Ígéretcunami a Moszkva téren
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az elmúlt évtizedekben Budapesten nagyon sok városrendezési probléma maradt megoldatlanul, ezek közül az egyik legsúlyosabb a Moszkva tér ügye.
Az idei választási kampányban a kormányoldal éppen 38 nappal a szavazás előtt fedezte fel Buda talán legforgalmasabb közlekedési csomópontját, és anélkül, hogy az összeg pontos forrását megnevezte volna, 30 milliárd forintos fejlesztési projektet ígért ide Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter (SZDSZ), illetve Horváth Csaba II. kerületi polgármester (MSZP) csütörtöki sajtótájékoztatójukon.
Kevés a konkrétum
A dolog szépséghibája - azon kívül hogy még egyetlen konkrét, végleges döntés sem született a tér átépítéséről, áttervezéséről - csak annyi, hogy fogalma sincs senkinek, hogy mi is épül majd a téren. Állítólag van/lesz szabályozási terv, de azt még sok embernek jóvá kell hagynia, illetve nemzetközi építészeti pályázatot írnak ki a metróállomás és környékének rendezésére.
Egyesek elképzelések szerint a Retek utca felé eső épülettömböket bontanák le néhányan, hogy ott üzletileg jobban hasznosítható létesítményeket emeljenek, és erre húzzák rá a "zöld Moszkva tér" elnevezést, de hivatalosan erről senki sem nyilatkozik.
Sőt, Póta Gyula volt szabad demokrata polgármester, jelenlegi II. kerületi frakcióvezető szerint - aki még januárban nyilatkozott erről - az üzleti célok ma már értelmetlenné váltak a "Moszkván", hiszen időközben a szomszédos Széna téren megépült a Mammut.
Így aztán marad a találgatás: mit jelenthetett a zöldesítés? Mint a csütörtöki Kóka-Horváth-Demszky-sajtótájékoztatón kiderült, egyelőre a már az elmúlt hetekben megkezdett nagy aszfaltozásból sem lesz park a téren, hanem csak a burkolat újul meg, illetve néhány fát helyeznek ki dézsákban. Ezen kívül legfeljebb még virágtartókat raknak a térre. A főváros pedig állítólag pár zöldterületet befüvesít majd újra.
Homályos pontok
Azt, hogy mihez kell 30 milliárd forint, nem tudni, de Kóka és Horváth ennyi pénzt szán 2007-13 között a térre. Hogy miből? EU, Nemzeti Fejlesztési Terv, Világbank, kormány, stb. Született már döntés akár egy forintról is? Nem. És honnan lesz pénz rá? Idén áprilisban a Gyurcsány-kabinet állítólag dönt majd 30 milliárdról a tér javára.
Kóka János gazdasági miniszter azonban az MTI kérdésére hangsúlyozta, hogy ő nem mint a gazdasági tárca vezetőjeként véli így, hanem az egyes számú választókerület SZDSZ-es parlamenti képviselőjelöltjeként.
A csütörtöki sajtótájékoztatón jelen volt Demszky Gábor főpolgármester is aki, felvázolt egy metróleágazást a Budagyöngye, pontosabban a remíz felé, de ezt még ő is csak nagyon távlati tervként jegyezte meg.
Már megint egy metróvonal
Konkrétan csak azt ígérte, hogy jönnek az új nagykörúti villamosok, és azok végállomása továbbra is a Moszkva tér lesz, meg hogy felújítják a metróállomást, aztán pedig összekötik az 56-os és a 18-as villamosokat, s így kevesebb BKV-terület éktelenkedik majd a placcon. Ezek egyébként valóban egy éven belül megvalósulhatnak, de a 30 milliárdos fejlesztésekhez semmi közük sincs.
Horváth Csaba azt is elmondta terveikről, hogy a 18-as és az 56-os összekapcsolása után az összevont villamosjárat a föld alá kerülhetne, illetve a közúti forgalmat körforgalomba terelnék, és így nagy területeket nyernének vissza a gyalogosok. Itt aztán Moszkva tér parkot vagy Moszkva tér ligetet kéne elnevezni a létrejövő zöldterületekről.
Horváth Csaba szerint is szükség lenne egy Moszkva téri metró-leágazásra. Ez a János kórház, illetve a Budagyöngye felé kanyarodna. Így ez utóbbi két helyen újabb közlekedési csomópontokat lehetne létrehozni. Felvetődhet ennek kapcsán a polgármester szerint a Volánbusz pályaudvar áthelyezése is a Széna térről.
Már a hetvenes-nyolcvanas években számos tanulmány született a tér újjáépítésére, a kilencvenes években kezdődtek azonban a kifejezetten "üzleti célú" átépítési tervek. Ezek lényege az volt, hogy a Moszkva téren vagy a környékén önkormányzati/állami tulajdonú ingatlanokat kéne eladni, és a befolyt pénzből pedig rendezték volna a közlekedési csomópontot. Ésszerűsítenék a járatokat, összevonnák a villamosokat és a buszjáratok egy részét. Minthogy azonban a Mammut üzletközpont megépült, az ottani telkek magántulajdonba kerültek, illetve a többi épületet is privatizálták az üzleti hasznosítás efféle verziója ellehetetlenült.
Később felvetődött az is, hogy lebontanák a Retek utcai háztömböket is a Moszkva téren. Ezt Schneller István, Budapest korábbi főpolgármester-helyettese, jelenlegi főépítésze is megpendítette, aztán gyorsan lekerült a napirendről az ügy. Most elképzelhető, hogy újra előkerül ez az ötlet.