Négyes metró: Baross kontra Bosnyák
További Belföld cikkek
- Egyre csak terjed a madárinfluenza, már nyolc vármegyében van jelen a kór
- Harminchat éve nem volt olyan hideg ebben az időszakban, mint az elmúlt három napban
- Egyre több házaspár végrendeletben tisztázza az özvegynek járó vagyont
- Magasabb teljesítményre kapcsolhat a gödi Samsung-gyár
- Egyetlen sugárterápiás gép sem működik a győri kórházban
Baross kontra Bosnyák
A Világgazdaság szerint a négyes metró megvalósításáról szóló javaslat négy változatban kerül a kormány elé, ebből kettő a nyomvonalra, kettő a finanszírozásra vonatkozik. Abban két előterjesztés is megegyezik, hogy a Kelenföldi Pályaudvaron lenne a budai végállomás, azonban az egyik csak a Baross térig, a másik pedig a Thököly úton egészen a Bosnyák térig közlekedtetné a szerelvényeket.
Kölcsön nélkül nem megy
A finanszírozási javaslat nem függ a nyomvonaltól. Az egyik változat szerint a beruházás költségeinek hatvan százalékát az állam, negyven százalékát a főváros állná, míg a másik - ugyancsak a költségvetés javára - nyolcvankét-tizennyolc százalékos arányról tesz említést. A négy előterjesztés abban megegyezik, hogy a költségek 75 százalékát kitevő, az Európai Beruházási Banktól származó kölcsönre számít. A rövidebb változat - 2002-es árakon számolva - 194,8 milliárd, míg a hosszabb 264,4 milliárd forintba kerülne.
Hosszabb változat?
Veres János pénzügyi államtitkár kedden a parlamentben úgy nyilatkozott, hogy a kormány "a főváros igényét figyelembe véve elszánt abban, hogy az Európai Beruházási Bank által 875 millió euró összegben jóváhagyott hitel felvételét állami garanciavállalással támasztja majd alá".
A hitel a fővárosé, a beruházása a BKV-é
Demszky Gábor főpolgármester a hétvégén úgy nyilatkozott, hogy a gazdasági kabinet egyik nyomvonal mellett sem kötelezte el magát, míg rendkívül kedvezőnek tartja a pénzügyi és az igazságügyi tárcával az elmúlt hónapokban folytatott egyeztetést a metró ügyében. A főpolgármester hangsúlyozta: abban, hogy a kormány elé kerülhet a javaslat a jövő héten, jelentős szerepe van László Csaba pénzügyminiszternek is.
A négyes metró tervezetének rövidebb útvonala: az esélyes variáció |
A hitelt a fővárosi önkormányzat veszi majd fel állami garancia mellett. A beruházó a BKV Rt. lesz, hogy az áfát vissza tudják igényelni. A beruházás megvalósítását tehát nem veszi át a kormány, az ellenőrzésben azonban tevékeny részt vállal az állam. A tervek szerint létrehoznak egy szervezetet, amelynek révén az állam folyamatosan ellenőrzi majd a közpénzek felhasználását.
Kuncze elengedhetetlennek tartja
Az SZDSZ elengedhetetlennek tartja, hogy megszülessen a pozitív döntés a 4-es metró megépítése ügyében - nyilatkozta Kuncze Gábor szabad demokrata pártelnök szerdán az MTI-nek. A politikus szerint a beruházás megvalósításával egyrészt enyhíteni lehetne a főváros közlekedési gondjain, másrészt - mint mondta - azért elengedhetetlen a döntés, mert politikailag nem lenne elfogadható, ha ebben a ciklusban sem indulna meg a metróépítés.
Amennyiben az építkezés még ebben az évben megkezdődne, úgy 2008 végére adhatnák át a Kelenföldi és a Keleti Pályaudvar közötti szakaszt. A nyomvonal mindkét irányban hosszabbítható Budaörs, illetve a XV. Kerület felé.