Végre neten is lehet vonatjegyet venni
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Európában szinte utolsóként június 16-án a MÁV-Start is megkezdte az internetes vonatjegy-értékesítést. Noha a vásárlási felület használata viszonylag egyszerű és egyértelmű, a megváltott jegyeket csak a kijelölt állomásokon lehet átvenni, igaz ott sorban állás nélkül, az e célra telepített termináloknál.
Az Internetes jegykiadás bevezetésének kérdése lassan évtizedes múltra tekint vissza a magyar vasúttársaságnál, ám a rendszer működése legalapvetőbb kérdéseinek tisztázásához is hosszú évek kellettek.
Az internetes jegyváltásnak a létező legfapadosabb megoldására már korábban is volt példa a MÁV-nál, akkor egy primitív webes felületen lehetett InterCity vonatokra jegyet igényelni, amelyet az ügyfélszolgálat e-mailben igazolt vissza. A jegyeket az állomáson kellett kifizetni és átvenni, sokszor hosszas sorban állás után, legkésőbb az indulás előtt egy nappal (később fél órával).
A most kialakított rendszer már valóban internetes jegykiadásnak tekinthető. Egy viszonylag egyszerű és gyors regisztrációt követően az Elvira elektronikus menetrendi program segítségével kiválasztható az utazás ideje és útvonala, valamint kijelölhető az igénybe venni szándékozott vonat.
A menetjegyek árát az OTP internetes fizetési modulján keresztül kell kifizetni. Ilyen vásárlás kizárólag dombornyomott bankkártyával, illetve az egyes bankoknak kifejezetten az internetes vásárlásokra kitalált megoldásaival történhet.
A kiválasztott és kifizetett jegy sorban állás nélkül, az e célra kialakított állomási termináloknál átvehető (utasonként 15 másodperc alatt). A jegyek átvételéhez a fizetést követően egy 10 számjegyű kódot kap az utas (külön kérésre e-mailben is), ezt kell az állomáson a terminál képernyőjén beírni. Ennél persze jobb volna, ha SMS-ben kapnának vonatjegyet az utasok, vagy otthon nyomtathatnák ki a jegyeket (ekkor tényleg bármely állomástól lehetne utazni velük), de már a jelenlegi megoldás is komoly előrelépés.
A szolgáltatás műszaki hátterét (a webes felületet, a szoftverfejlesztést, a szervereket, a banki kapcsolatot, a hatvan - egyenként egymillió forintos - kioszk megvételét, telepítését és karbantartását) a Mávinformatika Kft. havi 13 millió forintért nyújtja a Startnak, ennek okán a rendszerre a vasúttársaság egy forintot sem költött közvetlenül.
Az internetes jegykiadást februárban akarták elindítani, ez tolódott váratlanul szeptemberre, majd indult el mégis - kísérletképpen - júniusban. A hatvan terminálból eddig tízet telepítettek a Keleti, Déli és Nyugati pályaudvarokon, valamint Miskolc és Debrecen főállomásán. Az ígéretek szerint szeptember elejére már 40 helyen lesznek kioszkok.
Az Index tesztelte az internetes jegykiadási rendszert. Gyakorlott Elvira-használóknak nem fog gondot okozni a rendszer használata, egy gyors regisztrációt követően máris vásárolható menetjegy. A jegyértékesítő program kapcsolatban van a helybiztosítási rendszerrel, így az IC pót- és helyjegyek is megvásárolhatók.
A jegyek bármilyen kiindulási és célállomással megvehetők, ahogy az összes létező kedvezmény is érvényesíthető. A havijegyek megváltása sem probléma, ám számláért a pénztárba kell fáradni.
A jegyek átvétele tényleg csak néhány másodperc, akár közvetlenül a vonat indulása előtt is megejthető. Az állomási kioszkokat jelenleg kettesével telepítették, így szinte garantált a közel 100%-os rendelkezésre állás. Azt egyelőre nem tudni, hogy mi lesz, ha mindkét automata elromlik, de a MÁV-Start szerint méltányosan járnak majd el.
Noha az internetes jegykiadás bevezetése az új Start-főnök, Kozák Tamás egyik legfontosabb célja volt, az mégis szinte titokban indult el. Értesüléseink szerint ennek az volt az oka, hogy a Startnál féltek attól, nem fog működni a rendszer. Ám működött, így csütörtökön már a MÁV vezérigazgatónak is meg merték mutatni a kioszkokat Debrecenben.
A jegykiadás ára
Az Internetes jegykiadás a legolcsóbb üzemeltetési költségű jegyértékesítési csatorna ma a MÁV-Startnál. A vonaton történő jegyeladás esetén például 100 forint bevételre 112 forint kiadás jut. Ennél nem sokkal olcsóbb a hagyományos pénztáraknál történő jegyértékesítés, ahol a mai napig kartonpapírra nyomtatott kéregjegyet, ollóval vagdosott bárcajegyet és kézzel írt jegyeket adnak ki. Ezen pénztárak számítógépes jegykiadásba bevonását a Start prioritásként kezeli.
A számítógépes állomási jegykiadás alternatívája a jegykiadó automatás jegyértékesítés. Egy automata költsége 3-4,5 millió forint évente, miközben egy pénztáros teljes költsége ennél magasabb, ráadásul azért a magasabb összegért csak heti 35-40 órát "áll rendelkezésre" szemben az automata közel 168 órájával. A MÁV-Start számításai szerint 130-160 értékesítési ponton érné meg a jegykiadó automaták telepítése (ma három helyen van ilyen), amivel párhuzamosan a hagyományos jegypénztárak száma, illetve nyitva tartása csökkenthető lenne.