Megjöttek a griffmadarak
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
A Magyarországra tartó gépek légi fogadására három felfegyverzett MiG-29-es vadászgép emelkedett a levegőbe nem sokkal két óra után.
(Fotók: Nagy Attila)
Az orosz gyártmányú vadászgépek a magyar határnál randevúztak korszerűbb - de még fegyvertelen - svéd "kollégáikkal", majd együtt, a MiG-ek vezetésével léptek be kecskemét légterébe háromnegyed háromkor.
Juhász Ferenc honvédelmi miniszter fél három körül érkezett meg a légibázisra.
A három együléses és a két kétüléses Gripent négy magyar és három svéd pilóta hozta Magyarországra. Az út a kecskeméti légi bázisig másfél óráig tartott.
Az öt gépből álló kötelék tett egy tiszteletkört a bázis fölött, miközben a MiG-ek landoltak.
Kétszer húztak át a bázis fölött, hanguk, sziluettjük gyönyörű.
Majd egyenként leválva a kötelékből a Gripenek is földet értek.
A pilóták sorsolással döntötték el, hogy ki legyen az a pilóta, aki a hazaúton nem a Gripennel repül.
A magyar és a svéd védelmi miniszter 2001 novemberében, Stockholmban írta alá azt a szerződést, aminek értelmében Magyarország 14 vadászrepülőt - két kétüléses és tizenkét együléses Gripent - bérel Svédországtól.
A gépek a tízéves bérleti idő letelte után magyar tulajdonba kerülnek. A tervek szerint 2008 elején érkezik meg a tizennegyedik vadászgép. A 210 milliárd forint összértékű szerződés magában foglalja a Gripenekhez tartozó földi berendezéseket, többek között egy szimulátort, és a pilóták és a műszaki személyzet kiképzését is.
2009-től, ha minden pilóta kiképzése befejeződik, a Gripen repülőszázad teljesen hadra fogható lesz.
Ekkortól kezdik átvenni a készültségi szolgálatot a MiG-29-esektől.
A vadászgépeket gyártó Saab gyárában 2003 októberében kezdődött meg az első Magyarországra készülő vadászgép összeszerelése. Az egyhajtóműves vadászgép a hangsebesség közel kétszeresével képes repülni.
A Gripen vadászrepülő Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú, könnyű harci repülőgépe.
Manőverező-képessége, kezelhetősége jobb, tolóerő tekintetében azonban a MiG-29-es a győztes, mert dupla hajtóművel gyártották.
A Gripen (griff) elnevezést a félig sas, félig oroszlán formájú mitológiai alakból származtatják. A svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kacsa előszárnyas, deltaszárnyú gép, ezért kitűnő manőverező képességgel rendelkezik.
A Svédországban kiképzett pilóták kikászálódtak a kabinjaikból, Juhász Ferenc pedig eléjük sietett fogadásukra.
A rövid, minden ceremóniától mentes érkezést nagy médiaérdeklődés kísérte.
Az első érdeklődő pillantások.
Tóth Gábor alezredes, a Puma repülőszázad parancsnoka tett jelentést Juhász Ferenc honvédelmi miniszternek arról, hogy a svédországi kiképzési feladatokat teljesítették. (A svéd légierő satenasi bázisán 2005 januárjától öt magyar pilóta, áprilistól 16 technikus vett részt képzésen.) Tóth Gábor rövid beszámolója szerint a másfél órás úton említésre méltó esemény nem történt.
Rögtönzött sajtótájékoztató, középen a miniszter nyomás alatt.
Pető István dandártábornok, a kecskeméti légibázis parancsnoka elmondta, hogy a gépeket március 30-án veszik át a svéd kormány képviselőjétől.
Délután három óra körül már mind az öt Gripen a bázis betonján állt, jelképértékűen a MiG-ek helyére parkoltak be a svéd vadászok.