A főváros vizsgálja, volt-e önkényes BKV-ritkítás

2005.05.18. 18:27
Május 2-től ritkította felszíni járatai egy részét a BKV, állítja szerdai közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, amely kifogásolja, hogy a BKV-tulajdonos főváros beleegyezése nélkül történt a lépés. A járatritkítás az egyesület adatai szerint olyan fontos vonalakat érint, mint a 14-es villamos, vagy a 15-ös autóbusz. Az intézkedés elsősorban a hajnali és esti, valamint a hétvégi menetrendet érinti. A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes vizsgálatot rendelt el.

"Május 2-án léptette életbe a Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) azt a járatritkítási csomagot, melytől évi több százmilliós megtakarítást remél" - állítja szerdai közleményében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).

A főpolgármester-helyetteshez fordultak

A szervezet szerint számos buszjárat ritkítása mellett nagy forgalmú villamosvonalak menetrendjét is érintette a program első üteme, amelynek folytatását a BKV kilátásba helyezte. Az egyesület kifogásolja, hogy a lépés a BKV-tulajdonos fővárosi önkormányzat beleegyezése nélkül történt, ezért Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyetteshez fordultak.

A szervezet emlékeztet arra, hogy a fővárosi közgyűlés nemrég elfogadta az úgynevezett paraméterkönyvet, amely meghatározza, hol mennyi buszt, villamost kell indítania a BKV-nak. Ezért a közgyűlési döntés nélkül nem lehet járatokat ritkítani. Az egyesület állítja, hogy a lépésről az utasokat sem tájékoztatta a közlekedési cég. A civilszervezet elfogadhatatlannak tartja, hogy az utasok amúgy sem kifogástalan kiszolgálásán takarékoskodjanak, miközben a BKV "tehetetlen és túlméretezett bürokratikus apparátusának működtetésére évente milliárdok folynak el".

Vasárnap reggelente tíz helyett húsz percet kell várni a 14-esre

A VEKE állítása szerint az angyalföldi utasok vasárnap reggel, ha a Lehel téri piacra mennek vásárolni, nem tíz percet várnak a 14-es villamosra, hanem húszat. Esténként a pestlőrincieknek 20 helyett 40 percet kell várniuk a 36-os buszra. A Hegyvidéket is érinti az intézkedés: a Mártonhegyre közlekedő 102-es busz munkanapokon kora este negyed- helyett félóránként indul, míg a rózsadombi 91-es járatra hétvégén reggelente szintén fél órát kell várni.

A ritkítás érinti a belvárosi 5-ös, 15-ös 105-ös buszokat is, amelyek az igen forgalmas délelőtti időszakban is jelentősen ritkultak. A 15-ös buszra például este kilenc után szintén fél órát kell várni. Ritkábban közlekednek esténként és hétvégenként a Józsefvárost, Kőbányát és az Új Köztemetőt ellátó 28-as és 37-es villamosok is.

"Az éves teljesítmény kötött"

Az MTI jelentése szerint hivatali vizsgálatot rendelt el szerdán a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes annak tisztázására, hogy jogszerűek-e a BKV által nemrég bevezetett ritkítások. Vajda Pál közölte, a fővárosi önkormányzat és a BKV közötti közszolgáltatási szerződés alapján a cégnek meghatározott teljesítményt kell biztosítania. Ez a teljesítmény vonalanként, az utasforgalmi igényeknek megfelelően változhat. Abban az esetben azonban, ha valahol csökkentik a teljesítményt, másutt növelni kell azt.

Az éves teljesítmény mértéke kötött, s ennek betartását szigorúan ellenőrzik. A BKV nemrég végeztetett el egy nagyszabású utasforgalmi igényfelmérést. Ez alapján a cég hálózati korrekciókat kezdeményezett. A Fővárosi Közgyűlés a jövő héten dönt például a dél-pesti közlekedési hálózat módosításáról, amikor egyes járatokon nő, másutt csökken majd a hálózati teljesítmény, mondta. Vajda az Indexnek hozzátette, a vizsgálatnak ki kell derítenie, hogy előre egyeztetett intézkedéseket hozott-e a közlekedési cég, avagy olyan járatritkításokról döntöttek, amelyekről az illetékes közlekedési ügyosztály nem tudott. Vajda arra a felvetésünkre, hogy születhet-e ilyen lépés a fővárossal való egyeztetés nélkül, úgy reagált, a szabályzat szerint nem. Ugyanakkor más megítélés alá esik, ha egy már előkészített lépés történik, illetve az, ha a BKV "saját szakállára" tesz ilyesmit.