóvá, ebben az időben indult újra Budapesten a metró építése. Ekkor döntöttek az Astoria állomás megépítéséről, valamint a vonal Fehér útig történő meghosszabbításáról is. Az első szakasz átadását 1970. év végére, a teljes vonal befejezésének időpontját 1973-ra írták elő.

1970. április 2-án az Örs vezér tere és a Deák tér közötti szakaszt, 1972. december 22-én a Deák tér és a Déli pályaudvar közötti szakaszt adták át az utasforgalomnak.

Forgalmi változások
A munkálatok ideje alatt a következő új és módosított járatok közlekednek:

  • 161E jelzéssel új gyorsjárat közlekedik Rákoskeresztúr, városközpont és a Blaha Lujza tér között;
  • a gyors 144-es autóbusz meghosszabbított útvonalon, Rákosszentmihályról a Blaha Lujza térig jár;
  • a 80-as és a 81-es trolibuszok összevontan közlekednek az Örs vezér tere és a Keleti pályaudvar között.
  • a 47-es és a 49-es villamos a Városház tér illetve az Etele tér és az Astoria ideiglenes végállomás között közlekedik.

    Gyakrabban közlekedő járatok:

  • 1-es és 1A, 2-es, 3-as, 4-es, 6-os, 28-as, 37-es és 62-es villamosok
  • 3-as (észak-déli) metróvonal
  • 8-as, 9-es, 68-as, 85-ös, gyors 85-ös, 98-as, gyors 98-as, 112-es, gyors 130-as, gyors 153-as és a Keresztúr-busz
  • 70-es és 78-as trolibusz.

    Késő esti csatlakozások:

  • a Moszkva tér környékén és az Örs vezér terén az utolsó felszíni járatok (beleértve a Gödöllői HÉV-et is) később indulnak, megvárva az utolsó metrószerelvényt; egyes járatokon pedig a meghirdetett utolsó időpont után is indítanak járművet.

    Jegyhasználat, jegyérvényesítés a metró rekonstrukciója alatt

    A felújítás idején a szokásosnál hosszabb ideig érvényes a metrószakaszjegy és a vonaljegy: az előbbivel 30 perc helyett 45 percig, az utóbbival 60 perc helyett 75 percig lehet utazni. (A metróátszálló és a metró-szakaszátszálló jegyek érvényességének időtartama nem változik.) Egy vonaljeggyel a felújítás idején is végig lehet utazni a 2-es metró vonalán. Az utazás megkezdésekor érvényesített jegyet a pótlóbuszra való átszálláskor csak akkor kell a másik végén újra érvényesíteni, ha az első jegykezelés hagyományos, lyukasztós készülékkel történt.

    A felújítás alatti belső szakaszon a metrót helyettesítő pótlóbusz megállóiban a külön erre az alkalomra telepített jegyautomatákból is lehet vonaljegyet vásárolni, a metrójegyek újfajta, érintőképernyős jegyautomatáknál is beszerezhetőek. Ilyen készülékek találhatók az Örs vezér téri HÉV-végállomáson, a Blaha Lujza téri megállókban, és a Deák Ferenc téri metróállomáson.

  • USA 2024

    Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!

    Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!

    November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!