Izzik a zöld szám, várakoznak a betegek

2006.07.27. 13:38
Tényleg katasztrofális állapotok uralkodnak a daganatos betegek ellátásában, vagy csupán a színvonalasabb kezelést ígérő centralizációs folyamat gyermekbetegségeiről van szó? Sem a politikusok, sem az érdekvédők nem értenek egyet a kérdésben.

Az egészségügyi minisztérium 2004 óta centralizál, és fejleszti a megyei onkológiai centrumokat. A centralizáció eredményeként a korábbi 450 ellátóhelyből mára mindössze 50 helyen foglalkoznak daganatos betegekkel. A betegek érdekeit képviselő szervezetek különbözőképpen vélekednek a közelmúltban bevezetett centralizációról és a finanszírozás átalakításáról. Van, aki az orvosok és a betegek megfelelő tájékoztatását hiányolja, szakmailag viszont megalapozottnak tartja, hogy onkológiai központok foglalkozzanak a rákbetegekkel. Más viszont úgy véli, hogy kevesebb beteg gyógyítására van lehetőség, növekszik a várakozási idő, és ezzel veszélybe kerül a beteg élete.


Mikola kórházat látogat

Az átalakítások vihart kavartak, bár Molnár Lajos egészségügyi miniszterhez néhány nappal ezelőttig csak egyetlen olyan eset híre jutott el, amikor pénzhiányra hivatkozva elutasították egy beteg kezelését. Mikola István, a Fidesz szakpolitikusa egy múlt heti parlamenti interpellációjában úgy fogalmazott, hogy nőnek a kórházi várólisták, a rákosok előbb meghalnak, minthogy sorra kerülnének a kemoterápián.

Molnár szerint idén még akár több forrás is jut a daganatos betegek kezelésére, mint korábban, csak a kórházak nem megfelelően használták fel a nekik juttatott pénzeket. A minisztérium az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) segítségével felülvizsgál és átcsoportosít, hogy az 50 ellátóhely kapacitása a lehető leghatékonyabb legyen. Az Index közben megpróbálta feltérképezni, hogy a gyakorlatban ez mit is jelent.


Felülvizsgálat és átcsoportosítás kell Molnár Lajos szerint

Fél nap a váróteremben

Az Országos Onkológiai Intézet egyik - neve elhallgatását kérő - munkatársa nem érez érdemi különbséget a betegek számában a tavaly bevezetett változások óta. „Itt mindig sokan vannak, talán még másfél éve növekedett jelentősen a betegek száma. Ma legalább háromszor annyi embert látunk el, mint 8-10 éve” – meséli. A kezelésre várók nyugodtnak tűnnek, bár később kiderül, hogy gyakran fél napot is eltöltenek a váróteremben. Judit Székesfehérvárról jár a Ráth György utcai központba már 6 éve. „Hozzá vagyok szokva, hogy 8-ra jövök, és gyakran csak délután 3-kor kerülök sorra, de olyan is volt, hogy már 11-kor bejutottam. Időpontot nem lehet egyeztetni, csak napot, mindenki másféle kezelést kap” – magyarázza Judit a rendszert.

Hiányzik a hatékony tájékoztatás

Bodor Mária, a Rákbetegek Országos Szövetségének elnöke nem tartja kritikusnak a jelenlegi helyzetet, bár a szövetséghez is érkeznek az ellátással kapcsolatos panaszok: „A hozzánk érkező panaszok általában arról szólnak, hogy későn kezdik meg a kezeléseket. Azért a jelenség nem tömeges, de mindenképp jelzésértékű.”

Bodor Mária szakmailag megalapozottnak tartja a daganatos betegek kezelésének centralizációját, meggyőződése, hogy sokkal jobb színvonalú egészségügyi szolgáltatásban részesülhetnek a rászorulók, ugyanakkor hiányolja a megfelelő tájékoztatást. Szerinte a betegek nehézkesen tudják csak kideríteni, pontosan hova is kéne menniük a kezelésekre, és az orvosok sincsenek megfelelően tájékoztatva, merre irányítsák betegeiket. A szövetséghez az onkológusoktól is érkeznek panaszok, ők általában a támogatás mértékét keveslik, valamint nem értenek egyet a 95 százalékos volumenkorláttal.

Beindult a zöld szám

Az egészségügyi minisztérium kedd dél óta zöld számot működtet, így ha egy daganatos beteg úgy érzi, nem kap megfelelő ellátást, a minisztérium indokolt esetben kivizsgálja a panaszt. A szolgáltatás vezetője, Kusper Róbert az Index kérdésére elmondta, hogy folyamatosan csörög a telefon. Bár statisztikák még nem készültek, az első nap megközelítőleg 150 hívás érkezett a központba, a telefonálók harmada tett fel kifejezetten onkológiai jellegű kérdést. Kusper elmondta, hogy a szakemberek minden ügyfél adatait felveszik, majd röviden leírják a feltett kérdést vagy panaszt. Bizonyos esetekben azonnal is tudnak tájékoztatást adni, ha viszont további lépésekre van szükség, az ügyet a minisztériumba továbbítják.

Vasváry Artúrnét, a Magyar Rákellenes Liga elnökét nem lepte meg, hogy nagy az érdeklődés a zöld szám iránt, a ligát is folyamatosan keresik a betegek. A liga a panaszok nagy részét kivizsgálta, és kiderült, hogy számos beteg kezelését valóban elutasítják. A szervezet megpróbál intézkedni a páciensek ügyében, de gyakran nem tudnak segíteni, ilyenkor csak a figyelemfelhívásra van módjuk.

Eltolódott egyensúly, kisebb kapacitás

Az elnök asszony az Index kérdésére elmondta, hogy tavaly decemberben, mikor a pácienseket a kórházakból az erre kijelölt onkológiai centrumokba irányították kezelésre, sokan háborogtak. A központok nem voltak még felkészülve a megnövekedett betegszámra, gyakran le se tudták ültetni a várakozókat, a betegeknek pedig többet kellett utazniuk, hogy hozzájussanak a megfelelő ellátáshoz. Vasváryné szerint az orvosnak két lehetősége van: vagy átirányítja a pácienst egy másik onkológiai központba, vagy előjegyzésbe veszi. A hosszabb várakozási idő a rákbetegeknél azonban életveszélyes lehet, hangsúlyozta a liga elnöke.