Mire elkészül a körgyűrű, kezdődhet a felújítás
További Belföld cikkek
- A Coca-Colának is gyárt alumínium dobozokat a Makón épülő kínai üzem
- Nem gyilkolt, nyomokat tüntetett el az emberölés miatt körözött 16 éves nyíregyházi lány
- Rubik Ernő első bevételéből olyan autót vett, amelyhez ötven év után is kötődik
- Magyar Péter: Vogel Evelin nyakláncának a medáljában volt a lehallgatótechnika
- A havas tájakon kemény mínuszokra ébredhetünk
A mentesítő úthálózat gyors kiépítését számos akadály gátolja. Az önkormányzatok alkudozása mellett sok helyen a környezetvédők, civilek, vagy a légszennyezéstől és zajártalmaktól tartó lakosság tiltakozása hátráltatja a haladást: a különböző perek, demonstrációk tucatjai miatt a folyamat gyakran már a nyomvonal-tervezés szakaszában megreked.
A Magyar Hírlap úgy tudja, a déli M0-szakasz pályabővítése miatt jelenleg a soroksáriak tiltakoznak, a keleti szektor kiépítést a XVII. kerületiek és a csömöriek ellenzik, a dél-budai és északi szakasz miatt pedig a környezetvédők emeltek kifogásokat.
Tüntetnek ellene, érte
Tiltakozás helyett az önkormányzatok olykor különböző fondorlatokhoz folyamodnak, és a tervezett nyomvonal belterületté való átnyilvánításával beépítik a kijelölt útvonalat. Ezzel bebiztosítják, hogy a nem kívánt forgalom rajtuk haladjon keresztül.
Előfordul persze olyan is, hogy nem az út megépítése ellen, hanem éppenséggel mellette demonstrálnak a helyiek: az elmúlt fél évben többek között Tinnye, Zsámbék, Tök, Perbál, Piliscsaba, Dabas, Örkény, Inárcs, és Budakeszi lakói követelték az elkerülőt, de többször demonstráltak a 4-es főút melletti városok: Gyál, Vecsés, Ecser, Maglód, Gyömrő, Üllő, Monor, Pécel lakói-vezetői is.
A végén kezdődik a felújítás
A körgyűrű építése 1991-ben kezdődött, de az azóta eltelt több mint egy évtizedben alig 30 kilométernyi pályaszakasz épült. A négy szektorra tagolódó teljes, száz kilométeres úthálóból mára az M1-es és az M5-ös autópálya közötti déli szakasz van kiépítve. Az M5-östől az M3-asig tartó keleti szektor első, Vecsést és Üllőt elkerülő szakaszát a gazdasági tárca 2006-ra ígéri, de 2008-ra egészen az M3-asig szeretné megépíteni. Az északi szektor M3-as és 10-es főút közötti egy része 2/a és 2/b néven Újpestig már korábban elkészült.
A IV. kerület és Budakalász között megépítendő átkelő ezt az utat kötné össze a budai 11-es főúttal, 2008-2009-re pedig már egészen a 10-es útig érne el az útszakasz. A 10-es főút és az M1-es között futó nyugati szektor környezetvédelmi okokból problémás: a pálya nagy része itt ugyanis természetvédelmi területen haladna.
A körgyűrűnek a tárca tervei szerint legkésőbb 2015-ig kellene bezárulnia, azonban a munkálatok ezután sem fejeződnek be: ekkor a már meglévő pályaszakaszok felújítása is esedékes lesz.