A Fidelitas-hírlevéltől az újságosbódéig: Ufi

2003.09.11. 12:37
Bár most is nyilvánvaló, hogy melyik oldalon állunk, az utcai terjesztés beindulásával mégsem lett volna szerencsés, ha a lap impresszumában szerepel a Fidelitas elnöksége - magyarázza Ablonczy Bálint, az Ufi főszerkesztő-helyettese, miért döntöttek a függetlenedés mellett. Az eredetileg Utolsó Figyelmeztetés néven indult pártfolyóirat a kormányváltás után szakadt le a Fidesszel szövetséges ifjúsági szervezetről, és új formátumban, színes címlappal októbertől országos terjesztésben lesz kapható az újságárusoknál.
A régi, hírlevélszerű megjelenéssel szemben immár valódi folyóirat formájában kerül az újságosokhoz jövő hónapban az Ufi, amely óriásplakát-kampánnyal is ráerősít a politikai médiapiacon megcélzott új szerepkörre.

Egyértelmű, melyik oldal

A sokadik arculatváltással Ufira rövidített Utolsó Figyelmeztetés, a Fidelitas öt éve indított lapja. Az új logóval megjelenő negyven oldalas magazin újítása az is, hogy a politikai szervezetről leválva, független orgánumként definiálja magát. A belső terjesztésű, ingyenes újság szerkesztői a kormányváltás után döntöttek a leválásról. A nagyobb terjedelmű, elemző, de egyértelműen ellenzéki írásokkal akar olvasókat szerezni a "második nyilvánosság" táborában.

Az Ufi főszerkesztő-helyettese, Ablonczy Bálint is megerősítette, hogy továbbra is nyilvánvaló lesz, melyik oldalon állnak, ám egy szélesebb terjesztésben megjelenő lap nem engedheti meg magának, hogy egy politikai szervezet országos elnöksége neve szerepeljen az impresszumban. Ablonczy azonban hozzátette, hogy a Fidelitas felől sem korábban, sem most nem kívánták irányítani az újságot. A függetlenedést a szerkesztőség több munkatársa is a Magyar Narancs történetének ahhoz a fázisához hasonlította, amikor a szerkesztőség kivált a Fideszből.

Polgári előfizetői kör

A leszakadással változott az Ufi kiadója is. A Fidelitas-közeli Scripta Manent Alapítvány helyett másfél éve egy saját alapítású cég, a Verba Volant Kft. adja ki a lapot. A főszerkesztő-helyettes állítása szerint az átalakulás óta sem a párt, sem a Fidelitas nem költ az Ufi fenntartására, támogatásként csupán egy helyiséget, és egy szerkesztőségi számítógépet kaptak a Lendvay utcai Fidesz-székházban.

Az Index információi szerint a polgári körök megalakulása is hozzájárult a függetlenedéshez, mert a frissen létrehozott szervezetek komoly előfizetői kört jelentettek. A 1400 forintos éves előfizetésekből származó bevétel mellett némileg lendíthet a minden bevételt visszaforgató szerkesztőség helyzetén, hogy a lapban megjelentek a vállalkozói hirdetések is. Az Ufi reklámját egyébként a Fideszhez hagyományosan közeli Mahir Cityposter végzi. A cég az Index megkeresésére nem kívánt részleteket elárulni a kampány méreteiről, sem az óriásplakátok értékéről.