Mától ingyen hívható a 'kátyúvonal'
További Belföld cikkek
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
A "kátyúvonal" indulásáról szóló hírt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter jelentette be egy szombati sajtótájékoztatón Budapesten.
Segítenek, ahol tudnak
Kóka miniszter bejelentése szerint az autópályán lévő, közlekedést akadályozó kátyúkat négy órán belül elhárítják. Ha nem autópályán, de állami tulajdonú országos közúton van a kátyú, akkor a közútkezelő területi igazgatóságához kerül a bejelentés. Itt kategorizálják a kátyúkat, a balesetveszélyeseket igyekeznek néhány órán belül kijavítani. A forgalmat akadályozó, de nem balesetveszélyes hibákat egy napon belül igyekeznek elhárítani. Ha önkormányzati utakat érint a kátyú, akkor megadják az ügyfélnek az illetékes önkormányzat elérhetőségét.
A miniszter emlékeztetett arra, hogy tíz nappal ezelőtt fogadták el a közutak elhasznált állapotából fakadó legsúlyosabb úthibák elhárítását szolgáló akciótervet. Azóta felmértek minden úthibát, a közvetlen balesetveszélyt jelentőket már elhárították. A hálózaton nyolcvanhét brigád dolgozik napi huszonnégy órában.
A fránya tél
"Hiába hárítunk el egy kátyút, keletkezhet egy másik, sőt kettő, hiszen az egész úthálózat olyan mértékben elhasználódott az elmúlt évtizedekben, hogy a 2002/2003-as évforduló hideg tele megháromszorozta-megnégyszerezte az úton lévő kátyúkat" - magyarázta Kóka. A kátyúk elhárítása nagyon drága, "a plusz öt fok alatti elhárítás még drágább" és nem is tartós, egy-két hónapig tart mindössze.
Kóka János elmondta, hogy elkészült a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a 2007-2013-as időszakra szóló nemzeti útfelújítási program. Ez 500 - 1000 milliárd forint közötti forrást irányoz elő közutak fejlesztésére, fenntartására, illetve rekonstrukciójára. Ezzel a harmincezer kilométer hosszú állami kezelésű úthálózat mintegy fele elfogadható vagy kiváló állapotra hozható.
Kóka tehet róla?
Manninger Jenő, a Fidesz országgyűlési képviselője szerint Kóka János személyesen felelős azért, hogy az utak ilyen állapotba kerültek. Egyrészt az elmúlt két évben a kormány fele annyit költött burkolatjavításra, mint korábban, továbbá a miniszter elbocsátotta az útügyi szakemberek jelentős részét, és helyettük a szakmában még soha nem dolgozó vezetőket bízott meg az irányítással - mondta a fideszes politikus az MTI-nek. Hozzátette: ennek a következménye az is, hogy ilyen, szakmailag a teljes dilettantizmusról tanúskodó intézkedéseket vezetnek be.
Manninger Jenő kifejtette: a kátyúzást a szakmában mindig tavasszal és ősszel szokták végezni. Az ország jelentős területén nincs is arra megfelelő technológia, hogy a most betemetett kátyúk néhány nap múlva ne keletkezzenek újra, mivel az ősszel elmulasztották a karbantartást.
Az ellenzéki képviselő szerint a kátyúzás a balesetveszély elhárítása miatt természetesen szükséges, de az erre költött kiadás olyan kidobott pénz, amit azért kell megfizetni, mert ősszel nem végezték el a karbantartási munkákat.