Csak lézengenek a munkások a lezárt rakparton

2008.09.19. 17:37
Szeptember 20-tól csak a Lánchídig jár a 19-es és 41-es villamos, áll a rakparti csatornaépítést koordináló Enviroduna honlapján. A VEKE tiltakozik az újabb villamosvonal-kurtítás miatt, több olvasó jelzése szerint pedig napok óta áll a munka a rakparton. Fotógalériánk is ezt támasztja alá.
Délelőtti korzózás

A budai Duna-parti főgyűjtőcsatorna építése miatt szombattól csak a Lánchídig jár a 19-es és a 41-es villamos, a járatot buszok pótolják. November elejétől a villamosok vonala tovább rövidül, ekkortól az Etele tértől már csak a Döbrentei térig jár majd.

Azért néhányan dolgoznak

A nyáron fokozatosan, szakaszonként a csatornaépítés miatt lezárták a teljes Budai alsó rakpartot, jelentős forgalmi dugókat okozva ezzel az észak-déli budai főútvonalakon. Mint olvasóink jelezték, a bosszantó lezárások elfogadhatók lennének, ha látszana, hogy az építési területen lázas munka folyik, de nem így van.

Az Index péntek délelőtt készített fotóinak tanúsága szerint is csak néhány munkás lézeng a rakparton, közöttük is többen lazítanak, például az Ügyes magazint lapozgatják.

Az Index megkérdezte az ügyben az Envirodunát, ahol péntek délutánra, vagy jövő hét elejére ígértek tájékoztatást.

Szombat délután az alábbi választ kaptuk:

„Nem egyszerre, teljes hosszában építik a csatornát, hanem különböző részekre osztva. A szakemberek ennek ellenére az egész területen dolgoznak. A csatornafektetéshez a korábbról ismert nyílt árkos csőfektetési eljárás helyett, csősajtolásos technológiát alkalmaznak majd. Ennek lényege, hogy a föld felszínét nem kell teljes hosszban megbontani, csak helyenként. Ezen kívül van, ahol mellékcsatornát építenek, van ahol a közműveket újítják fel, vagy éppen kiváltják azokat, azért, hogy a környéken lakók ne maradjanak gáz vagy éppen szennyvízelvezetés nélkül a főgyűjtőcsatorna építés ideje alatt. Így helyenként emiatt is a föld alatt kell a munkát végezni, ami nem látszik annyira. Ráadásul a különböző munkák más-más fázisban is vannak, így valószínűleg soha nem az, hogy mindenhol egyformán látható munkálatok lesznek majd a rakpart egész szakaszán. Már korábban is felhívtuk a figyelmet arra, hogy akár hetekig is eltarthat, hogy nem lesz látványos munkavégzés a területen.

A rakpart középső szakaszán, a Margit híd és az Erzsébet híd között a fúrópajzsot indító és fogadó aknákat építik jelenleg, ami messziről egyáltalán nem látványos. Ezekben a napokban csak mély gödröket ásnak a földbe, ahonnan később indul majd a csatornát építő fúrófej, ami a föld alatt haladva biztosítja majd az utat a csöveknek. Emiatt nem lehetséges ezt a területet használni.

Azt a budapesti autósok is jól tudják, hogy az alsó rakpart egyik sajátossága, hogy a gyors közlekedés érdekében, kevés le és felhajtó van rajta. Ez előny, amikor mehet rajta a forgalom, de most amikor munkálatokat kell végezni, sajnos komoly hátrányt okoz. Sajnos az alsó rakpart egy-egy részét nem lehet visszaadni az autósoknak, mivel nem tudnának hol, le és felhajtani, ráadásul a terület egy részét kiszolgáló, munkaterületnek is használja a Strabag. A Főváros azonban keresi azokat a megoldásokat, ahol könnyíteni lehet a budai közlekedésen. Annak érdekében, hogy a Tabán környékének közlekedése könnyebb legyen, a főgyűjtőcsatorna kivitelezője egy új sávot alakított ki a Tabánban múlt hét végén. Az új, Krisztina krti sávot szeptember 12-től, péntek délutántól használhatják a Déli pályaudvar felől az Erzsébet híd irányába közlekedő autósok.”

A VEKE tiltakozik a villamosleállítás ellen

Szombattól a 19-es, 41-es és 41A villamosok közel egy éven át nem érik el a Batthyány téri végállomásukat, a metrót, a HÉV-et és számos buszvonalat. A belváros villamoshálózata így szinte teljesen használhatatlanná válik, ugyanis a mostani lezárás mellett több mint egy éve nem közlekedik végig a pesti rakparton a 2-es villamos és nem közlekednek a kiskörúti 47-es és 49-es járatok sem. A VEKE átgondolatlannak és rendkívül károsnak tartja a belváros három ilyen forgalmas villamostengelyének lezárását, hisz az útlezárások mellett így a tömegközlekedést is ellehetetlenítik az építkezések.