További Belföld cikkek
Hétfőn hatvanéves melegrekordot döntöttünk |
A Népszava információi szerint a városi hőszigethatás legkritikusabb időszaka este 8-10 óra között van. Az ember még ennél is nagyobb forróságot érez. Hőérzékelő képességünk ugyanis nemcsak a tényleges meleggel függ össze. Befolyásolja saját belső hőmérsékletünk, pontosabban az, menynyire tudjuk leadni a bennünk termelt hőt. Az ember egyébként néhány, akár közel 10 kilowattnyi (azaz másodpercenként 10 kilojoul) hőt termel. Ezt muszáj leadnia, különben megüti a guta.
Szervezetünk több módon is próbálkozik fenntartani a számára megfelelő 37 fokos testhőmérsékletet. Meleg eseten sugárzással, hővezetéssel, hőátadással és párologtatással szabadul meg a fölös ,,Celsiusoktól". A nagy hőségben már csak a párologtatással tud hűsölni szervezetünk, így muszáj izzadnunk egy kicsit.
Optimális hőleadásra 28 fok alatt van lehetőség, a 33-34 fokos forróság már 30 százalékkal csökkenti az emberi teljesítőképességet. Romlik a megfigyelőképesség, a számolási képeség, a reakcióidő.
Harminc százalékkal több riasztást kapnak a mentők
A magyar utak bírták a meleget, az országban megolvadt aszfalt miatt nem kellett utat lezárni - tájékoztat az ÚTINFORM ügyeletes munkatársa, Herbst Rita. A balesetek száma sem növekedett, mivel az emberek nagy része szabadságon van, nem tülekedtek az utakon.
A BKV járművei gyakrabban meghibásodnak a meleg miatt, de például a tavalyi hasonló időszakhoz képest a balesetek, koccanások száma csökkenő tendenciát mutat. Átlagban naponta 3-5 kisebb koccanást regisztráltak, egy nap 2300 BKV jármű van forgalomban. Antal Mihály, forgalmi igazgató szerint ez a melegben ritkuló forgalom, no meg a BKV vezetők profizmusa miatt van. Vágánykivetődést nem tapasztaltak a hét végén, és hétfőn sem. A kritikusabb szakaszokat - így a 14-es villamos vonalát - rendszeresen öntözik, így előzik meg az esetleges baleseteket.
A jelenlegi hőmérsékletek mellett a vonatsín 55-60 C-fokra is felmelegedhet. Kánikulában fokozott az ellenőrzés, a felügyelet szigorúbb. A MÁV munkatársának tájékoztatása szerint a meleg miatt több szakaszon 10-80 km/h-ás sebességkorlátozást vezettek be több szakaszon. A Budapest - Miskolc - Szerencs főútvonalon 25-30 helyen van korlátozás. A mellékvonalak rosszabb műszaki állapotban vannak, helyenként 10 km/h sebességcsökkentés is érvényben lehet. A vonatok többet késnek, hétfőn a szokásos 97 százalék helyett 93 százalékos volt a menetrendpontosság. Az IC-vonatok esetében ez az átlag jóval kisebb, 91 százalék, hétfőn minden Intercity átlagban 11 percet késett.