Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Minden magyar pártra ráhajtott a Strabag?

2008.09.07. 18:20
A Profil osztrák hírmagazin hétfőn megjelenő számában olyan iratokat – feljegyzéseket és emlékeztetőket – tesz közzé, amelyek véleménye szerint felvetik annak gyanúját, hogy a Strabag építőipari konszern üzleti előnyszerzés céljából magyarországi pártoknak adományokat nyújtott. A hetilap osztrák politikusokat is érintő cikkét az APA hírügynökség előzetesen már a hét végén részletesen ismertette.

Miként a osztrák hírszolgálati iroda is utalt rá, két évvel ezelőtt, a 2006-os ausztriai választási kampány derekán hasonló vádak merültek fel a Strabag ellen, amelyek lényege az volt, hogy a konszern Eurocontact nevű pr-cégén keresztül több millió eurós támogatást nyújtott a magyar szocialistáknak és szabad demokratáknak. A MSZP és az SZDSZ akkor a leghatározottabban cáfolták, hogy kaptak volna pénzt a Strabagtól.

Mindenkit megkerestek

Az APA beszámolója szerint a Profil rendelkezésére álló, eddig még nyilvánosságra nem hozott iratok – amelyek egy részét a magazin fakszimile formában közli – azonban más megvilágításba helyezhetik a történteket: úgy tűnik, hogy az Eurocontact 2003 augusztusa és 2005 márciusa között célirányosan kapcsolatokat keresett az összes magyarországi párttal, méghozzá azzal a feltételezhető szándékkal, hogy az osztrák cég javára befolyást gyakoroljon a különböző építési megbízások elbírására.

A hetilap azért tartja az osztrák belpolitika szempontjából robbanékonynak az ügyet, mert az Eurocontact akkori ügyvezetője az az Alexander Zach volt, aki még ma is a szeptember végi választáson induló Liberális Fórum elnöke, a cég társtulajdonosa pedig Zoltán Aczél, aki 2005-ben jelölt volt a bécsi helyhatósági választáson, és a fórum sajtóügyeit intézi.

Leveleztek, megszerezték

A Profil birtokába jutott iratokban számos magyarországi építési projektről szó van, köztük az M5-ös, M35-ös, M0-ás és az M7-es autópályáról, metróépítésről és egy budapesti kórházról. A levelezések a magazin szerint bepillantást nyújtanak a lobbisták tevékenységébe, akik kapcsolatokat ápoltak kormányzati munkatársakkal, az összes párt pénztárosával és minisztereivel.

Ha csak az autópályákat nézzük, legalábbis különös az egybeesés a levelezés, és a Strabag által az említett időszakban elnyert beruházások között. Az osztrák cég 68,7 milliárd forintos ajánlattal megnyerte az M35-ös Görbeháza és Debrecen közötti 36 kilométeres szakaszára kiírt tendert. Az M7-esen a Hídépítővel párban tagja volt a Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszt – benne a köröshegyi völgyhidat – 74 milliárdért építő konzorciumnak, valamint megépíthették az M5-ös és a 4-es főút közötti M0-s 13 kilométeres szakaszát 33,8 milliárd forintért.

Az egész Alföld az övék lett

A Strabag a korábban kapus rendszerben működő M5-öst üzemeltető és ppp-ben az országhatárig megépítő AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt.-nek a bécsi székhelyű M5 Holding Gmbh-n keresztül egyedüli tulajdonosa (az M5 Holding 100 százaléka annak az M5 Beteiligungs GmbH birtokában van, amelyet idén májusban vásárolt meg a Strabag). Az AKA-ban állam 2004 tavaszán, amikor az M5-öst is bevonták a matricás rendszerbe, csaknem 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt.

Ezt idén januárban hosszas vajúdás után eladta a Strabaghoz hasonlóan osztrák Raiffeisennek úgy, hogy a részvénycsomagért kapott nem egészen 29 miliárd forintot – ami 7 milliárddal haladta meg a négy évvel korábbi vételárat – az állam bő egy év alatt kifizeti az AKA-nak – vagyis most már lényegében a Strabagnak – a havi 2 milliárd forintra rúgó rendelkezésre állási díj formájában.

Az is tény, hogy 2004-ben a Strabag nyerte a legtöbb közbeszerzési tendert, 113 eljáráson végzett az élen, és csak abban az évben csaknem 168 milliárd forintos megbízást kapott ilyen úton. Ez utóbbi alapján is a Strabag vezet 2004-ben, hiszen 168 milliárdos megrendeléseit az érték szerinti második helyezett, a Betonút Rt. 122,6 milliárd forinttal követi. A harmadik helyen szintén egy építőipari vállalat, a Hídépítő Rt. állt, 72,3 milliárd forinttal. Persze a Strabag általában benne van a közbeszerzési eljárások tízes toplistájában, ezért ebből a szempontól a 2004-es év nem számít nagyon különlegesnek a cég életében.

Kuncze megköszönte

A csatolt dokumentumokban egyebek között említés történik arról, hogy miután Medgyessy Péter szocialista kormányfő felvetette, a négyes metró újjáépítésénél az oroszok is szóba jöhetnek, Kuncze Gábor, a liberálisok akkori elnöke 2003. november 5-én Bécsben találkozott Zachhal és Aczéllal, majd november 24-én Aczél a Liberális Intézet nevében egy BAWAG-számlán keresztül 93 ezer eurót utalt át az SZDSZ-nek. Négy nappal később Kuncze megköszönte a nagylelkű támogatást – írta a Profil.

2004 januárjában Aczél jelzi, hogy megállapodott a szocialisták, illetve a liberálisok pénztárosával, aminek értelmében a "11-et 8:3 arányban osztják szét a koalíciós partnerek között". A Profil értelmezése szerint a "11" jelölés valószínűleg 11 millió euróra vonatkozik. Egy később feljegyzésben ezzel összefüggésben megemlítik Puch Lászlót, az MSZP pénztárosát is.

Kórházépítéshez Fidesz-támogatás

Egy 2004 május 17-i keltezésű, a budapesti kórházépítéssel kapcsolatos feljegyzésben utalás van arra, hogy a Fidesz budapesti szervezetének a támogatása biztosított, és hogy valamennyi fővárosi szervezet beleegyezett: a pénz a Magyarországi Demokrácia Támogatásának Egyesülete bécsi székhelyű szervezeten keresztül "közvetlenül a pártokhoz folyjon be (Kórház)". Véletlen egybeesés vagy sem - jegyzi meg a hetilap -, mindenesetre 2005 márciusa és májusa között Gyürk András és Lezsák Sándor Fidesz-politikusok rendezvényeit átszámítva 48 ezer, illetve 60 ezer euróval finanszírozták.

A Fidesznek nem dolga részt venni a felhevült hangulatú osztrák választási kampányban - Szijjártó Péter, az ellenzéki párt szóvivője így reagált a lap információira.

Az MSZP az osztrák belpolitikai folklór részének tartja a lapértesülést. Nyakó István annyit mondott: erről két évvel ezelőtt is írt az osztrák lap, és az MSZP akkor is leszögezte, hogy nem kért és nem kapott pénzt a Strabagtól.