Szoros kormánypárti győzelmet mutat a Marketing Centrum

2006.03.30. 09:39
A választások győztese valószínűleg a kormányoldal lesz, mert az SZDSZ várhatóan bejut a parlamentbe, míg az MDF kiesik – áll a Marketing Centrum közvélemény-kutató intézet legfrissebb felmérésében. Ha azonban az MDF eléri a bejutáshoz szükséges küszöböt, könnyen többségbe kerülhet az ellenzék.

Az MSZP és az Fidesz listás eredményei között nagyon kis különbség várható a választásokon, mivel azonban az SZDSZ valószínűleg bejut az országgyűlésbe, kormánypárti győzelem jelezhető előre – olvasható a Marketing Centrum (MC) közvélemény-kutatásából. A részleges kampánycsend miatt most lehet utoljára közvélemény-kutatási eredményeket publikálni az első forduló előtt.

A Marketing Centrum (MC) március 17-22 között mért adatai szerint az MSZP 44, a Fidesz 43 százalékos listás eredményt érhet el, az SZDSZ 5 százalékra, az MDF pedig 4 százalékra számíthat.

Módszertan
A március 17-22. között készült felmérésben 1500, országszerte véletlenszerűen kiválasztott felnőtt válaszolt a kérdésekre. A véletlen mintavételi eljárás miatt a társadalmi-demográfiai jellemzők eloszlása kismértékben eltér a valós arányoktól. Ezt az adatfeldolgozás során – a KSH 2001-es népszámlálása alapján – több szempontos súlyozással korrigálták. A súlyozás után az alapbecslések bizonytalansága kisebb, mint ±3 százalék. A Marketing Centrum pártpreferencia becslései négy válasz figyelembevételével készülnek. A választási részvétel valószínűségére 0-tól 100 százalékig terjedő folytonos becslés készül.

A közvélemény-kutató elemzése megjegyzi, mivel a két tábor támogatottsága között rendkívül kicsi a különbség, meglepetések is bekövetkezhetnek. Ha az MDF netán mégis eléri a parlamentbe jutáshoz szükséges 5 százalékos küszöböt, az SZDSZ pedig öt százalék alá süllyed, könnyen többségbe kerülhet az ellenzék.

A várakozások az MSZP-nek kedveznek. A megkérdezettek 39 százaléka szeretné kormányon tartani a jelenlegi koalíciót, míg váltást 32 százalék vár.

Míg a többi párt támogatottsága nem változott, az összes megkérdezett körében az MSZP-é 4 százalékkal emelkedett. Ez azt jelenti, hogy a bizonytalanok köréből leginkább a kormánypárt tudott maga mellé állítani szavazókat.

A két nagy párt híveinek elszántságában sincs jelentős különbség. 3 százalékkal növekedett a Fidesz-tábor választási hajlandósága, amely így 76 százalékos, míg az MSZP-seké 77 százalékos.

A Marketing Centrum szerint a részvétel elmarad a 2002-es választásokon tapasztalttól. A legvalószínűbb, hogy a választásra jogosultak 65 százaléka megy el szavazni – áll az MC összesítésében.

Capital Research: MSZP győzelem, közel a bejutáshoz az MDF

A Capital Research Közvélemény- és Piackutató Intézet kutatási csend előtti legfrissebb mérése szerint másfél héttel a választások első fordulója előtt négypárti parlament és MSZP győzelem tűnik legvalószínűbbnek.

A teljes választókorú lakosság körében az MSZP 35,5 százalékos, a FIDESZ 32,8 százalékos támogatottságot élvez, az SZDSZ-re 4,9 százalék, az MDF-re 4,8 százalékosnyian tervezik leadni voksukat. Az MSZP tábor mozgósítottsága felzárkózott a Fideszéhez.

A biztos pártválasztók 9 százaléka hajlik arra, hogy – valamely nagy párt támogatása mellett – a rendelkezésére álló két szavazatot megosztva segítse hozzá a két esélyes kisebbik pártot a parlamenti bejutáshoz. Az adatfelvétel 2006. március 27-28-án készült országos reprezentatív mintán, 1200 fő telefonos megkérdezése alapján.

A kutatásból egyebek mellett kiderül, hogy