Elromlott a tb-ellenőrző szoftver

2009.01.20. 11:32
Elromlott az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) jogviszonyokat ellenőrző szoftvere. A rendszer hibásan több százezer betegél azt jelezte, hogy nincs biztosítása. A hibát órák alatt kijavították, de az adatbázisban is keletkeztek károk. A szofver főként a nyugdíjasoknál jelzett hibát a háziorvosoknál és a patikákban. Egy budapesti patikában a felháborodott idős emberek a gyógyszerészeket okolták az OEP hibájáért. Az OEP elnézést kért és azt közölte: a hibától függetlenül mindenkinek jár orvosi ellátás és gyógyszer.

Hétfőn súlyos hibát vettek észre a betegek egészségbiztosítási jogviszonyát ellenőrző központi szoftverben. Mint kiderült a rendszer több millió esetben hibásan jelezte azt, hogy az orvoshoz fordulónak nincs egészségbiztosítása.

Ha valakinél 2008. január elseje óta azt jelzi a rendszer, hogy nincs egészségbiztosítása, az ugyan megkapja az ellátást és a gyógyszert, de felszólítják, hogy rendezze jogviszonyát. Aki ezek után sem fizeti be a járulékát, attól az APEH hajtja be a tartozást. Az egészségügyi minisztérium 2007 elején kezdte meg a potyautasok kiszűrését.

Programhiba miatt jelezte a biztosítási jogviszony hiányát az OEP számítógépes rendszere az elmúlt egy napban, de ez a biztosítottak ellátását nem érinthette, mondta az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) nyilvántartási főosztályvezetője kedden. A hiba akkor keletkezett, mikor hétfőn frissítették az informatikai rendszert. A programhibát néhány órán belül sikerült elhárítani, de milliós nagyságrendben sérültek meg adatok, ami több százezer embert érint, mondta Farkasinszki Ildikó az OEP nyilvántartási főosztályvezetője.

Az OEP szólt a rendszergazdáknak

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál a hibát hétfőn észlelték. Az egészségbiztosítónak nem volt lehetősége arra, hogy több ezer háziorvost, patikát és kórházat egyenként értesítsen. Az OEP így hétfőn a jogviszonyt ellenőrző rendszereket üzemeltető rendszergazdák figyelmét hívta fel a hibára, mondta az Index kérdésére Molnár Barbara az OEP szóvivője.

Molnár Barbara hozzátette: a kórházaknak eddig is el kellett látni a betegeket, a patikáknak pedig ki kellett adni a tb-támogatott gyógyszereket még akkor is, ha a rendszer azt jelezte, hogy a betegnek nem rendezett a jogviszonya. A különbség most csak annyi, hogy a hiba elhárításáig a piros jelzések miatt nem kell felhívni a betegek figyelmét arra, hogy rendezzék jogviszonyukat.

Hétfőn - kis túlzással - majdnem megvertek minket a nyugdíjasok, mert mindegyiküknél azt jelezte a rendszer, hogy nincs egészségbiztosításuk, mondta az Indexnek egy XI. kerületi patika vezetője. Ilyen esetben is ki kell adni a tb-támogatás alatt álló gyógyszereket, de az idős emberekkel nehéz volt megértetni, hogy nem mi szórakozunk velük, mondta a patikavezető. Volt olyan idős ember, aki azt mondta, a kormány biztos elvette tőle az egészségbiztosítást is.

Mivel hétfőn a patikusoknak sem volt információjuk, mi történt, a hiba miatt ők is fel voltak háborodva. "Ha mi bármilyen kis szabályt megszegünk, azonnal megbüntetnek minket, úgy tűnik, ez az OEP-re nem vonatkozik", mondta a patikavezető.

Hasonló választ adott kérdésünkre egy háziorvos is. Neki is azt tűnt fel, hogy a nyugdíjasoknál ad piros jelzést a rendszer. Néhány eset után figyeltek fel rá, hogy valami probléma lehet a nyilvántartással, a fiatalabb betegeknél ugyanis csak indokolt esetben nem adta meg a zöld jelzést. Érzékeltek hibát a budapesti Heim Pál Gyermekkórház betegfelvételi irodáján is, a rendszer nem megfelelően működött.

Az OEP arra hívta fel a szolgáltatók, a kórházak, a patikusok és az orvosok figyelmét, hogy a hiba miatt ne vegyék figyelembe a szoftver utasításait, mondta Farkasinszki Ildikó. Az egészségbiztosító által kedden kiadott lakossági tájékoztató szerint a beteget a szoftver "zöld" vagy "piros" jelzésétől függetlenül továbbra is térítésmentesen kell ellátni, a támogatott gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket tb-támogatással kell kiadni a patikákban. Szerdától a jogviszony-ellenőrzési rendszer várhatóan ismét megfelelően működik.

A betegek jogviszonyának ellenőrzése úgy történik, hogy az egészségügyi szolgáltató, például az orvos vagy patikus a beteg TAJ-számának alapján az OEP online nyilvántartási rendszerén keresztül kap egy igen vagy nem választ, azaz zöld vagy piros lámpát arra a kérdésre, hogy a betegnek van-e érvényes jogviszonya.

Az OEP minden érintettől, a szolgáltatóktól és a betegektől, a szolgáltatást igénybe vevőktől egyaránt elnézést kér, mondta a főosztályvezető. Vannak olyan információk, hogy egyes szolgáltatók nem adták ki a támogatott gyógyszert, de ez az eljárás jogszerűtlen volt, mondta Farkasinszki Ildikó.