További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Folytatja a fővárosi Fidesz az úgynevezett emlékeztető kampányát. Először a Pató Pál-park , vagyis a Városháza-projekt megvalósításának késlekedéséről tartottak sajtótájékoztatót, Demszky Gábor főpolgármestert figyelmeztetve, most, szerdán pedig a főpolgármester csepeli ígéreteit kérték számon.
Kupper András fővárosi és Németh Szilárd csepeli Fidesz-frakcióvezetők elsősorban a Galvani utcai (albertfalvai, illetve csepeli néven is emlegetett) híd megépítését említették, mint régi Demszky-ígéretet, amelynek megvalósulása a távolba vész. Ugyancsak felsorolták az egészségügyi és kórházfejlesztések ígéretét, amelyből csak annyi valósult meg, hogy Demszky jóslataival szemben éppenhogy bezárták a csepeli Weiss Manfréd Kórházat nemrégiben.
Szintén nem épül egyelőre a csepeli gerincút, amely az egyik legrégebbi főpolgármesteri ígéret. Ezt még a Csepel különválásáról szóló népszavazáskor jelölte meg célként Demszky, s az elmúlt évtizedek alatt sem valósult meg ez a projekt. (A kilencvenes évek elejétől van napirenden ez az útépítés.)
Kupper András elmondta azt is, hogy a legújabb ígérethalmaz Észak-Csepel eladásakor merült fel. Ekkor derült ki ugyanis, hogy a szigetcsúcs keleti részének eladása befolyásolja a központi szennyvíztisztító, a Galvani híd és az esetleges ötös metró építését is, pontosabban a HÉV rekonstrukcióját. A Fidesz frakcióvezetője ennek kapcsán felvetette azt is, hogy a főváros akár élhetne elővásárlási jogával is, megvehetné a spanyol befektető elől a 80 hektárt, amelynek eladását nemrégiben szavazta meg a XXI. kerületi képviselőtestület szocialista többsége. (Erre a felvetésre az Index korábban megkérdezett egy fővárosi vezetőt, aki kizártnak tartotta, hogy az önkormányzat képes lenne bruttó 11 milliárd forintot kifizetni a spanyol Fadesa cég helyett.)
A Fidesz vádjaira Korchma Zsombor, az SZDSZ fővárosi szóvivője reagált. Ő elmondta, hogy a csepeli gerincút építése tulajdonképpen már megkezdődött (bár a kivitelezés még nem zajlik). Jelenleg ugyanis csak a kisajátítások folynak. Az elhúzódó procedúra, a jogi akadályok miatt hiába van meg az elhatározás, hiába áll rendelkezésre a pénz, az építkezés addig nem kezdődhet meg, amíg egy-két ingatlantulajdonossal pereskedik az önkormányzat.
Ami a Galvani hidat illeti, Korchma Zsombor elmondta, hogy a Fidesz-kormánytól korábban hiába várta a főváros az állami támogatást a projekthez. Az önkormányzat szeretné a Galvani utcai, az aquincumi és az északi M0-s hidat is megépíteni, de ehhez saját forrásai nem elegendőek. Kupper András ennek kapcsán megjegyezte: a Galvani híd a kilencvenes évek eleje óta napirenden van, és időközben csak négy évig volt fideszes kormány. (Vagyis sem a Horn-, sem a Medgyessy-, sem pedig a Gyurcsány-kormány nem adott erre pénzt.)
A csepeli kórház bezárására Korchma úgy reagált, hogy szükség van Budapesten a minőségi egészségügyi ellátásra. Ehhez át kell szervezni a kórházak rendzserét. A kisebb intézmények fennmaradása ezért nem valószínű, hiszen nagyobb, korszerűbb regionális kórházakat hoznak létre a fővárosban. Ez végül is a csepeliek érdekeit is szolgálja, az ő ellátásukat ezért a dél-pesti Jahn Ferenc Kórházbn oldják meg. Németh Szilárd ezzel kapcsolatban viszont z Ibndexnek elmondta: a csepeli Weiss Manfréd kórház az egész szigeten is fontos szerepet töltött be, így nemcsak csepeliek jártak rosszabbul, hanem azok a szigetszentmiklósi, szigethalmi betegek, akik bejártak a XXI. kerületbe az egészségügyi ellátás miatt.