Magyar vadászgépeket riasztottak egy utasszállítóhoz

2006.02.20. 17:38
Egy, az arab térségbe tartó utasszállító repülőgépet kísértek ki az országból vadászgépek Nyugat-Magyarországon. A légierő készenléti erőit fél háromkor utasították az olaszországi NATO légtérellenőrzési központból, hogy azonosítsák a Boeing 747-es repülőgépet és tisztázzák a helyzetét.

A Magyar Honvédség két MiG-29-es vadászrepülőgépét riasztották, hogy azonosítsanak egy, a magyar légtérbe belépő utasszállító repülőgépet hétfő délután - tájékoztatta a Honvédelmi Minisztérium sajtószóvivője az MTI-t. A légierő készenléti erőit fél háromkor riasztották az olaszországi NATO légtérellenőrzési központból egy Magyarország légterébe belépő, London-Bahrein útvonalon közlekedő Boeing 747-es repülőgép azonosítása és légi helyzetének tisztázása érdekében.

Adatokat ellenőriztek

Az utasszállító gép az azonosítás után folytatta engedélyezett útvonalát, a készültségi vadászrepülőgép-pár a határig kísérte, majd visszatért a kecskeméti katonai repülőtérre. A Boeing 747-es repülőgép 14 óra 49 perckor elhagyta Magyarország légterét, áll Bocskai István közleményében.

Kíséret orosz módra
Kíséret orosz módra

A HavariaPress hírügynökség úgy tudja, hogy a gép, tíz magas rangú diplomatát szállított. A repülőgépnek polgári jelzése volt, de a repülési tervben VIP-megjelölést szerepeltettek a repülés céljaként. Miután azonban a gép belépett Magyarország légterébe, kiderült, hogy diplomáciai besorolás kellett volna az átrepüléshez, ám a járat ilyennel nem rendelkezett.

Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője az MTI érdeklődésére elmondta, hogy a január elsején megalakult szervezetet értesítették a légi eseményről. Tudomása szerint VIP, vagyis különösen fontos személyiség jelenlétét jelezték repülési tervben, és a katonai vadászgépek azt ellenőrizték, hogy állami vagy polgári célú repülést teljesít-e az utasszállító. Ennek tisztázására azért volt szükség, mert az állami célú repüléshez külön engedélyre van szükség.

Miért kellett vadászgépeket riasztani?

Bocskai István az Index érdeklődésére elmondta, hogy azért volt szükség a magyar vadászgépek rutinszerű felszállására, hogy ellenőrizzék a gép lajstromjelét, amire pusztán rádiókapcsolat útján nincs mód.

A repülőgépek állami és civil besorolásúak lehetnek, ha külföldi állami (például katonai) gép lép hazánk légterébe, annak diplomáciai engedélyre van szüksége, útja során fokozott védelmet élvez, repülésének biztosítása külön feladat lehet. Ebben az esetben a lajstromjel tisztázására azért volt szükség, mert a civil lajstromjelű gép repülési engedélyében VIP megjelölés szerepelt az utasokkal kapcsolatban. A vadászpilóták ezután szabályos rádiókapcsolatot létesítettek az utasszállító géppel és a repülési engedélyében szereplő adatokat ellenőrizték és pontosították. A Magyar Televízió Híradója a magyar légierő vezérkari főnökére hivatkozva azt közölte, hogy az arab gép pilótájával kézjelzésekkel kommunikáltak a vadászpilóták.

Hasonló "air patrolling" feladatok ellátására a NATO tagság miatt a magyar légierő már évek óta köteles, magyarázta az Indexnek a honvédelmi szóvivő. Ennek megfelelően afféle légúti ellenőrzésként, a légtérhasználati szabályok betartásának ellenőrzéseként fogható fel a ma történt "légiincidens".

Januári incidens

Legutóbb január 26-án kora délután riadóztatták a magyar légvédelem vadászrepülőit, miután a KLM egy óriásgépével megszakadt a rádió-összeköttetés. Már a bécsi légiirányítás is próbálta felvenni a kapcsolatot a radaron tisztán kivehető géppel, de a személyzet nem válaszolt.

A bécsi légikontroll már figyelmeztetéssel együtt "adta át" a repülőt a magyar irányítóknak. Miután nekik sem sikerült felvenniük a kapcsolatot a géppel, riadóztatták a honvédséget. A készenléti szolgálatot ellátó MiG-29-es gép azonnal levegőbe emelkedett, és üldözőbe vette a KLM utasszállítóját. Ezzel egy időben értesítették a katonai vezetést a helyzetről.

A vadászgép beérte a repülőgépet, de nem tapasztalt semmi rendelleneset, a Jumbo az előre leadott repülési terv szerinti útvonalon haladt. A MiG elővigyázatosságból a román határig kísérte a repülőt. Nem sokkal később a román toronynak sikerült felvennie a kapcsolatot a repülővel, a fedélzeten vélhetően valamilyen műszaki hiba történt. Az óriásgép akkor rádió-összeköttetés nélkül repült át hazánk felett.