Gallup: szelektált adatokat közöl az imázsközpont

2002.03.26. 19:05
A Magyar Gallup Intézet igazgatója sem tudja még pontosan, hogy milyen vizsgálatokat fognak elkészíteni azért a 164 millió 600 ezer forintért, amit egy közbeszerzési pályázaton nyert el a cég a Miniszterelnöki Hivataltól. A Gallup ugyanis keretszerződést kötött a kancelláriával, amely alapján egy kutatási tervjavaslatot is kidolgoztak, a pontos feladatok elvégzésének időbeli sorrendjét pedig az Országimázs Központ határozza meg.
Pontosan a Magyar Gallup Intézetnél sem tudják, hogy végül mely kutatási feladatokat kell elvégezniük azért a 164 millió 600 ezer forintért, amit egy közbeszerzési eljáráson nyertek a kancelláriától.

Manchin Róbert, a közvélemény-kutató cég igazgatója az Indexnek nyilatkozva elmondta: a kancelláriával ajánlatuk alapján egy keretszerződést kötöttek, így a MeH Országimázs Központja dönti el, hogy az általuk kidolgozott ajánlatból pontosan mit kell vizsgálniuk a pénzükért. Manchin jelezte, külföldi és belföldi országos kutatásokat éppúgy vállaltak, mint külföldi döntéshozók megszondázását a Magyarországot érintő kérdésekben.

Nem ritka a keretszerződés

Az igazgató szerint egyáltalán nem ritkaság, hogy keretszerződéseket kötnek velük; például az EU-val is négy évre állapodtak meg előre. Egy ilyen megállapodás azonban egyáltalán nem jelenti feltétlenül a teljes összeg elköltését - tette hozzá. Hangsúlyozta azt is: a keretszerződés előnye abban áll, hogy ha hirtelen adódik valamilyen feladat, nem kell a 3-6 hónapos közbeszerzési procedúrát végigjárnia a vizsgálat megrendelőjének, jelen esetben a kancelláriának.

Manchin arra a kérdésünkre, nem tartja-e visszásnak, hogy a megbízás túlmutat a kormányzati cikluson, miután a feladatok elvégzésének végső dátuma az év utolsó napja, azt mondta: nyilván kormányváltás esetén fel lehet függeszteni a szerződést, egyelőre azonban a várható feladatokra koncentrál.

Veszélyben a Gallup jóhíre

Manchin Róbert felvetésünkre úgy fogalmazott: cége jó hírnevét veszélyezteti, hogy az egyébként a MeH megrendelésére készített felméréseiket erősen szelektálva közli hirdetéseiben az imázsközpont. Az igazgató szerint ők, de az összes közvélemény-kutató is ilyen esetben egy dolgot tehet: a szelektált adatok közlése napján maga is közzéteszi a vonatkozó, általa készített gyorsjelentést.