További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Több és szebb ülőbútort követelnek az állomásokra a metrón utazó Index-olvasók, legalábbis ez olvasható ki a december elejei szavazásunk eredményeiből. A legjobban szereplő pad is csak 3,88-as átlagot tudott összekaparni az olvasók kattintásaiból.
Mint azt talán sejteni lehetett, legrosszabbul azok az állomások szerepeltek, amiken egyáltalán nem találni ülőalkalmatosságot, az elégtelennek számító 1,48-as átlagosztályzat biztos nem véletlen egy olyan szavazáson, ahol székeket kell pontozni.
Gyenge négyessel is győzni lehetett
A győztesek
A dobogó legfelső fokára a legrégebbi földalatti (szigorúan véve nem is metró, csak kéregvasút) állomásain látható faléces pad került (3,88-as, éppenhogy jó átlagosztályzattal), tehát egy, a boldog békeidőket idéző modell melengette meg a legtöbb, olvasó szívét. (Itt említenénk meg szavazásunk egyik utólag már orvosolhatatlan hibáját - mint arra egyik olvasónk felhívta a figyelmünket -, hogy kifelejtettük a Kányádi Sándor tiszteletére állított, a győztes modellhez némiképp hasonlító padot az Arany János utcai megállónál.)
Erős "közepes" osztályzatot ért el 3,44 ponttal, és ezzel a második helyet csípte meg a kék metróvonal Kálvin téri állomásának sokszékes kék mikroklímája, tehát a hetvenes évek legjobb pillanatait idéző kopogós műanyagszékek dizájnere sokak szerint alkotott maradandót. Egy levélírónk szerint azért hagy bőven kívánnivalót maga után a Kálvin téri megoldás, ahol "az ülőalkalmatosságok rögzítőszerkezete a sorban véletlenszerű mintában van kitörve. Ennek eredményeképp nekem már legalább kétszer sikerült az arcommal majdnem megérinteni a gránitburkolatot, mivel ilyen esetben a teljesen normálisnak látszó ülés ellenállás nélkül 90 fokot előrebillen".
Harmadik lett a kék metróvonal északi állomásain használatos rusztikus pad, ami a 3,11-es átlagosztályzatot feltehetőleg a szép, hosszú, faborítású ülőfelületnek köszönheti, azaz úgy tűnik, mindenképp pozitív vonás, ha egy állomáson sok ülőhely van.
A sereghajtók és a jövő
Némiképp érdekes, hogy a dobogóról lecsúszott élbolyban a hármas metró négy bútora szerepel a legjobban, átlagosztályzataik 2,39-től 3,02-ig terjednek. A szovjet metróipar első ajándéka, az M2-es vonal csak a sereghajtók közé tudta beverekedni magát, a Moszkva téri fapad nyolcadik helyezése azonban még így is jobb, mint az újonnan felújított állomások fémszerkezeteiéi.
Moszkva tér (M2)
E tekintetben a Keleti pályaudvar kakukktojása, azaz a deréktámasztó vas annyira népszerűtlen, hogy Önök szerint csak az rosszabb nála, ha még ennyi sincs. Pedig, mint egy levélíró is megjegyezte: "voltaképp nem is volna olyan rossz megoldás, ha a brit autóbuszmegállókhoz hasonlóan lejjebb, a fenékmagasságba szerelnék, ezzel lehetõvé téve a megpihenést, illetve a gyors felpattanást, ha a szerelvény közeleg. Ráadásul nem foglal sok helyet, és teljes állomáshosszon végignyúlhatna."
A levélíró óhaja a négyes metró majdani állomásain valósulhat meg, ha lehet hinni a www.metro4.hu oldalon látható látványterveknek. A tervezők szerint a teret izgalmasan tagoló szerkezetek laza flörtöléshez lesznek ideálisak.
Órarugógerincű felpattanós (kép: metro4.hu)
Összegzésképp elmondható, hogy a jelenlegi helyzet szerint a négyes metró bútorait tervező dizájnerek egészen másban gondolkodnak, mint elődeik. Az alábbi kép tanúsága szerint újabb modellel kell majd megbarátkozni a földalatti állomásokon: egyelőre nem tudni, hogy a vécéülőkére rímelő alakzat hány utasban kelti majd az otthon melegének érzetét.
Összefoglaló koncepció vécéülőkékkel a jövőből (kép: metro4.hu)