További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslatainak megfelelően sűrítik tovább e héttől, majd decemberben és januárban is a BKV tavaly szeptemberben kialakított éjszakai járatait - erről a VEKE tájékoztatta hétfőn az MTI-t. A civil közlekedési szervezet közleménye ehhez azonban hozzátette: sajnálatos, hogy a péntektől esedékes változtatások előtt néhány nappal a BKV még semmilyen tájékoztatást nem tett közzé.
A távirati irodához eljuttatott közleményben a VEKE emlékeztet arra, hogy javaslatukra a BKV járművezetőit szállító szolgálati járatok rendszerbe vonásával számos új lakóterület kapott már éjszakai járatot, sűrítették a belváros éjszakai forgalmát és sok útvonalon megszüntették az átszállási kényszert.
150 százalékos utasszám-bővülés
Az, hogy a korábbinak a duplájára nőtt az éjszakai járatok hossza, nem jelentett nagy üzemeltetési többletköltséget a BKV számára, mivel a szolgálati járatot vették igénybe - hangsúlyozzák. A hálózatfejlesztés eredményét jelzi, hogy a BKV mérései szerint hétköznap 22-24 ezerről 40 ezerre, szombatonként 30-32 ezerről 56 ezerre nőtt az éjszakai járatokon utazók száma. Így esetenként 150 százalékos utasszám-növekedés is kimutatható a civil szervezet szerint.
A tapasztalatok alapján a VEKE újabb módosításokat is javasolt - ezekről előzetesen az Indexen már szeptemberben beszámoltunk - , amelyekről már egyeztettek a BKV-val. A VEKE tájékoztatása szerint az újabb változtatások egyebek közt érintik Zuglót, Soroksárt, a XVI. kerületet, Kispestet, Rákospalotát az I., a II., a III., és a XII. kerületet is, de új éjszakai járatok indulnak például Újpesten, a 30-as busz vonalán.
Hosszabb útvonalon, sűrűbben járnak majd
Sok helyen hosszabb útvonalon, valamint sűrűbben járnak majd az éjszakai tömegközlekedési járatok. Érdekes új megoldás, hogy a III. kerületi Táborhegyre csak akkor mennek fel a buszok a Bécsi úttól, ha lesz rajtuk utas. A hegyről pedig úgy lehet busszal lejutni, ha a diszpécserközpontban valaki előzetesen jelzi az utazási szándékát - ekkor ugyanis felmegy értük a Bécsi úttól a busz.
A VEKE úgy tudja, hogy a december 1-jétől várható újabb éjszakai járatsűrítés keretében a nagykörúti 906-os busz az erős zsúfoltság enyhítésére pénteken és szombaton nem 7-8 percenként, hanem 6 percenként indul. Ugyancsak a zsúfoltság enyhítésére a Dél-Budáról a Rákóczi úton át Zuglóba tartó 907-es busz sűrűbben jár majd éjfél és egy óra között.
Januártól újabb változtatások
A VEKE tájékoztatása szerint január 12-től újabb járatok, például a 908, 914 és a 923 menetrendje is változik. Emellett kisebb korrekciók is lesznek a szolgáltatás színvonalának javítása érdekében. Változás az is, hogy januártól minden éjszakai járat három perccel később, minden egész órakor és fél órakor indul, mivel ezek az időpontok könnyebben megjegyezhetők.
A BKV Zrt. honlapján a péntektől várható első változtatásokról hétfőn még semmilyen információ nem szerepelt. A cég ez ügyben még közleményt sem adott ki.
Mi lesz a nappali járatokkal?
Molnár Gyula, az MSZP fővárosi frakcióvezetője az Indexnek hétfőn elmondta, a BKV szolgáltatásában szűk esztendőre lehet számítani, s a járatritkítás is szóba kerülhet. Azt is meg kell nézni, hogy hogyan lehet a BKV-t hatékonyabbá tenni. Molnár a jegyáremelés kérdését kizártnak tartotta, mert az árak elérték azt a plafont, ahonnan már megint érdemes lesz bliccelni.
Molnár Gyula nyilatkozott arról is, hogy Demszky Gábor ismét Aba Botond BKV-vezér leváltását javasolta. Az MSZP-s politikus szerint Demszky blöfföl, minthogy a BKV menedzsmentjének személyi kérdéseiről még nem folynak tárgyalások, és azt sem tudják a szocialisták, hogy válságmenedzserre vagy egy közlekedésmérnökre lenne-e szükség a cég élén.
A VEKE szerint nem ritkítani kell, hanem a hatékonyságot kéne növelni
Az Index értesülései szerint Molnár Gyula körül a szocialisták elkezdték szervezni azt a szakmai stábot, amely a BKV ügyeit lenne hivatott rendezni. Az Index korábban már beszámolt arról, hogy a tömegközlekedés, illetve a városüzemeltetés egyébként is a szocialisták hatáskörébe került a koalíciós egyeztetések során.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője az Indexnek elmondta, hogy a BKV-nál nem járatritkításra lenne szükség, hanem a hatékonyság növelésére, vagyis a cég költségeit úgy kellene csökkenteni, hogy ne az utasszámot tovább csökkentő intézkedések történjenek, hanem a kiadásokat máshogy mérsékeljék.