Az útvonaltervező gyorsít a BKV-n

2004.10.30. 12:12
A közlekedési társaság honlapjáról elérhető program a Deák teret ugyan csak Csepelen ismeri, de nagyjából mégis eljuthatunk úti célunkhoz. A menetidőt azonban jócskán alultervezi, és arra sem gondol, hogy van, ami gyalog könnyebben elérhető, mint egy megállónyi utazással.
A fővárosi közlekedési cég honlapjáról elérhető útvonaltervező kísérletet tesz arra, hogy valamivel kisebbnek érezzük az 1,8 millió lakosú 525 négyzetkilométer területű Budapestet.

Reménykedő arckifejezéssel

Tömegközlekedési ámokfutásunkat ehelyütt nem részletezhető okokból a X. kerületi Gyakorló utcában kezdtük. Feladat: a megadott pontok érintésével eljutni a IV. kerületi Fóti út 56. szám elé.

Az optimista útvonaltervező szerint három perc várakozás és egy perc utazás után jutunk az Örs vezér terére. Négy perc után még mindig a Gyakorló utcában álltunk és reménykedő arckifejezéssel tekintettünk a Keresztúri út felé, ahonnan tizenegy perc után kanyarodott be a busz. Három perc buszozás, és máris tíz perc hátrányban voltunk a program által megadotthoz képest.

A BKV-tól kapják az adatokat
"Az oldal jelenleg fejlesztés alatt áll. Az esetleges műszaki hibákért szíves elnézésüket kérjük" - olvasható az útvonalterv.hu-n. Kolbay Ferenc, a Topolisz Kft. műszaki igazgatója az Indexnek elmondta, hogy a fejlesztés hamarosan véget ér. A tömegközlekedési útvonaltervhez a BKV-tól kapnak folyamatosan friss adatokat. Az irreálisan rövid várakozási időt firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy annak kiszámításánál a menetrendben feltüntetett követési távolságot felezték meg.

Az autós útvonaltervezőnél figyelembe vették a KRESZ szabályait, valamint folyamatosan kapnak adatokat a forgalomkorlátozásokról. Az adatok "tájékoztató jellegűek", a dugókat nem tervezték bele a rendszerbe, habár a program megkülönbözteti a csúcsforgalmat, a csendesebb napközbeni időszakot és az éjszakát.

A Topolisz Térinformatikai Stúdió Kft. 1991-ben jött létre budapesti térinformatikai alkalmazások készítésére. A cég olyan professzionális térinformatikai rendszert dolgozott ki, amely Magyarország és az ország összes települése, valamint a környező területek vonatkozásában képes nagyfelbontású térképi megjelenítésre, települések utca-házszám pontosságú címkeresésére, a térképeken tetszőleges objektumok elhelyezésére és több szempontú lekérdezésére, külső, relációs adatbázisok a megadott térképpel való automatikus összekapcsolására, statisztikák készítésére, térbeli alapú döntés előkészítésre. A rendszer tartalmazza továbbá Magyarország köz- és belterületi úthálózatát, kiemelten Budapest teljes tömegközlekedési és autós útvonalhálózatát, lehetővé téve az automatikus útbaigazítást, az optimális útvonalajánlást és menetirányítást. Minden térkép GPS pontos, alkalmas járműkövetésre, GPS alapú pozicionálásra és lekérdezésre.

A Deák teret nem ismeri

Az Örs vezér teréről kettes metróval a városközpont felé vettük az irányt, és elégedetten tapasztaltuk, hogy valóban tizenkét perc alatt lehet megtenni az Astoriáig tartó utat. A Móricz Zsigmond körtérre az útvonaltervező által ajánlott 47-es villamos helyett (a szintén arra járó 49-est nem ajánlották fel) a gyorsabbnak gondolt hetessel mentünk, de még így sem értünk oda tíz perc alatt, pedig nem volt dugó.

És így tovább, a számok iránt érdeklődő olvasóink elmélyedhetnek a cikkünk alján található táblázatban. A program általában helyesen méri fel a menetidőt, főleg a kötöttpályás közlekedési eszközöknél, a várakozási időt viszont úgy alábecsüli, hogy az még Aba Botond legszebb álmait is alul- (vagy felül) múlja. Apró, bosszantó hibákba is találtunk, melyek egy külföldi turista Budapesten eltöltött napjait egyenesen pokolivá tehetik.

A belvárosi Deák Ferenc teret a program a mindenki által használt Deák térként nem ismeri fel, Csepelre küldi inkább az utazót. A Móricz Zsigmond körtérről a Hegyalja utat nem tartja elérhetőnek BKV-járaton, csak helyközi autóbusszal, pedig a 27-esnek éppen ezek a végállomásai. A Kelenföldi pályaudvarról a Deák térre (a pestire) az éppen ezen a vonalon járó 49-es villamos helyett egy bonyolult, átszállásos megközelítést ajánl piros hetessel, 15-össel, és sokáig nem létezőnek gondolt City-busszal, de a szerkesztőségben az egyik kollégánk találkozott már olyan emberrel, akinek az ismerőse látott City-buszt.

A legközelebbi megállóból akar kilőni

Hogy ne ítéljünk egyetlen, mégoly körülményes és hosszadalmas utazásból, ezért az Index munkatársait arra kértük, hogy ők is teszteljék a rendszert jól bejáratott útvonalaikon. A sportrovat egyik nehézsorsú, ex-kőbányai munkatársa megdöbbenve tapasztalta: "Beírtam a füredi utca-ihász utca útvonalat, amit életem során több ezerszer megjártam, erre a gép megmutatta a füredi park-ihász köz utat, de még csak nem is a 81-es trolival, hanem a 67-es busszal (a szöveg megértését is feladtuk, de a lényeg úgyis most jön - a szerk.), és az egész menetidőt 15 percre írta, ami nekem az elmúlt évtizedekben többnyire 25-30 volt."

A gazdasági rovat vezetője szerint a menetidő reális, a buszra várás viszont "gyanúsan kevés", de ő ezt a BKV által megadott adatok túlzott optimizmusával magyarázza, a fejlesztőcég és a közlekedési társaság ugyanis függetlenek egymástól. Egy másik kolléga szerint a programban szereplő adatok csúcsoknak tekinthetők, ha minden jármű időben jön, sőt még futni is kell rájuk, akkor tartható. A politika rovatnak a gyaloglást lábtornának mondó munkatársa így foglalta össze tapasztalatait: "Az a baja, hogy a legközelebbi megállóból akar kilőni, ez esetemben a nagyon lassú 12-es villamos, amihez csak egy perc a gyalogút, de jobban járok 5 perc lábtornával, hogy elkapjam a gyorsabb piros 96-ost."

A program használói a felajánlott útvonallal általában elégedettek voltak (hosszabb utakon többen hiányolták az alternatív útvonalakat), bár a várakozási idő alábecsült, a mozgólépcsőn vagy az egyik megállóból a másikba való sétával eltöltött időt pedig a rendszer egyáltalán nem veszi figyelembe. És akkor még nem beszéltünk Zutyuról, aki így fakadt ki: "Ha például innen haza akarnék menni, akkor elirányítana Csepel helyett a Clark Ádám térre. Nem is értem hogyan, pedig be van a kerület stb."

Izgalmas paradoxon

A szintén a Topolisz Kft. által fejlesztett utak.hu útvonaltervezője legrövidebb út és leggyorsabb út opciót is felkínál a lekérdezéseknél, ami a városszerkezetet tekintve akár relevánsnak is tűnhet. A tömegközlekedésnél azonban percre azonos időket kapunk, míg autóval is csak pár perc nyereséggel számol a kaotikus fővárosi közlekedési szemmel láthatólag nem törődő program, ha nem a legrövidebb utat választjuk.

Honnan hová Utak.hu
BKV_lr BKV_lgy Gy_lr Gy_lgy Auto_lr Auto_lgy
Gyakorló utca - Örs vezér tere 5 5 8 8 - -
Örs vezér tere - Astoria 12 12 1ó 40p 2ó 5p 10 10
Astoria - Móricz Zsigmond körtér 11 11 34 34 3 3
Móricz Zsigmond körtér - Hegyalja út 13 13 30 35 5 4
Hegyalja út - Március 15. tér 7 7 30 31 5 5
Március 15. tér - Lágymányosi híd 14 14 1ó 11p 1ó 11p 8 8
Lágymányosi híd - Kelenföldi pu. 18 18 1ó 9p 1ó 12p 6 5
Kelenföldi pu. - Deák Ferenc tér 17 17 1ó 22p 1ó 26p 8 8
Deák Ferenc tér - Újpest-Központ 17 17 2ó 10p 2ó 10p 10 10
Újpest-Központ - Fóti út 56. 11 11 35 36 2 2
ÖSSZESEN 125 125 589 628 57 55

Viszont izgalmas paradoxonra lelhetünk, ha gyalogutat kívánunk terveztetni a Topolisz szoftverével. Hiszen gyalog az esetek többségébebn a legrövidebb út egyben a leggyorsabb is, ezt azonban nem így gondolja a program: ha a leggyorsabb utat választjuk a legrövidebb helyett, súlyos percbüntetéseket szab ránk és indokolatlannak tűnő városnéző vargabetűkre küld. Tehát a leggyorsabb út a leglassabb - legalábbis a szoftver szerint.

Rekord Irak megtámadásakor

Az autós útvonaltervező is egy kisebb Budapesttel számol. Az Örs vezér tere és az Astoria vagy a Deák Ferenc tér és Újpest-Központ közötti utat még éjszaka is nehéz a program által megsaccolt tíz perc alatt megtenni. (Lásd lapalji táblázatunkat.)

A javasolt útvonalak közül néhány kifejezetten telitalálatnak bizonyult. Budán lakó kollégánk írja: "Tökéletes útvonalat adott ki, a Váci úttól a Budagyönygyéig nem a főutakat, hanem a tényleg gyorsabb hegyi mellékutcákat javasolta, a tökéletes, általam sokszor kipróbált vonalon." Azon már meg sem lepődünk, hogy a menetidőt a program itt is alábecsülte. A tizenhárom perc este, robogóval tartható, kocsival napközben huszonöt perc, csúcsforgalomban háromnegyed óra.

Azért az útvonal megtervezése sem tökéletes, külpolitikai újságíró munkatársunk például így zsörtölődött: "Az index gépkocsis megközelítését teszteltem. Indításnak azt javasolta, hogy hajtsak szembe a forgalommal az egyirányú Angyal utcán, majd forduljak be szembeforgalomba a szintén egyirányú tompa utcára. Ja, és szerintük autóval a táv kilenc perc alatt leküzdhető. A valóságban a reggeli csúcsforgalomban meg sose ment negyven perc alá a szintidő, és éjszaka, taxival, sebességhatárokat megszegve is tizenkét perc a rekord (2003 március 21., hajnal, Irak megtámadása)" - írja az ezek szerint rendszeres útinaplót vezető kollégánk.

Honnan hováUtvonalterv.huIndex
Gyakorló utca - Örs vezér tere4 perc14 perc
Örs vezér tere - Astoria12 perc12 perc
Astoria - Móricz Zsigmond körtér12 perc10 perc
Móricz Zsigmond körtér - Hegyalja út15 perc17 perc
Hegyalja út - Március 15. tér8 perc13 perc
Március 15. tér - Lágymányosi híd14 perc20 perc
Lágymányosi híd - Kelenföldi pu.18 perc30 perc
Kelenföldi pu. - Deák Ferenc tér19 perc33 perc
Deák Ferenc tér - Újpest-Központ17 perc22 perc
Újpest-Központ - Fóti út 56.11 perc25 perc
ÖSSZESEN130 perc196 perc