További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Lakos Imre, a fővárosi önkormányzat tömegközlekedési tanácsnoka elmondta, hogy a múlt hét pénteken kettétört csuklósbusz ügye felveti a BKV-vezetés személyes felelősségét is. Hozzátette, hogy a kevés tartalékbusz és túlfeszített menetrend helyett a menedzsmentnek inkább a buszok biztonságára kellene törekedni.
Lakos szerint az pedig a fővárosi önkormányzat felelőssége, hogy a tervezett buszbeszerzést felgyorsítsa, és minél előbb lecserélhessék a BKV kiöregedett járműveit. Kocsis István vezérigazgató a napokban kijelentette, hogy a BKV mintegy ezer új busz vásárlását tervezi.
Mint azt az Index megírta, múlt pénteken reggel a BKV 173-as jelű, BPO-565-ös rendszámú Ikarus 435-ös csuklós busza péntek reggel váztörést szenvedett Budapest belvárosában az Astoriánál. Az utasok közül senki sem sérült meg.
A BKV álláspontja a balesetről csütörtökön érkezett meg. Eszerint a BKV Zrt. autóbuszainak átlagéletkora 15,4 év, ezen belül az Ikarus 435-ös autóbuszoké 14 év. Az Ikarus 435-ös járműtípusnál már a forgalomba állítás után is előfordultak (a csuklótér környezetében is) várszerkezeti meghibásodások, melyeket annak idején a járműgyártó szavatosságban javított.
Mivel az autóbuszok jelentős része a tervezett életkorát átlépte, vagy már megközelítette, emiatt sajnos előfordulnak vázszerkezettel kapcsolatos meghibásodások, repedések, törések is. Ezek megelőzésére - a járműfenntartási rendszerünkbe rögzített utasítások szerint - rendszeres ellenőrzéseket végeznek. A válasz szerint a heti vizsgálatokon és szemléken fokozott figyelmet fordítanak a vázszerkezeti ellenőrzésekre, a feltárt hibákat saját hatáskörben, vagy külső vállalkozók bevonásával kijavíttatják.
Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának tagja szerint a közlekedési cég szereti a járművek átlagéletkorára fogni a meghibásodásokat, pedig nem csak ez okozza a problémákat, mert például a vidéki Volánbuszoknál gond nélkül üzemelnek idősebbek buszok is. Ezt támasztja alá az is, hogy az egyik legtöbbször lerobbanó típus a 6-7 éves Ikarus 412-es. Jelenleg a BKV-nál Vitézy szerint naponta minden negyedik busz lerobban, napi 300 felett van a vonali meghibásodások száma.
Ennek három alapvető oka van Vitézy álláspontja szerint: a műszaki területen tapasztalható általános trehányság, azaz a munkamorál, az állandósult alkatrészhiány, és a cégvezetés intézkedéseinek hiánya. A menedzsmentnek például azt rója fel Vitézy, hogy nem járnak el azokon a busztelephelyeken, ahol háromszoros a meghibásodási arány, mint a többi garázsnál.
Az Index megkérdezte a BKV-t, hogy felelősségre vonnak-e valakit az Astoriánál széttört busz ügyében, vagy az utasok ezentúl természetesnek vehetik az ilyen jellegű meglepetéseket, de választ egyelőre nem kapott.