További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Reménykedő arckifejezéssel
Az optimista útvonaltervező szerint három perc várakozás és egy perc utazás után jutunk az Örs vezér terére. Négy perc után még mindig a Gyakorló utcában álltunk és reménykedő arckifejezéssel tekintettünk a Keresztúri út felé, ahonnan tizenegy perc után kanyarodott be a busz. Három perc buszozás, és máris tíz perc hátrányban voltunk a program által megadotthoz képest.
Az autós útvonaltervezőnél figyelembe vették a KRESZ szabályait, valamint folyamatosan kapnak adatokat a forgalomkorlátozásokról. Az adatok "tájékoztató jellegűek", a dugókat nem tervezték bele a rendszerbe, habár a program megkülönbözteti a csúcsforgalmat, a csendesebb napközbeni időszakot és az éjszakát.
A Topolisz Térinformatikai Stúdió Kft. 1991-ben jött létre budapesti térinformatikai alkalmazások készítésére. A cég olyan professzionális térinformatikai rendszert dolgozott ki, amely Magyarország és az ország összes települése, valamint a környező területek vonatkozásában képes nagyfelbontású térképi megjelenítésre, települések utca-házszám pontosságú címkeresésére, a térképeken tetszőleges objektumok elhelyezésére és több szempontú lekérdezésére, külső, relációs adatbázisok a megadott térképpel való automatikus összekapcsolására, statisztikák készítésére, térbeli alapú döntés előkészítésre. A rendszer tartalmazza továbbá Magyarország köz- és belterületi úthálózatát, kiemelten Budapest teljes tömegközlekedési és autós útvonalhálózatát, lehetővé téve az automatikus útbaigazítást, az optimális útvonalajánlást és menetirányítást. Minden térkép GPS pontos, alkalmas járműkövetésre, GPS alapú pozicionálásra és lekérdezésre.
A Deák teret nem ismeri
Az Örs vezér teréről kettes metróval a városközpont felé vettük az irányt, és elégedetten tapasztaltuk, hogy valóban tizenkét perc alatt lehet megtenni az Astoriáig tartó utat. A Móricz Zsigmond körtérre az útvonaltervező által ajánlott 47-es villamos helyett (a szintén arra járó 49-est nem ajánlották fel) a gyorsabbnak gondolt hetessel mentünk, de még így sem értünk oda tíz perc alatt, pedig nem volt dugó.
És így tovább, a számok iránt érdeklődő olvasóink elmélyedhetnek a cikkünk alján található táblázatban. A program általában helyesen méri fel a menetidőt, főleg a kötöttpályás közlekedési eszközöknél, a várakozási időt viszont úgy alábecsüli, hogy az még Aba Botond legszebb álmait is alul- (vagy felül) múlja. Apró, bosszantó hibákba is találtunk, melyek egy külföldi turista Budapesten eltöltött napjait egyenesen pokolivá tehetik.
A belvárosi Deák Ferenc teret a program a mindenki által használt Deák térként nem ismeri fel, Csepelre küldi inkább az utazót. A Móricz Zsigmond körtérről a Hegyalja utat nem tartja elérhetőnek BKV-járaton, csak helyközi autóbusszal, pedig a 27-esnek éppen ezek a végállomásai. A Kelenföldi pályaudvarról a Deák térre (a pestire) az éppen ezen a vonalon járó 49-es villamos helyett egy bonyolult, átszállásos megközelítést ajánl piros hetessel, 15-össel, és sokáig nem létezőnek gondolt City-busszal, de a szerkesztőségben az egyik kollégánk találkozott már olyan emberrel, akinek az ismerőse látott City-buszt.
A legközelebbi megállóból akar kilőni
Hogy ne ítéljünk egyetlen, mégoly körülményes és hosszadalmas utazásból, ezért az Index munkatársait arra kértük, hogy ők is teszteljék a rendszert jól bejáratott útvonalaikon. A sportrovat egyik nehézsorsú, ex-kőbányai munkatársa megdöbbenve tapasztalta: "Beírtam a füredi utca-ihász utca útvonalat, amit életem során több ezerszer megjártam, erre a gép megmutatta a füredi park-ihász köz utat, de még csak nem is a 81-es trolival, hanem a 67-es busszal (a szöveg megértését is feladtuk, de a lényeg úgyis most jön - a szerk.), és az egész menetidőt 15 percre írta, ami nekem az elmúlt évtizedekben többnyire 25-30 volt."
A program használói a felajánlott útvonallal általában elégedettek voltak (hosszabb utakon többen hiányolták az alternatív útvonalakat), bár a várakozási idő alábecsült, a mozgólépcsőn vagy az egyik megállóból a másikba való sétával eltöltött időt pedig a rendszer egyáltalán nem veszi figyelembe. És akkor még nem beszéltünk Zutyuról, aki így fakadt ki: "Ha például innen haza akarnék menni, akkor elirányítana Csepel helyett a Clark Ádám térre. Nem is értem hogyan, pedig be van a kerület stb."
Izgalmas paradoxon
A szintén a Topolisz Kft. által fejlesztett utak.hu útvonaltervezője legrövidebb út és leggyorsabb út opciót is felkínál a lekérdezéseknél, ami a városszerkezetet tekintve akár relevánsnak is tűnhet. A tömegközlekedésnél azonban percre azonos időket kapunk, míg autóval is csak pár perc nyereséggel számol a kaotikus fővárosi közlekedési szemmel láthatólag nem törődő program, ha nem a legrövidebb utat választjuk.
|
Viszont izgalmas paradoxonra lelhetünk, ha gyalogutat kívánunk terveztetni a Topolisz szoftverével. Hiszen gyalog az esetek többségébebn a legrövidebb út egyben a leggyorsabb is, ezt azonban nem így gondolja a program: ha a leggyorsabb utat választjuk a legrövidebb helyett, súlyos percbüntetéseket szab ránk és indokolatlannak tűnő városnéző vargabetűkre küld. Tehát a leggyorsabb út a leglassabb - legalábbis a szoftver szerint.
Rekord Irak megtámadásakor
Az autós útvonaltervező is egy kisebb Budapesttel számol. Az Örs vezér tere és az Astoria vagy a Deák Ferenc tér és Újpest-Központ közötti utat még éjszaka is nehéz a program által megsaccolt tíz perc alatt megtenni. (Lásd lapalji táblázatunkat.)
A javasolt útvonalak közül néhány kifejezetten telitalálatnak bizonyult. Budán lakó kollégánk írja: "Tökéletes útvonalat adott ki, a Váci úttól a Budagyönygyéig nem a főutakat, hanem a tényleg gyorsabb hegyi mellékutcákat javasolta, a tökéletes, általam sokszor kipróbált vonalon." Azon már meg sem lepődünk, hogy a menetidőt a program itt is alábecsülte. A tizenhárom perc este, robogóval tartható, kocsival napközben huszonöt perc, csúcsforgalomban háromnegyed óra.
Azért az útvonal megtervezése sem tökéletes, külpolitikai újságíró munkatársunk például így zsörtölődött: "Az index gépkocsis megközelítését teszteltem. Indításnak azt javasolta, hogy hajtsak szembe a forgalommal az egyirányú Angyal utcán, majd forduljak be szembeforgalomba a szintén egyirányú tompa utcára. Ja, és szerintük autóval a táv kilenc perc alatt leküzdhető. A valóságban a reggeli csúcsforgalomban meg sose ment negyven perc alá a szintidő, és éjszaka, taxival, sebességhatárokat megszegve is tizenkét perc a rekord (2003 március 21., hajnal, Irak megtámadása)" - írja az ezek szerint rendszeres útinaplót vezető kollégánk.
|