További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Május 2-án léptette életbe a Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) azt a járatritkítási csomagot, melytől évi több százmilliós megtakarítást remél" - állítja szerdai közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
A főpolgármester-helyetteshez fordultak
A szervezet szerint számos buszjárat ritkítása mellett nagy forgalmú villamosvonalak menetrendjét is érintette a program első üteme, amelynek folytatását a BKV kilátásba helyezte. Az egyesület kifogásolja, hogy a lépés a BKV-tulajdonos fővárosi önkormányzat beleegyezése nélkül történt, ezért Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyetteshez fordultak.
A szervezet emlékeztet arra, hogy a fővárosi közgyűlés nemrég elfogadta az úgynevezett paraméterkönyvet, amely meghatározza, hol mennyi buszt, villamost kell indítania a BKV-nak. Ezért a közgyűlési döntés nélkül nem lehet járatokat ritkítani. Az egyesület állítja, hogy a lépésről az utasokat sem tájékoztatta a közlekedési cég. A civilszervezet elfogadhatatlannak tartja, hogy az utasok amúgy sem kifogástalan kiszolgálásán takarékoskodjanak, miközben a BKV "tehetetlen és túlméretezett bürokratikus apparátusának működtetésére évente milliárdok folynak el".
Vasárnap reggelente tíz helyett húsz percet kell várni a 14-esre
A VEKE állítása szerint az angyalföldi utasok vasárnap reggel, ha a Lehel téri piacra mennek vásárolni, nem tíz percet várnak a 14-es villamosra, hanem húszat. Esténként a pestlőrincieknek 20 helyett 40 percet kell várniuk a 36-os buszra. A Hegyvidéket is érinti az intézkedés: a Mártonhegyre közlekedő 102-es busz munkanapokon kora este negyed- helyett félóránként indul, míg a rózsadombi 91-es járatra hétvégén reggelente szintén fél órát kell várni.
A ritkítás érinti a belvárosi 5-ös, 15-ös 105-ös buszokat is, amelyek az igen forgalmas délelőtti időszakban is jelentősen ritkultak. A 15-ös buszra például este kilenc után szintén fél órát kell várni. Ritkábban közlekednek esténként és hétvégenként a Józsefvárost, Kőbányát és az Új Köztemetőt ellátó 28-as és 37-es villamosok is.
"Az éves teljesítmény kötött"
Az MTI jelentése szerint hivatali vizsgálatot rendelt el szerdán a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes annak tisztázására, hogy jogszerűek-e a BKV által nemrég bevezetett ritkítások. Vajda Pál közölte, a fővárosi önkormányzat és a BKV közötti közszolgáltatási szerződés alapján a cégnek meghatározott teljesítményt kell biztosítania. Ez a teljesítmény vonalanként, az utasforgalmi igényeknek megfelelően változhat. Abban az esetben azonban, ha valahol csökkentik a teljesítményt, másutt növelni kell azt.
Az éves teljesítmény mértéke kötött, s ennek betartását szigorúan ellenőrzik. A BKV nemrég végeztetett el egy nagyszabású utasforgalmi igényfelmérést. Ez alapján a cég hálózati korrekciókat kezdeményezett. A Fővárosi Közgyűlés a jövő héten dönt például a dél-pesti közlekedési hálózat módosításáról, amikor egyes járatokon nő, másutt csökken majd a hálózati teljesítmény, mondta. Vajda az Indexnek hozzátette, a vizsgálatnak ki kell derítenie, hogy előre egyeztetett intézkedéseket hozott-e a közlekedési cég, avagy olyan járatritkításokról döntöttek, amelyekről az illetékes közlekedési ügyosztály nem tudott. Vajda arra a felvetésünkre, hogy születhet-e ilyen lépés a fővárossal való egyeztetés nélkül, úgy reagált, a szabályzat szerint nem. Ugyanakkor más megítélés alá esik, ha egy már előkészített lépés történik, illetve az, ha a BKV "saját szakállára" tesz ilyesmit.