További Belföld cikkek
Mit szól hozzá, hogy a miniszterelnök Molnár Gyulát nevezte ki Budapestért felelő kormánymegbízottnak?
A döntés mutatja, a kormány tudja, hogy felelőssége van a város fejlesztésében, és nem hagyhatja magára Budapestet. Ideje volt. Remélem, a nagyobb figyelem azt is jelenti, hogy végre lesz pénz a város égető problémáinak megoldására. Molnár Gyulát alkalmasnak tartom erre a feladatra, kerületi polgármesterként ő is pontosan tudja, hogy a kormánynak van mit bepótolnia az elődei mulasztásából. Abban is bízom, hogy ezután a miniszterelnöki megerősítés után a fővárosi MSZP-frakció is hallgatni fog a szavára. Annak érdekében, hogy a koordináció sikeres legyen, még a mai napon én is kinevezek egy főpolgármesteri megbízottat, aki folyamatosan tartja majd a kormánnyal és Molnár Gyulával a kapcsolatot. A fontos ügyeket természetesen én is bármikor kész vagyok megbeszélni Gyurcsány Ferenccel.Tavaly a főváros fejlesztése és irányítása helyett az ön botrányszagú ügyeivel volt tele a sajtó. Említhetjük a jogosítványa bevonását, a horvátországi nyaralóját, a terepjáró bérlését, egy tornádó előrejelzését vagy akár a lánya lakásigénylését.
Az, hogy a városfejlesztés lendülete megállt, már tavalyelőtt látszott, de a történet jóval korábban kezdődött. 1998-ban a város pénzügyi helyzete és fejlődési iránya olyan mintaszerű volt, hogy a Világbank tananyagként ajánlotta más nagyvárosoknak. Ezt rombolta le Orbán Viktor, amikor százmilliárdokat vont el Budapesttől. Beálltunk egy szigorú, kvázi hadigazdálkodásra. 2002-ben én is azt vártam, mint a legtöbb budapesti, hogy vége lesz a négy szűk esztendőnek, és a kormány elkezdi visszapótolni, amit elvettek tőlünk. De nem tette, ugyanis nem volt miből. 2003-ra viszont elfogytak a tartalékok, és ez a városon is kezdett meglátszani. Látszott, hogy nincs pénz az utak, az aluljárók, a városkép javítására. A budapestiek pedig nem a magyarázkodást akarják hallani, hogy miért nincs pénz, azt várják a főpolgármestertől, hogy szerezzen. Én viszont ezt nem tudtam teljesíteni. Főként ezért lett a közvélemény sokkal érzékenyebb minden velem kapcsolatos ügyre. Ha nincs tavasszal kátyúügy és hatalmas botrány ...Ami egyébként jogos volt...
Fotók: Barakonyi Szabolcs
Mikre gondol?
A ciklus felénél vagyunk. Nemrég ismét leltárba vettem a 2002-es ígéreteimet. Nekem is meglepő volt, de időarányosan nem áll rosszul a programom teljesítése. Elkészült a Fővárosi Levéltár, a tervezettnél korábban átadtuk a hulladékhasznosítót és füstgázmosót, elindítottuk a szelektív hulladékgyűjtési programot. És persze van, ahol lemaradásban vagyunk. De optimista vagyok, hiszen a Gyurcsány-kormány érti Budapest problémáit, és tudjuk őket együtt kezelni.Hol vannak lemaradások?
Az egyik ilyen ügy az utak állapota. Tavaly megegyeztem a pénzügyminiszterrel, hogy minden útfelújításra szánt fővárosi forinthoz plusz egy forintot ad a központi büdzsé. Tartotta az ígéretét. Így jövőre több mint 13 milliárd forint értékben tudunk utakat felújítani. Ez csaknem háromszor annyi, mint 2003-ban. Összesen 46 helyen lesznek útépítések, megújul például a Bajcsy-Zsilinszky út, az Üllői út egy része, a Szentendrei út. Ez nemcsak pénzügyileg, hanem fizikailag is a maximum, ennyit bír el egy évben a főváros közlekedése. Eközben többet költünk kátyúzásra is. A fővárosi utakon körülbelül ezerkétszáz kátyú van és naponta két-háromszáz újabb keletkezik. Ezt le kell dolgozni, megpróbáljuk utolérni magunkat. Kátyú persze mindig lesz, de minél több a teljesen felújított útszakasz, annál kevesebb. Nagyon rossz az utak minősége, 46 év az átlagéletkoruk. Ezért hihetetlenül fontos, hogy a kormány a rendszerváltás óta először beszáll az útfelújításba.Az rendben van, hogy öregek és elavultak az utak, de az újonnan elkészült felújításokkal is baj van. Múlt heti hír, hogy mállik az egyik, nemrég felújított felüljáró.
A munkát végző cég hároméves garanciát adott, és most mielőbb ki kell javítaniuk a hibát. Az biztos, hogy a javítás nem közpénzen fog történni.Mi van még lemaradás?
A 4-es metró építése. Itt Orbán Viktor négy éve után a metróellenes szervezetek újabb évet vettek el. Szerencsére tavaly év végére ez is megoldódott, a Baross téren meg is történt az első kapavágás. A nemzetközi tendereket is kiírtuk, a világ legnagyobb cégi jelentkeztek, óriási verseny várható. Mivel ilyen sok a jelentkező, nem tudnak árkartellbe összeállni. 2006-ban dübörögni fog a munka, és a metró első szakasza 2009-re készül el az Etele tér és a Baross tér között.
Mikor gördül végig a síneken az első 4-es metró?
2009 legvégén.Hol vannak még problémák?
A városkép, az aluljárók állapota. Ezek javítására is többet akarunk költeni idén, mint korábban. Azt akarjuk, hogy a város rendezettebb és tisztább legyen.Nem merült fel a kamionok kitiltása a városból, illetve a kutyaürüléket az utcán hagyó gazdák szigorú büntetése?
Ami a kutyapiszkot illeti, a fővárosnak nincs túl sok jogszabályi lehetősége. A kutyák többnyire a mellékutcákat csúfítják el, azok kerületi tulajdonban vannak. A törvény értelmében mi csak a fővárosi területekért vagyunk felelősek. Éppen ezért huszonháromféle szabályozás van ezen a területen is. A budapestieket sem érdekli igazán, hol van a kerülethatár, de a kutya egyenesen tojik rá. Ezért tavaly úgy döntöttünk – törvény ide vagy oda –, hogy pályázati rendszerben pénzt adunk a kerületeknek minden jó ötletre, amivel csökkenteni tudják a problémát. A múlt hónapban kilencvenmillió forintot osztottunk szét, idén további háromszázmilliót fogunk. Lesz olyan kerület, amelyik tisztítógépet vesz, és lesz, amelyik papírzacskókat helyez ki ebből a pénzből. Remélem, hogy lesz látható eredménye.Van arra esély, hogy büntetni fogják a trehány gazdákat?
Büntetni most is lehet, csak nagyon kicsi a büntetés.És nem akarják növelni a szankciókat?
Ezt a főváros csak kezdeményezheti.
És kezdeményezik?
Igen, tavasszal a közgyűlés fog szavazni róla. Persze a budapestiek nélkül ez sem megy. Tizenöt éve egy barátom azt mondta, akkor lesz vége a rendszerváltásnak, ha az emberek rászólnak arra, aki nem szedi fel a kutyája után, amit otthagyott. Én abban hiszek, hogy a felvilágosítás, az eszközök megteremtése és a takarítás együttesen lehet hatékony. Itt büntetéssel még senki semmit nem ért el.Kamionok kitiltása?
Az 50 tonna feletti teherautók ki vannak tiltva, a Hungária-gyűrűn belülre csak különleges esetekben jöhetnek be. A Hungáriáról pedig nincs hová kitiltani a kamionokat, amíg nem épül meg az M0-ás.Mi az a mit nem tud megvalósítani az ígéreteiből?
Nincs okom rá, hogy bármit is feladjak. Még van két év, a választási ígéreteimet teljesíteni fogom. Ennek óriási politikai tétje van. Részben a városvezető koalíció számára, hiszen különben a választók elküldenek bennünket. De még ennél is sokkal komolyabb a tét. A szocialista-liberális kormány a budapestiek szavazatainak köszönheti a létét. Budapest 2006-ban is eldöntheti az országos választást. Ha a budapesti polgárok azt látják, hogy hiába küldték el Orbánékat, Budapest mégsem fejlődik eléggé, a kormány és a főváros nem tesz meg mindent a városért, akkor a kormánypárti szavazók otthon maradnak 2006-ban. Nélkülük pedig nincs győzelem. Ezzel én is tisztában vagyok, és szerintem tudja ezt a miniszterelnök is, és tudják a koalíciós pártok is.Optimista?
Igen, mert az elmúlt egy-két hónap ebből a szempontból is döntő változást hozott. Kiderült, hogy a kormánynak tényleg fontos Budapest fejlődése, Gyurcsány Ferenc beváltja, amit Medgyessy Péter ígért, és lesz pénz a város fejlesztésére. Ha a Gyurcsány-kabinet azzal a hatékonysággal dolgozik, amivel elindult, akkor ez a gyorsítás, amiről beszéltem, végrehajtható.
Atkári János a szocialisták miatt vált kegyvesztetté?
Atkári János kitűnő pénzügyi szakember. Amikor a város, az Orbán-kormány idején ostromlott erődként működött, elsősorban neki köszönhettük, hogy Budapest túlélte. Kidolgozott egy nagyon jó pénzügyi modellt, amit most is használunk. Ugyanakkor az új költségvetési prioritásokkal nem értett egyet. Én azt mondtam, idén osszuk el másként a pénzt, jusson több a közlekedés intenzív fejlesztésére, a városrehabilitációra és a város tisztaságára. Főpolgármesterként ennek a politikai felelőssége mindenképpen az enyém. Ezért vontam magamhoz a költségvetés felügyeletét Atkári Jánostól.Főpolgármester-helyettes marad?
Persze, miért ne? Itt marad, és végzi a munkáját, nyilván hasznos észrevételei lesznek a különböző ügyekben.Állítólag azért vált kegyvesztetté, mert a főváros vezetésével jó kapcsolatokat ápoló üzleti köröket igyekezett elzavarni. Vannak olyan hírek is, hogy egyesek a Siemens villamosok ügyében szinte beköltöztek a városházára.
Én ilyen feltételezést nem hallottam. A Siemens-ügyben nem lobbizott nálam senki. Az üzleti érdekcsoportokat még némi udvariatlanság árán is távol tartom magamtól. A múlt héten például egy tucat, metróépítéssel foglalkozó cég jelentkezett be, hogy találkozni akar velem. Nem fogadtam őket, nehogy bárki elfogultsággal vádolhasson.Nem szólt a parkolással kapcsolatos anomáliákról.
Abszurd az egész.A legenda szerint a Centrum Kft.-t az SZDSZ-es városvezetés ellenében hozták létre.
Erről a legendáról én is hallottam. Annyi biztos, hogy a Centrumhoz semmi köze a fővárosnak. Semmilyen befolyással nem vagyunk arra, hogy a kerületek egymással ebben az ügyben hogyan társulnak, azaz olyan parkolási társulást csinálnak, amilyet akarnak. Ennek ellenére most megpróbáljuk a rendszert egységesíteni. Az elképzelések szerint a bevételeket egy közös alapba kellene tenni, amiből fejlesztéseket lehetne végrehajtani. Nem lesznek könnyű tárgyalások…Mit gondol a parkolási zónák kiterjesztéséről?
Nem értek egyet azzal, hogy a város egész területén parkolási díjat kelljen fizetni, erre nincsen szükség.Van ilyen terv?
Született ilyen szakértői tanulmány, de a főváros vezetése nem támogatja az ötletet. Épp a napokban döntöttünk a kerületekkel arról, hogy szombaton ingyenes legyen a parkolás mindenhol. Ez a kiskereskedők, a kis boltok védelmét szolgálja.
Ez eddig miért nem merült fel?
Felmerült, de el is kellett fogadtatni az érdekeltekkel.Voltak olyan hírek is, hogy pár év múlva megszűnnének a helyben lakók ingyenes parkolási lehetőségei.
Ez is egy szakértői koncepcióban szerepelt, de a főváros ilyet sem fogadott el. A parkolási kedvezményekről egyébként folynak az egyeztetések a kerületekkel. A részletekbe még nem mennék bele, először az alapelveket kell tisztázni. A cél, hogy ez is egységes legyen, ne legyenek külön szabályok minden utcasarkon.Mit szól a kerületek lecsatolásáról szóló hírekhez?
Az elmúlt másfél évtized alatt kiderült, hogy egymástól függetlenül működő huszonnégy önkormányzat ebben a formában a várost működésképtelenné teszi. A széttagolt város anomáliáira jó példa a már említett parkolási rendszer, vagy például a kerületenként eltérő lakbér. Ezt a rendszert a politika tehetetlensége tartja fenn, nem az ésszerűség. A belső kerületek összevonásáról szóló, úgynevezett City koncepció a Fidesz javaslata volt 1994-ben. Ez is jobb, mint a mai kétszintű rendszer. A másik lehetőség – én inkább ezzel értek egyet – az egységes város. Azaz Budapesten is egyszintű lenne az önkormányzat, ahol a főváros a kerületekre mint előjáróságokra átruház feladatokat, és pénzt is ad hozzájuk. Ez jóval hatékonyabban, jóval kevesebb képviselővel működő rendszer lenne. Ma 676 önkormányzati képviselő van Budapesten, és ez 6,8 milliárd forintba kerül évente. Képzeljék el, háromszor annyian vannak, mint ahány közterület-felügyelő van. Ez abszurdum.Medgyessy Péter elhíresült közjogi javaslatai idején ön felvetette az önkormányzati képviselők számának radikális csökkentését. Ezzel mi a helyzet?
Így van, itt lehetne csökkenteni. Az egyszintű önkormányzat megvalósítása lenne a legradikálisabb csökkentés. Elég lenne 60-66 fővárosi képviselő...