Kivizsgáltatná a Fidesz, mivel töltenek föl egy dunai öblöt

2008.07.03. 14:42
Haladéktalan vizsgálatot szorgalmaz a Fidesz két politikusa a c sepeli szabadkikötő egyik öblének feltöltése miatt. Illés Zoltán szakpolitikus kifogásolta, hogy teljes titokban adták ki az engedélyeket és, hogy erről nem tájékoztatták a képviselő-testületet sem.

Át kell rajzolni a Budapest-térképeket, amiért a csepeli szabadkikötő területén feltöltés alatt áll egy dunai öböl - tudatta a Fidesz sajtótájékoztatóra sz6óló meghívója. Illés Zoltán, a párt szakpolitikusa kifogásolta, hogy a területen egy 20 hektáros területet építési törmelékkel tölthetnek föl, ebből pedig 10 hektár vízfelszín.

Illés közölte, teljesen titokban még 2007. januárjában adták ki a szakhatósági engedélyeket, s az ügyletről, mint társhatóság a csepeli önkormányzat is tudomással bírt, ám a képviselő-testületet vagy a lakosságot már nem informálták, így a tervezett feltöltést nem is támadhatta meg senki, mivel lejárt a fellebbezési határidő Az öböl egyébként a Mahart Szabadkikötő Zrt. tulajdonában áll

Kattintson!

Illés Zoltán közölte: az öböl vízminősége az ipari környezet miatt kérdéses, de az biztos, hogy senki sem ellenőrzi, milyen sittel, szeméttel töltik fel a partszakaszt. Félő, hogy veszélyes hulladék, esetleg olyan, bontásból származó törmelék kerül a Dunába, aminek nem szabadna - tette hozzá. A Fidesz szakpolitikusa a terület azonnali lezárását és a munkálatok kivizsgálását kéri Szabó Imrétől, a környezetvédelmi tárca vezetőjétől.

"Jó lenne, ha a miniszter nem csak egy operett-kommandóval járná az országot - mert itt is volt, Csepelen június elején -, hanem rajtaütésszerűen, valódi ellenőrzést tartana" - mondta. Illés Zoltán úgy tudja, a feltöltött öböl helyén logisztikai központot terveznek építeni.

Németh Szilárd csepeli Fidesz-frakcióvezető érthetetlennek nevezte, miért hallgatták el a képviselők elől a tervezett fejlesztést. A két politikus sajtótájékoztatója egyébként némi közjátékkal kezdődött a Mahart-cég biztonsáőgi főnöke ugyanis főnökei álláspontját tolmácsolva jelezte, nem engednek be senkit az érintett területre, csak a szakhatóságok képviselői tehetik be oda a lábukat.

Gyapjas József, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség (KDV-KTVF) igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a Mahart-Szabadkikötő Zrt. engedélye kizárólag olyan anyaggal történő feltöltésre szól, amely nem veszélyezteti sem a felszíni, sem pedig a felszín alatti vizek állapotát.

A munkálatok a felügyelőség engedélyével folynak. A KDV-KTVF munkatársai csütörtökön tartottak ellenőrzést a helyszínen és a határozatban foglaltaktól eltérést nem tapasztaltak. Gyapjas József elmondta, hogy a medencét mesterségesen alakították ki korábban, hogy ott kikötőt üzemeltessenek, azonban a beruházás végül nem valósult meg.

Ortó István, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. általános vezérigazgató-helyettese az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, hogy a kikötőhöz tartozó budapesti Duna-öböl a kilencvenes években elkezdett, de be nem fejezett beruházások helyszíne.

A Budapesti Szabadkikötő területén az utóbbi években elindított nagymértékű fejlesztések mellett sem gazdasági sem környezetvédelmi szempontból nem indokolt az öböl jelenlegi állapotának fenntartása. Az illetékes szakhatóságok jóváhagyásával így a terület eredeti állapotának visszaállítása elkezdődött. A területen engedélyezett visszatöltési terv szerint - a tevékenységre valamennyi engedéllyel rendelkező - szakcég végzi a munkát - írta.

Hozzátette: a budapesti Duna-öböl területén zajló fejlesztés mellett párhuzamosan épül és novemberre befejeződik az ettől a területtől 200 méterre lévő kereskedelmi medence teljes rekonstrukciója és kiépítése is. A mintegy 5 milliárd forintos beruházás - egyebek mellett - környezetvédelmi célokat szolgálva, a víz és partfal megóvásáért zajlik.