Judit
3 °C
7 °C

2010-re sem lesz 4-es metró Budapesten?

2006.11.03. 10:53
Továbbra is bizonytalan, hogy milyen ütemben halad a metróépítés Budapesten. A Városházán már többen tudni vélik, hogy 2010-re sem lesz kész az Etele tér és a Bosnyák tér között az új vonal. Az építkezés felelőse ilyen hírekre nem is reagál.

Az Indexnek nyilatkozva Gulyás László, a DBR projektiroda vezetője, az építkezés BKV-felelőse nem volt hajlandó kommentálni azt a Városházáról származó információt, hogy a sok csúszás és bizonytalanság mikatt a 4-es metró Etele tér és Bosnyák tér közötti szakaszát 2010-ben sem adják át. Gulyás csak annyit mondott: nem kell minden folyosói pletykáról nyilatkoznia.

A finanszírozás módosítása lassíthatja a beruházást?

Információink szerint, ha a jelenleg EIB-hitelből (EIB: Európai Beruházási Bank) finanszírozott metróépítésből a kormány kiszáll, pontosabban nem kormánygarantált hitelből, hanem brüsszeli pénzekből építenék a metrót, akkor az EU-támogatások igénybevétele tovább lassíthatja a beruházást. Az átadás-átvétel hónapokig hátráltathatja a kivitelezést.

Gulyás szerint folynak a tárgyalások a metróépítésről, de szerinte a kormány és a főváros közötti, a finanszírozásra vonatkozó megbeszélések nem hátráltatják a metróalagút és az állomások építését.

Van pénz a beruházás egészére

A felszíni beruházásokat is ezekkel egy időben kéne átadni, a mostani tárgyalások ennek a finanszírozására vonatkoznak, kis csúszásról szót ejtett Gulyás, de arról nem beszélt, hogy 2010-ig nem épülne meg a teljes metró. Szerinte megvan a pénz a beruházás egészének megvalósítására.

A DBR projektiroda vezetője azt viszont elmondta: továbbra is engedélyekre várnak néhány kerületben, így például a Ferencvárosban. Más kerületekkel egyeztetnek még az építkezés engedélyeiről, ám ezeket a kerületeket nem nevezte meg a projektiroda vezetője.

Mikor zárják le a Szabadság hidat?

Gulyás arra a kérdésünkre nem válaszolt, hogy továbbra is jövő augusztustól akarják-e lezárni a Szabadság hidat, mármint akkor ér-e oda, a Gellért, illetve a Fővám térig az állomás- és az alagútépítés. (Korábban egyébként 2007 januárját ígérték a tervezők.)

Gulyás elmondta, hogy a XI. kerületben minden állomást engedélyezett az ottani önkormányzat, kivéve a Kelenföldi pályaudvarnál lévőt, annak a kérelmét ugyanis eleve később adta be a projektiroda.

Megtudtuk azt is, hogy a Gellért téri állomásnál még továbbra is változatlan a helyzet: a közlekedésfelügyeletnek új eljárásban kell kiadnia az engedélyt, mert egy társasház megtámadta az előzőt.

Fővám tér: sok a gond

A Fővám téri állomással különösen nagy gondok vannak a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint. Itt ugyanis a tervezők eredetileg szintbeli kereszteződést szántak a 2-es és a 47-49-es villamosoknak, később azonban újragondolták ezt, és a kettes esetében az alagutat mégis megtartották.

Így viszont már a 2-es alagútja nem férne el a Fővám téri metróállomástól, a villamost tehát módosított vonalon kellene vezetni. Ez a villamos alagút viszont a Nagyvásárcsarnok szemétszállító járatát keresztezi. Mindezek miatt az engedélyeztetés lelassult, a többletköltségek milliárdosak - véli Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője.

A 47-es villamos már elvesztette utasainak a felét

Vitézy szerint az is problémát okoz, hogy a kormány felére csökkenti a budapesti közlekedésre adott pénzeket. Ezt szolgálják a főváros és a kabinet közötti tárgyalások. A kormány EU-pénzekből pótolná a hiányzó metrófinanszírozást, így viszont nem marad elég pénz Vitézy szerint például a villamoshálózat bővítésére.

Vitézy szerint Dél-Budán jelenleg áll a kivitelezés sok helyen, miközben a villamosforgalmat megbénították a lezárások. Ennek hatására a 47-es villamos utasainak a felét már elvesztette.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?