Miért vettünk milliárdokért griffmadarakat használt Mercedes helyett?
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!További Belföld cikkek
Kapcsolódók (5)
Feláll a Gripen-ügyet vizsgáló kormánybizottság
A kancelláriaminiszter megtette a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a 2001. évi Gripen bérleti szerződés dokumentációját az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága mielőbb megismerhesse.
Megvitatták a Grippen-bizottságot
A Gripen-beszerzéseket vizsgáló bizottságok felállítása mellett érvelt a parlamentben kedden Göndör István szocialista és Simicskó István kereszténydemokrata képviselő.
Újabb hadiipari korrupcióról ír a The Guardian
A Thatcher-kormány egykori tanácsadója a lap szerint több mint 13 millió fontot kapott
a BAE Systemstől.
Megvesztegette Orbánékat vagy Medgyessyéket a Gripen?
Nem tudni, hogy miért választottuk a Gripeneket, és azt sem, miért módosították számunkra előnytelenül a szerződéseket.
A KDNP vizsgáltatná a Gripen-szerződés módosítását
Az Orbán-kormány által vásárolt 14 svéd vadászgép költsége a 2003-as módosítás után csaknem megduplázódott.
Hogy ne nézz teljesen hülyén, ha egy társaságban hozzá kellene szólnod. Hogy valaki fel merje tenni helyetted a legegyszerűbb kérdéseket. Hogy tudd, mi a téma. Ez itt a politikafóbok kiskátéja, az Index Szájbarágó.
Miért hívják Gripennek a Gripent?
Griffmadarat jelent. Egy pályázaton az oroszlántestű és sasszárnyú mitológiai állatról nevezték el a svéd vadászgépet. Utóneve a JAS a jakt (vadász), attack (támadó), spaning (felderítő) szavakból áll.
Miért akarja most mindenki hirtelen megvizsgálni a Gripenek beszerzését?
Egy svéd tévécsatorna június elején a cseh Gripen-beszerzésekről készített riportot. A műsor szerint a vadászgépeket gyártó BAE Systems és a Saab állítólag hárommilliárd koronányi (27 milliárd forint) összeget fizetett cseh hivatalnokok megnyerésére.
Nekünk ehhez mi közünk?
A riport szerint tanácsadóként egy osztrák gróf, Alfons Mensdorff-Pouilly is közreműködött az ügyben. Ő fegyverlobbistaként állítólag nyolcmillió dolláros jutalékot kapott. Felmerült, hogy ebből a pénzből korábban magyar döntéshozókat is megpróbálhatott meggyőzni arról, hogy Magyarország a Gripeneket válassza. Mensdorff-Pouilly gróf visszautasította a svéd csatorna állításait és perelni készül.
A grófnak van köze Magyarországhoz?
Nem sokat tudunk róla. Jóval a Gripen-üzlet megkötése után készült róla egy kép. 2004-ben részt vett a szombathelyi Savaria fesztiválon, ahol Bárándy Péter akkori igazságügyi miniszter mellett látható. Ott van a gróf felesége is, Maria Rauch-Kallat, aki az Osztrák Néppárt egészségügyi minisztere volt. Mindegyikük tógát visel.
Miért? A gróf tógában jár és Bárándy a kedvéért felvett egyet?
Nem. Ez egy római bál volt, ahol mindenki így öltözött.
Tehát most egy maszkabál fotói és egy svéd tévériport miatt indul vizsgálat?
A fotónak és a maszkabálnak ehhez semmi köze. Vizsgálóbizottságot akar indítani a KDNP, a szocialisták és maga a kormány is, hogy megnézzék: igazak-e a hírek, hogy nem volt minden rendben a magyar Gripen-beszerzés körül.
Én nem csodálkoznék, ha fizettek volna kenőpénzt. Ilyen nagy biznisznél nem nagy tétel, ha valaki kap néhány milliót, százmilliót vagy milliárdot.
A fegyvergyártók ezt mindig tagadják, persze néha ki-ki csúszik a szőnyeg alól valami. 2003-ban például két cseh politikus azt állította: a Gripenek gyártója felajánlotta nekik, hogy pénzzel támogatják a pártjukat, ha nem akadályozzák a Gripenek beszerzését. Botrány van Nagy-Britanniában is. A BAE Systems állítólag éveken át több százmillió fontot fizetett titokban Szaúd-Arábia volt washingtoni nagykövetének, Bandar hercegnek egy nagy hadiipari beszerzés támogatásáért.
Aha, szóval ilyen nincs és mégis van. Nálunk ki döntött a Gripenek beszerzéséről?
2001-ben az Orbán-kormány nemzetbiztonsági kabinetje, 2003-ban viszont a Medgyessy-kormány módosította a Gripen-szerződést.
Szóval most ezzel a vizsgálóbizottságosdival akarják idegesíteni egymást? Ha valaki valamit tud, miért nem tesz feljelentést?
Ez egy olyan történet, ami legalább hat évre nyúlik vissza. Sokáig arról volt szó, hogy orosz MIG-29-eseket újítanak fel, aztán pedig arról, hogy 24 darab F-16-ost kapunk kölcsön - öt évre 251 milliárd forintért. Az első meglepő fordulat az volt, hogy 2001. szeptember 10-én a nemzetbiztonsági kabinet úgy határozott: tizennégy Gripent JAS 39A/B-t bérlünk tíz évig 108 milliárd forintért.
2001. szeptember 10-én döntöttek? Másnap támadták meg a World Trade Centert. Van itt valami összefüggés?
Nincs.
Melyik a jobb gép: a Gripen vagy az F-16-os?
Az F-16-os híres gép, és sokszor bizonyított már éles ütközetekben. Az F-16-os a vadászgépek Mercedesének számít, persze nem ugyanaz egy húszéves és egy mai Mercedes. Az amerikaiak az elavult típus felújított változatát akarták eladni nekünk.
És a Gripen mi? A vadászgépek Volkswagenje? Vagy Skodája?
Inkább Saabja. A Gripenek újabbak, negyedik generációs vadászgépek, viszont ezek még nem bizonyítottak harcban. A svéd légierőn kívül Dél-Afrika, Magyarország és Csehország használja őket. Nem lehet viszont csak a gépeket nézni. Ha autót veszel, akkor sem csak azt mérlegeled, mi tud a gép, hanem figyelsz a szervízköltségre, az alkatrészek árára, a fogyasztásra, a kereskedők kedvezményeire is.
Miért gondolkodtak egy ideig F-16-osban, aztán miért döntöttek hirtelen mégis a Gripenek mellett?
Az akkori kormány azt mondta: a Gripen-ajánlat jóval kedvezőbb az országnak és az akkori helyzetben nem akartak túl sok pénzt kiadni vadászgépekre. A gyártó 118 milliárd forintos ellentételezést vállalt: magyarországi beruházásokat, munkahelyteremtést, a kistérségek támogatását és exportlehetőségeket magyarországi cégeknek.
Újabb Ikeákat nyitnak majd Magyarországon?
Nem feltétlenül.
Mi volt akkor ezzel a szerződéssel a baj?
Jött a Medgyessy-kormány 2002-ben, s megállapította, hogy a Gripenek nem lesznek alkalmasak a NATO-kötelezettségek ellátására: nem lehet őket például a levegőben utántölteni, és nincsenek földi célok elleni, éjszakai viszonyok között is használható precíziós fegyvereik. Ezért módosították a szerződést: az összeg így 240 milliárd forintra nőtt, Magyarország kedvezőbb törlesztési lehetőséget kapott, a gépek pedig magyar tulajdonba kerülnek.
Eléggé megugrott az összeg, gratulálok. Minek légi utántöltés egy magyar vadászgépnek? Kicsit felgyorsít és már fordulhat is vissza a határtól.
Az Orbán-kormány által kötött szerződés teljes értéke 160 milliárd forint volt az egyéb szolgáltatásokkal együtt, ez emelkedett 240 milliárdra. Az érv az volt, hogy ha felajánljuk gépeinket külföldi NATO-kötelékbe, akkor légi utántöltésre és NATO-kompatibilis fegyverekre is szükség lehet. A mostani ellenzék szerint viszont nem volt ilyen elvárás a NATO részéről.
És ezért a szép szerződésmódosításért fizetett a gyártó valakinek a zsebébe?
Nem tudjuk.
Tehát az a baj, hogy először fapados gépeket vettek, utána meg túl drágákat?
A szocialisták azt vizsgálnák, miért változott meg az Orbán-kormány véleménye olyan gyorsan a Gripenek javára, a mostani ellenzék pedig azt, hogy indokolt volt-e a 2003-as szerződésmódosítás. A kormány a Gripenek beszerezésének teljes folyamatát meg akarja vizsgálni.
És akkor azt nem vizsgálják, hogy ki kapott kenőpénzt?
Az valószínűleg attól függ, milyen eredményt hoz a vizsgálat.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!