Gyakoribbá válhatnak a szmogriadók

2008.10.28. 17:41
Az új rendelet alapján az önkormányzatoknak a szálló por értéke alapján kell elrendelni a szmogriadót. Ha már 2007-ben életbe lépett volna a szabályozás, három szmogriadón lennénk túl. A riadó leginkább a Hungária körgyűrűn belüli személyautós forgalmat és dízel járműveket érintené.

Október 25-én lépett hatályba az a rendelet, ami a szálló por (PM10) önálló határértékét jelölte meg. A jövőben évente akár többször is lehet számítani arra, hogy a főpolgármesternek szmogriadót kell elrendelnie Budapesten. Korábban a szálló porra nem volt külön határérték, a tájékoztatási és a riasztási értéket a kéndioxiddal közösen kezelték - mondta Nyáry Krisztián a Városháza kommunikációs igazgatója.

Az unióban egyedül

Az Európai Unióban még egyedül csak hazánkban bevezetett új szabályozás szerint szmogriadót kell elrendelni, ha két egymást követő napon a szálló por értéke két egymást követő napon meghaladja a 100 mikrogramm/köbmétert, és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon nem várható javulás. Az önkormányzatok akkor kötelesek tájékoztatni a lakosságot, ha a szálló por értéke két egymást követő napon meghaladja a 75 mikrogramm/köbmétert.

Az EU szakbizottsága májusban adta ki azt az irányelvet, amely alapján a tagállamoknak két évük van az érvényes szabályozásuk újragondolására, és a szálló porra vonatkozó küszöbérték bevezetésére. A rendelet végrehajtására a főváros jelenleg nincs felkészülve, "a főváros álláspontja szerint a miniszteri rendeletmódosítás elhamarkodott és előkészítetlen volt" - mondta Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.

A magyarországihoz hasonló, szigorú szabályozás csak Svájcban van, amelynek kedvezőbbek az éghajlati viszonyai, és nincsenek is milliós nagyvárosai. Ha az új szabályzás már három éve érvényben lett volna, akkor összesen 73 napon kellett volna különböző szigorító intézkedéseket elrendelni. Így például leállt volna a járműforgalom a Hungária körgyűrűn belül, ami ezeken a napokon a várost ellehetetlenítette volna, mondta Nyáry Krisztián.

Még szigorúbb korlátozás kellene

A Levegő Munkacsoport üdvözli az új rendelet életbe lépését. A szálló porra vonatkozó új határértéke alapján 2007-ben három szmogriadót is el kellett volna rendelnie a budapesti önkormányzatnak. A szervezet egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy az Egészségügyi Világszervezet ajánlása alapján még szigorúbb határérték megállapítása lenne szükséges. Az elsősorban a gépjárművekből a levegőbe kerülő szálló por ugyanis egyike azon anyagoknak, amelyek a leginkább károsítják az emberi szervezetet, sokszor visszafordíthatatlan betegségeket, így tüdőrákot is okozhat. Ezért arra kérik a lakosságot, hogy csak a legszükségesebb esetekben használják gépkocsijukat. A döntéshozókat pedig egy olyan rendszer kidolgozására ösztönzik, amelyben egyre többen térhetnének át gépkocsijukról a tömegközlekedésre és a kerékpározásra.

Csak a taxik és a buszok ússzák meg

A szmogriadó elrendelésekor a nagyüzemeknek felére kell csökkenteniük a károsanyag-kibocsátásukat. A Hungária körgyűrűn belüli területen tilos lesz az átmenő és a belső forgalom. Kivétel ez alól a tömegközlekedés, a taxi, a megkülönböztető jelzésű jármű és a mozgáskorlátozottakat szállító autó. Budapest egész területén nem közlekedhetnek a dízel üzemű járművek. Tilos lesz a közterületi égetés, a szilárd- és olajtüzelésű berendezések használatát pedig úgy kell mérsékelni, hogy az adott épületben maximum 18 fok legyen a hőmérséklet. Magyarországon összesen 55, ebből Budapesten 11 automata monitorállomás műszerei mérik folyamatosan a levegő szennyezettségét.