A törvénymódosítás parlamenti vitája során a reklámszakma például azon berzenkedett, hogy az új szabályok szerint nem lesz szabad közzétenni olyan hirdetést, amely szexuális ingerkeltésre alkalmas. ,,Gumijogszabály, szubjektív, betarthatatlan, visszaélésekre ad okot, ki állapítja majd meg, hogy mi számít izgatónak" - sorolták az ellenérveket. A Ház azonban egészen más tartalmú passzusokat szavazott meg. Az új, elfogadott kiegészítés nem a szexuális ingerkeltésre alkalmas reklámokat, hanem az olyan áruk és szolgáltatások reklámját tiltotta meg, amelyek szexuális ingerkeltésre irányulnak. Vagyis nem a plakát nem lehet erotikus, hanem a termék, amelyet népszerűsít.
|
Továbbra is lehetnek erotikus reklámok, a teljes tiltás csak a pornográfokra vonatkozik
|
Általános tiltás a pornográf hirdetésekre vonatkozik. (Kivéve a szexuális árukat és az ilyesféléket árusító boltokat.) A törvény azt a reklámot tekinti pornográfnak, amely ,,a nemiséget súlyosan szeméremsértő nyíltsággal ábrázolja, különösen amelyik nemi aktust vagy nemi szervet nyíltan ábrázol." Külön paragrafus tiltja meg a szextelefon-hirdetések közlését a ,,szaksajtó" és szakboltok kivételével.
Összehasonlító reklámot - szigorú feltételek mellett - továbbra is szabad közölni, sőt az ,,összehasonlított" meg sem tilthatja, hogy védjegyét ilyenben szerepeltessék. Nem létező vagy azonosíthatóan meg nem jelölt áruhoz azonban nem szabad hasonlítgatni. Mondjunk csendes imát a Szokásos Fogkrémért és a Másik Olcsó Mosóporért!
|
Mondjunk csendes imát a Szokásos Fogkrémért ...
|
Emlékezetes az a finoman pedofil-vérfertőző beütésű tévéreklám, amelyben a fiatal mama serdületlen kislányának meztelen mellkasát masszírozgatta, állítólag azért, hogy a csodás balzsammal elmulassza köhögését. Na ennek vége. Nem a jó ízlés nevében, hanem azért, mert ezentúl nem lehet közzétenni gyermekeknek szóló gyógyszerhirdetést. Maradnak a német tévécsatornák.
|
... és a Másik Olcsó Mosóporért!
|
Botránykőnek számított a reklámszakma szemében az az elképzelés, hogy a hirdetéseket azok bemutatása előtt kötelező lenne bemutatni a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen, amely betilthatná azokat. Mi más lenne ez, mint cenzúra, alkotmánysértés, a szabadságjogok lábbal tiprása? Ez bizony az lett volna, mind a három egyszerre, igazi minősített eset. Hogy végül miért nem került ilyen paragrafus a törvénybe? Mert sohasem szerepelt semmi ilyesmi a tervek között. A benyújtott javaslatok azt célozták, hogy a reklámozó önkéntes jelentkezése esetén, de csakis ilyenkor az FVF kötelező érvényű véleményt mondhasson a reklámról, ami jelenthet betiltást is. A megszavazott változat szerint ,,a még nyilvánosságra nem hozott reklámmal kapcsolatos reklámfelügyeleti eljárás kérelemre indul. Az eljárás megindítására irányuló kérelem benyújtására a reklámozó, a reklámszolgáltató vagy a reklám közzétevője jogosult." Szó nincs tehát előzetes cenzúráról.
|
A gazdasági miniszter a Forma1 esetében kivételes felmentést adhat
|
Egy elfogadott módosítás megtiltja a szexuális szolgáltatást kínáló hirdetések közlését, az ez ellen vétő sajtótermékek minden egyes leközölt, tiltott szexhirdetésért fél-egymillió forint közötti bírságot róhatnak le, miközben a hirdetés feladóját százezer forintig terjedő bírsággal lehet sújtani.
Arról már többször beszámoltunk, hogy gyakorlatilag teljesen betiltották a dohányáruk közvetlen és közvetett reklámozását, kivéve a dohányárusító helyek területét és a szaksajtót. A gazdasági miniszter a Forma1 esetében kivételes felmentést adhat.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!