További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nagyon jól dolgoztak a traumatológiai osztályok, augusztus 20. és a szeptember-októberi zavargások után is kiválóan látták el a baleseti sebészek a sérülteket - dicsérte a városvezetést Szolnoki Andrea, aki korábban egészségügyért felelős főpolgármester-helyettes volt, most pedig az egészségügyi bizottság SZDSZ-es elnöke.
Egyeztettek a miniszterrel
Szolnoki az érdemi kérdésekről ugyanakkor hangsúlyozta, hogy Demszky Gábor főpolgármesterrel együtt tárgyaltak Molnár Lajos egészségügyi miniszterrel, és kifejtették álláspontjukat, hogy a főváros ragaszkodik nyolc súlyponti és kiemelt kórházához. Szolnoki azt is elmondta, hogy ha lesznek is osztályösszevonások, esetleg épületbezárások, akkor is az új funkció csak szociális lehet a felszabaduló területeken. Vagyis az egészségügyi ellátás zsugorodását a szociális ellátás bővülése kíséri majd.
Ikvai-Szabó Imre, aki jelenleg SZDSZ-frakcióvezető, korábban főpolgármester-helyettes volt, azt hangsúlyozta, hogy a főváros gazdálkodása stabil, befektetési és hitelminősítése kiváló, eléri a lehető legmagasabb értéket, már amennyit az ország minősítése plafonként megszab (BBB+).
Ikvai-Szabó bejelentette, hogy a Közraktárak hasznosítására, hamarosan lezárul a pályázat, így heteken belül akár eredményt is hirdethetnek a Duna-parti, IX. kerületi ingatlanok esetében.
Kormányrendeletet akarnak a metróépítésről
Demszky Gábor elismerte, hogy csúszik a négyes metró előkészítése, elsősorban az engedélyek lassú kiadása miatt. Ezért a főváros javasolni fogja a kormánynak, hogy alkosson új rendeletet, és a hatósági engedélyeztetést emelje magasabb szinte. Első fokon ne a kerületek, hanem a közigazgatási hivatal dönthessen.
Így a másodfok nem a közigazgatási hivatal, hanem maga a kormány lenne, ahogyan ez már más kiemelt beruházásoknál megtörtént. Demszky szerint ugyanis a kerületek zsarolják a fővárost (bár ezt a szót az újságírók használták, de a főpolgármester is bólogatott ekkor), a metró engedélyeztetésekor csak akkor hagyják jóvá a terveket, ha a főváros járulékos beruházásokat vállal a felszínen, a kijáratok közelében.
Folytatódik az útfelújítás
Demszky szerint a négyes metró 300 milliárdba kerülne alapszinten, de a felszíni beruházások 60-100 milliárddal drágítanák ezt a projektet. Éppen erre jó, hogy a kohéziós alapból finanszíroznák az építést szerinte, amely eddig az indítóaknához szükséges telek megszerzése miatt is késlekedett. (Végül a telket nem szerezte meg a főváros, így át kellett tervezni a kelenföldi indítóállomást.)
Elhangzott az is a sajtótájékoztatón, hogy jövőre folytatódik az útfelújítási program Budapesten, és végeredményben a fővárosi főútvonalak 40 százaléka kap majd új burkolatot.
Demszky beszélt arról, hogy bizonytalan egyelőre, mikor és mennyiből épül az aquincumi híd Óbuda és Újpest között, és az 5-ös metró nyomvonalát is ki kell még jelölni. Ezek megvalósulásának konkrét időpontjáról nem nyilatkozott a főpolgármester, ugyanis a négyes metrót a kohéziós alapból fogják finanszírozni, és így kevesebb marad a többi közlekedési beruházásra Budapesten.
Nem minden volt jól előkészítve
Demszky elismerte azt is, hogy a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésein nem minden előterjesztés volt kellően előkészítve, de szerinte a közgyűlésben végül sikerült a város működőképességét biztosítaniuk. Felálltak a bizottságok, és választottak főpolgármester-helyettest Hagyó Miklós személyében, és a BKV-nak is van új vezérigazgatója, Antal Attila.
Kérdésre válaszolva a főpolgármester hangsúlyozta: nem csinálnak rendszert abból, hogy pályáztatás nélkül neveznek ki valakit egy közműcég élére.