Kökiről a reptérre BKV mínusszal

2005.01.08. 17:50
A külföldiek szeretik a reptérbuszt, mert a túra olyan, mintha még élne Brezsnyev. Miközben Nyugat-Európa nagyvárosait metró vagy gyorsvasút köti össze a repülőterükkel, Budapesten csak látványtervekre és makettokra futja. Utazzon velünk a BKV hiperbuszával, ami azért "plusz", mert takarítják.
"Azt mondtam, hogy menj innen" - tegezi le a huszonéves rendőrsrác a megállapíthatatlan korú hajléktalant. "De hova?" - kérdez vissza a nagy szatyrot maga után húzó férfi. A Kőbánya-Kispesten berendezkedő hajléktalanokat még társaik is megvetik. Mindennaposak a lopások, rablások, könnyű és súlyos testi sértések, azt mondják, hogy a Kökiről nincs visszaút.

Mintha még élne Brezsnyev

#alt#
Reptérbuszra várva
Innen indul az egyetlen tömegközlekedési eszköz, amely a ferihegyi repülőteret összeköti a várossal. A buszt BKV Plusz címkével látták el. Ez a fővárosban nagyjából azt jelenti, hogy - nem vicc, ellenőrizhetik a közlekedési vállalat honlapján - a busz menetrend szerint jár, bemondják a következő megállót és takarítják a buszt.

Átlagos hétköznap délelőtti tömeg a reptérbusz kőbánya-kispesti megállójában. "Olvastam az útikönyvben, hogy a magyar taxisok irreálisan sok pénzt kérnek a fuvarért, ezért inkább busszal megyünk ki a reptérre" - mondja a Giovanniként bemutatkozó fiatalember, aki nem bánja, hogy erre vezet az útja. "Még soha nem voltam Kelet-Európában, de ez olyan, mintha még élne Brezsnyev" - lelkendezik.

Nagy Brigitta a szabadságát Cipruson tölti. A környezet őt kevésbé zavarja, inkább azért panaszkodik, hogy az általa ismert nyugat-európai városok mindegyikét gyorsvasút vagy metró köti össze a reptérrel. Sőt, a londoni Heatrow két, egymás távol eső terminálja között is külön gyorsvasút jár.

Elkerülhetetlen lesz a hosszabbítás

#alt#
Sínek gyorsvasút nélkül
Az egy négyzetkilométerre eső látványtervekben vagy makettekben szerencsére felvesszük a versenyt a boldogabb Európával. Először Demján Sándor állt elő azzal, hogy gyorsvasutat építene a Nyugati Pályaudvar és a ferihegyi repülőtér között, majd tavaly novemberben a Budapest Airport kezdeményezett egy zártkörű tanácskozást a közlekedési társaságokkal, a minisztériummal és a fővárossal arról, hogy 2010-ig a hármas metró Ferihegyig való meghosszabbítása elkerülhetetlen lesz.

Demján Trigránitjának gyorsvasút-építési terve ezzel egy időben állítólag lekerült a napirendről, de legyünk óvatosak: Demján cégcsoportja részt venne a Budapest Airport privatizációs pályázatán. Persze mindegy, hogy milyen tervek nem valósulnak meg, akár helikopteres légihidat is ígérhetne egy nagyformátumú vállalkozó vagy a közlekedési társaság, hogy az ingyenreklám után ne tegyen semmit. "A tervek szerint 2003 végére készülhet el a projekt" - közölte például a gyorsvasútról az MTI 2001. november 27-i híre. A szerzője szerint már csak az a kérdés, hogy Rákosrendezőnél szükséges-e újabb felüljárót építeni.

Vonat plusz, vagy amit akartok

#alt#
Vonat Mínusz
A hármas metró meghosszabbítását egyelőre egyik, a találkozón részt vevő fél sem kommentálja - tudják, a projekt előkészítő szakaszban van - mintha olyan egyszerű lenne nálunk 2010-ig egy komplett metróvonal megépítése, lásd I LOVE M4.

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy két sínpár fut egymás mellett végig a ferihegyi úton, az ember azt hinné, hogy a reptérnél elég egy lecsatlakozó vágányt építeni és máris kész a gyorsvasút vagy vonat plusz, hívjuk, aminek akarjuk.

Bejönni Ferihegyről
Tömegközlekedéssel a legolcsóbb Ferihegyről a városba jutni. Egy buszjegy százhatvan forintba kerül, Kőbánya-Kispestről újabb százhatvan forintért metrózhatunk tovább a belváros felé. Az Airport Busz - Ford Transit mikrobuszok - kétezerszáz forintért viszik el az utasokat Budapest területén belül bárhová. A legtöbb taxitársaságnak szabott repülőtéri tarifái vannak három- és négyezer forint között. Utasokra csak a Tourist Taxi várhat a reptéri droszton, a telefonon rendelt taxiknak külön megállóhelyet alakítottak ki, de ezek az autók csak addig parkolhatnak, amíg az utas beszáll.