További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Az első tenderek kiírására (összesen huszonkilenc lesz) leghamarabb októberben kerülhet sor, amelynek 150-180 nap alatt lehet eredménye. A szerződéskötést követő hat-kilenc hónap múlva indulhat a munka leglátványosabb, ám a közönség előtt rejtve maradó része: az alagút fúrása. A pajzsindító aknát a Kelenföldi pályaudvarnál építik meg, a fúrópajzs pedig 2005 elején indulhat el, és napi 18 métert halad előre" - írtuk 2003 májusában Gulyás László, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetőjének nyilatkozata alapján.
Azóta több mint két év telt el, de még nem lehet tudni, hogy melyik cég és mikor kezdi el fúrni az alagutat. A kormány mintha előremenekülne: hétfőn módosítják a 2003. májusi metrótörvényt, eszerint a Kelenföldi pályaudvartól nemcsak a Baross térig, hanem egy lendülettel a Bosnyák térig megépítik a négyes metrót. Kérdés, hogy mikor?
Majd jövőre
Nem akarjuk a metróhívek kedvét szegni, de a Dél-Buda és Rákospalota között közlekedő metró megépítéséről egy 1972-es közlekedésfejlesztési terv szólt először. A szocializmusban sem csupán elhatározás kérdése volt egy nagyberuházás elkezdése. A Minisztertanács elé négy év múlva került az addigra véglegesített vonalvezetés, és Lázár György kormánya döntött: a beruházást 1978-ban meg kell kezdeni, az ötödik ötéves tervben a metróvonal építésére 1,1 milliárd forint felhasználását engedélyezte. (2002-es árakon 195 milliárdba kerül a beruházás.) Az alagútfúrás nem kezdődött el, helyette szinte évenként született döntés arról, hogy majd a következő évben döntés születik.
A Grósz-kormány alatt merült fel először, hogy tartozásuk fejében a szovjetek építsék meg a dél-budai metrót. A rendszerváltozás idején már több külföldi érdekeltségű cég - Siemens, AWG, Skanska, Intermetro, Matra Transport - is jelentkezett, hogy részt vennének a metróépítésében és hajlandók lennének azt finanszírozni. Végül az Antall-kormány írt ki eredménytelennek bizonyult nemzetközi tendert, amelyre négy ajánlat érkezett. (Az Antall-kormány és a Demszky vezette főváros metróügyben is viaskodott egymással: a kormány csak úgy adott volna pénzt a beruházásra, ha a metróvonal érinti a világkiállítás helyszíneit is.)
Nem túl elegáns lépések
Úgy tűnt, hogy a Horn-kormány magalakulásával végre új lendületet kaphat a metróépítés, bár a hármas metró sem érte el (egyébként a mai napig) a káposztásmegyeri végállomást. A közlekedési minisztérium és a főváros 1994 szeptemberében a magas költségek miatt előbb eredménytelennek nyilvánította az eljárást, majd novemberben az újraválasztott Demszky Gábor az Európai Beruházási Bank támogatását kérte a projekt értékeléséhez.
A rendszerváltás utáni első szocialista vezetésű kabinet természetesen azt is megvizsgálta, hogy az orosz államadósság terhére megvalósítható-e a beruházás, de féléves gondolkodási idő után úgy döntött, hogy nem. Hetekkel az 1998. tavaszi választás előtt - nem túl elegáns módon - kölcsönmegállapodást, garanciaegyezményt és háttérgarancia-megállapodást kötött a kormány, a főváros, a BKV és az Európai Beruházási Bank. Ezt rúgta fel - szintén nem túl elegáns módon - ősszel az Orbán-kormány.
Igaz, a 4-es metró akkor sem készült volna el előbb, ha Orbánék rámondják az igent: szükséges engedélyeket csak 6 év alatt, 2004-re sikerült beszerezni. A következő évek pereskedéssel telnek a liberális vezetésű főváros és a jobboldali kormány között. A jogerős ítélet szerint a Medgyessy pénzügyminiszter és Demszky főpolgármester által kötött szerződés nem pénzfizetésre, hanem törvényjavaslat-előkészítésre vonatkozott, ezzel elutasította a Fővárosi Önkormányzat keresetét.
Törvénnyel sem megy

László és Demszky itt még örül
A törvényjavaslatot benyújtották, a képviselők elfogadták, az építkezés mégsem indult meg.
Harminchét év
Már most biztos, hogy a megépítésre vonatkozó első döntés és a vonal átadása között a négyes metrónál telik el a legtöbb idő, 2009-es átadás esetén 37 év. A kisföldalatti költségvetését 1870-ben hagyta jóvá a kormány, az első szerelvény 1896-ban gördült végig az Andrássy út alatt (26 év). A kettes metró tervezése 1949-ben kezdődött, de az első szakasz 1955 helyett, csak 1970-ben lett átadva (21 év). A hármas metró megépítésére 1963-ban hoztak határozatot, az első szakaszt 1976-ban adták át (13 év). Igaz, a hálózat még nem épült meg teljesen, hiszen Káposztásmegyer helyett Újpest-városközpontig járnak a szerelvények.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Elkészült a törvényjavaslat, Renner Erika a győzelem kapujában
Hamarosan az Országgyűlés elé kerül a Lex Renner.
április 23., 14:45
- Belföld
A világon egyedülálló kiállítás nyílt a Nemzeti Múzeumban
Május 25-ig lehet megtekinteni a felbecsülhetetlen értékű gyűjteményt.
április 23., 14:08
- Belföld
Amerikából kitoloncolt magyarok jelentek meg a budapesti hajléktalanok között
A főigazgató számolt be a város aktuális ügyeiről.
április 23., 16:35
- Mindeközben
Kucsera Gábor és Tápai Szabina: „Igyekszünk nem hagyni, hogy a gyerekek túljárjanak az eszünkön”
5 perce
- Mindeközben
Joshi Bharat a szerelméről: Soha nem tudatosan választottam társat, így voltam Virággal is
1 órája
- Belföld
Nem tévedésből mentek a szomszéd házba a TEK kommandósai a törökbálinti akcióban
A gyanúsított az intézkedés közben megsebesítette magát, majd a kórházban meghalt.
április 23., 15:29
- Belföld
Megtisztítják a Lánchidat, a Váralagutat és a városligeti Zielinski hidat
A folyamatok éjszaka 23.30 és 4.30 között zajlanak.
április 23., 14:50
- Belföld
Világháborús légibombát találtak a városligeti hőlégballon közelében
Egy csőtörés elhárítása közben bukkantak rá a robbanószerkezetre.
április 23., 14:50
- Belföld
Hadházy Ákos nem nyilatkozott, de a zebrát sikerült megszólaltatnunk a tüntetésen
Ilyen volt a sétáló hídfoglalás.
április 23., 16:39
- Belföld
Vitézy Dávid: Furcsa egy hely ez a Magyarország
A belügyminiszter elutasította a Fővárosi Közgyűlés javaslatát.
április 23., 13:56
- Címlapon
Kutyák a szavazólapon – kockázat a Tisza Pártnak?
A Tisza-szavazók körében komoly hullámokat vetett a Magyar Kétfarkú Kutya Párt külön indulása.
2 órája
- Belföld
Piros sportkocsi driftelgetett egy székesfehérvári körforgalomban
A város polgármestere felháborítónak nevezte az esetet.
április 23., 16:41
- Mindeközben
Katy Perry hasonmásával találkozott koncertje közben, fel is hívta a színpadra a lányt
3 órája
- Címlapon
Kiszivárgott, mivel sikerült Zelenszkijnek meggyőznie Donald Trumpot a Vatikánban
Több fontos téma is szóba került a felek között.
1 órája
- Mindeközben
Már csak egy nap, és érkeznek a Ki Mit Tube első produkciói – mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat
5 órája
- Belföld
Felmérték, milyennek látták Ferenc pápát a kormánypárti és az ellenzéki szavazók
A pápa általa felkarolt témák közül a legtöbben a „társadalmi igazságtalanságokat és szegénységet” említették.
április 23., 13:53
- Belföld
Súlyos baleset történt a budai rakparton, teljes útzár van érvényben
A XXII. kerületben is karambol történt, meghalt egy fiatal nő.
április 23., 17:22
- Belföld
A helyi rádiók is felveszik a versenyt a legnépszerűbb országos adókkal
A legsikeresebb lokális rádió a debreceni Best FM.
április 23., 13:23
- Belföld
Nem engedte ki a megállóból, majd többször akadályozta a busz közlekedését egy autós
Az esetet egy másik jármű fedélzeti kamerája vette fel.
április 23., 06:05
- Belföld
Kiadták a figyelmeztetést, országszerte zivatarok és felhőszakadás várható
A hőmérséklet napközben 21 és 26 fok között alakul.
április 23., 05:53
- Belföld
Vitézy Dávid megdöbbent, a Fidesz és a DK titkos szövetségéről írt
Szerinte a Fidesz és a régi ellenzék együtt obstruálja az új fővárosi cégvezetők kiválasztását.
április 23., 16:44
- Belföld
Vitézy Dávid: Villamost még nem épített az állam, de most ez is sorra kerül
Megjelent a közbeszerzés a budai fonódó villamos déli meghosszabbítására.
április 23., 17:04
- Belföld
Durranások Budapest felett, le kellett szállnia egy utasszállító repülőgépnek
Problémák voltak a Ryanair egyik gépével.
április 23., 11:47
- Címlapon
Hivatásos szájról olvasó fejtette meg, hogyan alázta meg Macront Trump
A harmadik államfőt hívatlan vendégnek tartották.
12 órája
- Belföld
Több mint ötven tüntető ellen indult eljárás a keddi hídfoglalás után
Száznegyven embert igazoltattak.
április 23., 09:15
- Belföld
Gyurcsány Ferenc: A hitványságot nem takarja a Bocskai-öltöny szellős gallérja
A DK elnöke úgy látja, amíg nem vagyunk jó emberek, addig magyarnak se leszünk semmik.
április 23., 11:01
- Mindeközben
Megérkezett a Szemfényvesztők 3. első előzetese, amelyben elcsíphetjük a budapesti forgatási helyszíneket is
6 órája
- Belföld
Az agrárminiszter személyesen próbálta nyugtatni a tüntetőket, heves reakciókat kapott
Feszült helyzet Bábolnán.
április 23., 11:21
- Belföld
Nehéz lesz ma ügyeket intézni, sztrájkba kezdenek a közszolgálati dolgozók
A szerdai munkabeszüntetés csak a kezdet.
április 23., 07:40
- Címlapon
Az alkotmánybírák szerint sem adhat interjút a Fenyő-gyilkosságért elítélt Jozef Rohác
A bűnözői életmód népszerűsítésének megakadályozása a büntetés-végrehajtás kötelezettsége.
1 órája
- Belföld
Halálos baleset az M1-esen, kisbusz rohant a feltorlódott autókba
Az érintett járművekben összesen tíz ember utazott.
április 23., 17:35