Ostoba utastájékoztatók, ostoba kerítések a Keleti pályaudvaron
További Belföld cikkek
-
Kiütéses győzelem Mosonmagyaróváron, négyszer több szavazatot kapott az MPKE jelöltje, mint a Fideszé
- Elsodródott, majd fennakadt két hajó a Dunán
- Meghalt Z. Halmágyi Judit építész
- Két parkoló autónak ütközött, majd fejre állt egy autó a Dob utcában
- Gulyás Gergely: Közszereplőnek amije van, azzal bizony tudjon elszámolni!
Nem mindegy, milyen minőségű szolgáltatás fogadja az utasokat a vasútállomásokon. Ezzel azonban, úgy tűnik, jobbára csak a szavak és stratégiai tervek szintjén foglalkozik a vasúttársaság, a gyakorlatban alig.
A Keleti pályaudvar a magyar vasúthálózat egyik legforgalmasabb állomása, naponta százezer ember is megfordul itt. A távolsági nemzetközi vonatok mindegyike ide fut be, rengeteg a belföldi gyors és az intercity vonat, és jelentős az elővárosi forgalom is Szolnok és Hatvan irányába.
Noha az állomás már 120 éves is elmúlt, és XIX. századi igények és célok szerint épült, alapvetően a XXI. századnak is képes lenne megfelelni. Az utasokat ugyanis nem a múltból maradt adottságok zavarják leginkább, hanem éppen az elmúlt időszak újításai és fejlesztései.
Peronkapuk
A Keleti pályaudvaron felállított peronkapukat máig nem szokta meg az utazóközönség. Noha a peronkapuk célja – a bliccelés visszaszorítása – elfogadható, ez a kivitelezésről nem mondható el. A kialakításkor nem voltak tekintettel arra, hogy az utasok és a látogatók honnan hova akarnak eljutni a pályaudvaron.
A megvalósításnál vezérelv volt, hogy a csarnok végén faltól falig legyen kerítés. Ez azzal járt, hogy több intézmény, például a rendőrőrs, több bolt és az ügyeletes tiszti iroda (ahol panaszkodni lehet, meg a szabályzatokba betekinteni) csak érvényes menetjeggyel közelíthető meg. A nemzetközi utasok sincsenek jó helyzetben: vagy egy ki nem táblázott útvonalon megkerülik a fél épületet, vagy belföldi jegyet váltanak a nemzetközi jegypénztár megközelítéséhez.
Ha valaki az oldalcsarnokokon át érkezik a pályaudvarra, hamarabb talál peronőrt, mint jegypénztárat, így jegy híján kerülheti meg az épületet. Annak sem jobb a helyzete, aki az állomás egyik oldaláról (például a vonatától) a másik oldalon lévő oldalcsarnokon át akar távozni: ehhez háromszor kell áthaladnia a peronkapun.
Arra nincs írott szabály, hogy egy menetjegy hány peronkapu-átlépésre jogosít, de a peronőrök szerint csak egyre, azaz a két-háromszori átkelés viták forrása lehet.
Minden szempontból jobb megoldás lett volna, ha a peronkapukat az oldalcsarnokokhoz telepítik. Így egyrészt csökkent volna az elzárt terület nagysága, az elzárt intézmények száma, másrészt kevesebb helyen, kevesebb emberrel lehetne ellenőrizni a jegyeket (ráadásul több utast csak egyszer a mostani két-három alkalom helyett).
A vasúttársaság vélhetően azért választotta a bonyolultabb és drágább megoldást, hogy a csarnok két szélső vágányának teljes hossza a peronzáron belül legyen. A mai vonathosszok mellett erre nincs szükség. Semmi akadálya sem lett volna annak, hogy a két vágány utolsó 50 méterét ne használják a vonatok.
A nehézkes, életszerűtlen megoldások ritkán hatékonyak. Most a nemzetközi pénztárakra, a rendőrségre, az ügyeleti helyiségre, az épület másik oldalára való eljutásra hivatkozva általában be lehet jutni jegy nélkül is a lezárt területre. Mivel a bliccelők többsége rendszeres utas, ők ezzel tisztában is vannak. Kevesebb kerítés ésszerűbb kialakítással biztosan eredményesebb volna.
Utastájékoztás
A Keleti pályaudvar hangosbemondó és vizuális berendezéseit külön dolgozó kezeli. Ő a forgalomirányító-toronyban ül, közvetlenül a biztosítóberendezés kezelői mögött. Ez elvileg garancia lehetne a megfelelő színvonalú és pontosságú tájékoztatásra. De nem az.
Egyik délután a 16 óra 17 perckor Aradról érkező gyorsvonat 30 percet késett. Ennek a vonatnak 16.45-kor kellett volna visszaindulnia Békéscsabára a harmadik vágányról. 16.40-kor a hangos és vizuális berendezéseken a 8. vágányt adták meg az érkező csabai vonat vágányának – a MÁV utólagos magyarázata szerint emberi figyelmetlenségből.
A nyolcadik vágányon azonban már állt egy elővárosi vonat, amelyet épp kihúzni készültek, ám sokan felszálltak rá, tudván, az érkező vonat fordul vissza. Ezután javították a bemondást, méghozzá a hatodik vágányra, ahol már állt két vonat, oda egy harmadikat fogadni bajos lett volna – ezt a MÁV szerint az utasok hallották félre. Végül a harmadik vágány lett a nyerő. Így az utasok egy részének háromszor kellett ki-be mászkálnia a peronkapukon.
A csabai vonatra egy gyermekcsoport is várt. Ők csoportos elhelyezést kértek, rájuk való tekintettel az egyébként ötkocsis vonat aznap hat kocsiból állt. De mire a csabai gyorsvonat kalauza a vonathoz ért, már minden vagonban ültek utasok, a gyerekcsoport állhatott egész úton a folyosón. A MÁV-Start szerint ők nem garantálják a csoportos elhelyezést: azt vagy sikerül biztosítani, vagy nem. Ha nem, akkor sem jogosult a csoport kártérítésre, mivel ez a szolgáltatás díjmentes, az utasoknak káruk nem keletkezik.
A MÁV Zrt. vizsgálata szerint az eset miatt a rendelkező forgalmi szolgálattevő, valamint a „hangos-vizuális kezelő” – munkajogi következményekkel nem járó – figyelmeztetésben részesült. A „dolgozók felé” az állomásfőnök a parancskönyvben „rendelkezett a helyes szakmai eljárásokról” – bár a dolgozók ezekkel bizonyára eddig is tisztában voltak, csak alkalmazniuk nem sikerült őket.
Tájékoztató táblák
A kevés valódi fejlesztés egyike a Keleti pályaudvaron az új vizuális utastájékoztató berendezések telepítése. Két ilyen kijelző működik már a Kerepesi úti csarnokban, három régi, elavult készülék helyett.
Az új kijelzőkön azonban kevesebb információ fér el, mint a régieken. A vonatok neve sokszor csak rövidítve vagy egy másik oszlopba átlógva fér ki. A vonatok útvonalának nincs hely, csak a végállomások olvashatók. Ez azonban sokszor nem teljesen egyértelmű (különösen a nemzetközi vonatoknál), hiszen egy-egy célállomás több útvonalon is elérhető.
Legrosszabbul a külföldi utasok jártak, akikből Magyarország legnagyobb nemzetközi forgalmú vasútállomásán naponta több ezer is megfordulhat, mert az új tábla egynyelvű. Egy idegen ajkúnak az sem derül ki, hogy melyik tábla az induló, és melyik az érkező vonatoké, de nem érti a vonatnemet (pl. „gyorsított”) és a vonat nevét sem (pl. „EC Semmel” a Semmelweis helyett), a célállomás felirata helyén olykor megjelenő, a helyjegykötelességre vagy a késésre utaló jelzésről nem is beszélve.
Az új táblákon jól látható a pontos idő. Ez az egyetlen pozitívumuk, bár az érkező és induló tábla órája között van 8 másodperc különbség. Azt a MÁV-nál nem tudták megmondani, hogy ki és miért rendelt ilyen kijelzőket, a személyszállítást végző MÁV-Startnál úgy tudják, őket meg sem kérdezték, mire lenne igényük. Az új táblákkal akár egy évtizedig is együtt kell élniük az utasoknak.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Itt a fordulat az időjárásban: hózáporok vetnek véget a 20 fokos melegnek
A viharos széllökések sem kímélnek minket.
március 30., 17:45
- Belföld
Gyermekmondókával békült ki egymással Baranyi Krisztina és Karácsony Gergely
„Ő a világ legbátrabb polgármestere.”
március 30., 20:51
- Belföld
Elkezdődött a szarvasmarhák leölése Levélen
Több ezer állattól kell megszabadulnia az állattartó telepnek.
március 30., 21:10
- Címlapon
Minden idők egyik legnagyobb bajnoka átadta a múltnak a megdönthetetlennek hitt rekordot
Földöntúli rekordot szárnyalt túl a moszkvai Vasember.
4 órája
- Címlapon
Évtizedeken át gyilkolt, mire rábukkantak az elismert építész nyomára
A mai napig nem tudni pontosan, hány áldozatot szedhetett.
9 órája
- Címlapon
Szép csendben feloszlott az egyik hazai párt
Pedig még parlamenti képviselője is volt.
9 órája
- Címlapon
Kiütéses győzelem Mosonmagyaróváron, négyszer több szavazatot kapott az MPKE jelöltje, mint a Fideszé
Vida Zsuzsanna a szavazatok csaknem 80 százalékával nyert.
2 órája
- Belföld
Kullancsinvázióra figyelmeztet a szakértő, már a krími–kongói vérzéses lázat is elkaphatjuk
Mutatjuk, hogyan és mivel kell eltávolítani egy kullancsot.
március 30., 18:12
- Belföld
Menczer Tamás: Nehezebb dolgom van, mint Orbán Viktornak
Veszélyességi pótlékot is kért a Fidesz kommunikációs igazgatója.
március 30., 19:54
- Belföld
Továbbterjedhet a hepatitis A-járvány, volt, amikor a fagyasztott gyümölcs volt a bűnös
De megvannak a trükkök, hogy elkerüljük a betegséget.
március 30., 14:50
- Címlapon
Gyomorforgató videó egy hegyeshalmi dögtelepről – összecsapás várható a parlamentben
Reagált az Agrárminisztérium.
5 órája
- Belföld
Ismét a melegjogok mellett demonstrálnak Budapesten
Független civilek szervezik az akciót.
március 30., 13:45
- Címlapon
Élő adásban adott bocsánatkérő szerenádot Hajós András
Perverz poénokkal és maximális pontszámokkal volt tele A Nagy Duett negyedik show-ja.
47 perce
- Belföld
Az EU vészhelyzetre készítené fel a lakosságot, de mit mondanak a magyar prepperek?
Megnéztük, hogyan éljük túl a 73. órát.
március 30., 06:08
- Címlapon
Kubatov Gábor tévedett, de így is örülhet a fővárosi csata után
Felcsúton kezdhetnek aggódni.
3 órája
- Belföld
Kijött a lista, ezek a legkedveltebb gyógyfürdők Budapesten
Csak egy helyen voltak kevesebben tavaly, mint 2023-ban.
március 31., 06:09
- Belföld
Karácsony Gergely életében először vétózhatott volna, de Vitézy Dávid szerint lejárt a háromnapos határideje
Facebookon szállt bele egymásba a főpolgármester és a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
március 30., 11:55
- Belföld
Karácsony Gergely kidőlt a Fővárosi Közgyűlés ülése után
Ferenc pápa, Yes Minister, South Park és Bud Spencer – ilyen volt a márciusi közgyűlés.
március 30., 09:44
- Címlapon
Gulyás Gergely: Közszereplőnek amije van, azzal bizony tudjon elszámolni!
A Miniszterelnökséget vezető miniszter volt az RTL vasárnap esti műsorának a vendége.
4 órája
- Mindeközben
Véres jelenetekben nem lesz hiány a M3GAN 2-ben, aminek megkaptuk az új előzetesét
11 órája
- Mindeközben
Sydney Sweeney és Emily Ratajkowski közös reklámkampányban látható, teljesen felkavarták az állóvizet
13 órája
- Belföld
Csúcsforgalom lesz vidéken, a Fidesz vezetői is országjárásra indulnak
A körút fókuszában Ukrajna esetleges európai uniós csatlakozása áll.
március 30., 12:32
- Belföld
Túl vagyunk az óraátállításon, de ma még bőven érhetik meglepetések
Óra előre, vonatok hátra.
március 30., 08:54
- Belföld
Felszínre hozni a kimondhatatlant – agyagba gyúrják traumáikat a mentális betegek a Nyírőben
Az intézményben terápiás kert is szolgálja a betegek gyógyulását és a dolgozók rekreációját.
március 30., 11:57
- Belföld
Májustól már Makón gyártják a Coca-Cola fémdobozait
Javítja a járásban a foglalkoztatottságot.
március 30., 11:56
- Belföld
Bombafenyegetés miatt állt le a vonatközlekedés Érd és Pusztaszabolcs között
Intézkednek a rendőrök, jelentős változásokra kell készülni.
március 30., 16:11
- Címlapon
Kolozsvári ügyészség: nem volt etnikai indíttatású a kolozsvári magyar elleni támadás
A támadót ugyanakkor 60 napra bűnügyi felügyelet alá helyezték.
3 órája
- Címlapon
Alig pár nap alatt tizedével esett az olaj ára,végre 600 forint alá mehet a benzin
Így is többe fog kerülni az üzemanyag, mint a szomszédos országokban.
3 órája