Tinierotika a dohányzásellenes kampányban

2004.10.28. 17:28
Dohányzásellenes labirintust mutatott be az egészségügyi minisztérium, a cigarettacsikktől bűzlő kiállítást a dohányzásellenes program részeként utaztatják az országban. A tavaszi "Ciki a cigi" kampány a fiatalok egyötödéhez jutott el, negyven százalékuknak tetszett, egész évben viszont nincs pénz intenzív tévés kampányt folytatni. A fiatalok szerint nem menő a cigi, de nem megy ki a divatból sem.
A fiatalok húsz százalékához jutott el az egészségügyi minisztérium (ESZCSM) tavaszi dohányzásellenes, a tévében, rádióban, és plakátokon futó kampánya, amire 60 milliót költött a tárca, de hasonló intenzitású kampányra egész évben már nem futja a keretből.

Néhány adat
#alt#
Tekintse meg leszoktató képeinket!
  • A 15 éves fiúk 30%-a, a lányok 27% napi dohányos Mo.-n
  • A felnőttek aránya 38, illetve 25% Mo-n
  • A világon 48 és 12%
  • Évente 28 000 ember hal meg dohányzás következtében
  • A világon 5 millió ember, 2025-ben 10 millió
    (forrás: ESZCSM)
  • A nyugati tapasztalatok szerint pedig kétéves intenzív kampánnyal elérhető, hogy a fiatalok 5-8 százalékkal kevesebben szokjanak rá a cigarettára, derült ki a minisztérium szerdai sajtótájékoztatóján, ahol a sajtó bejárhatta azt a labirintust is, ami egy dohányos napján kalauzolja végig a látogatót.

    Nagy tervek

    Az egészségügyi minisztérium éves szinten 150 millió forintot fordít dohányzásellenes programjára. Magyarország 2003-ban írta alá azt az egészségügyi világszervezet által kidolgozott keretegyezményt, aminek alapján többek között néhány éven belül további 7 százalékkal emelik a cigarettára kivetett adót, és betiltják a zárt közterekben való dohányzást. A minisztérium az idei és a tavalyi évet aktív kampányolással tölti, számolt be Jakab Ferencné az ESZCSM politikai államtitkára.

    Magyarország, hasonlóan a többi kelet-európai országhoz, sokkal rosszabbul áll az elszívott cigaretták és a dohányosok számát tekintve, mint Nyugat-Európa (lásd a keretest). Míg egy magyar évi 2400 szálat szív el, egy nyugat-európai 1600-at. Magyarországon a leszokók aránya 9 százalék körüli, derült ki Vadász Imre (OEFI) előadásából.

    Nem megy ki a divatból

    A rászokás veszélyének leginkább kitett fiatalokat megcélzó "Ciki a cigi" nevű tavaszi kampányának értékeléséről Vokó Zoltán főosztályvezető elmondta, sikerült a korosztály egyötödéhez eljuttatni az üzenetet, ami negyven százalékának tetszett is. Az adatok a kampány előtt és után készült felmérésekből származnak.

    Vokó elmondása szerint a fiatalok (10-17 évesek) 15 százaléka próbálkozott már a cigivel, a megkérdezettek 87 százaléka azonban úgy gondolja, a cigaretta nem menő dolog, de abban már csak egyötödük biztos, hogy ki is megy a divatból. Az osztályvezető beszámolt arról is, a cigaretta bűzét promotáló kampány legerősebb jegye a randevúra váró lány mellett turkáló disznó volt a fiatalok számára.

    A dohányzást a nyilvános helyeken tiltó rendelet életbe lépésének időpontjáról még mindig nincs pontos dátuma a tárcának. "Ez politikai kérdés, rajtunk nem múlik" - fogalmazott Vokó. A dohánytermékek megadóztatásnak 57 százalékos EU-s előírásával kapcsolatban Magyaország 2008-ig vállalta, hogy a jelenlegi 52,3 százalékos adókulcsot megemelje.

    Bűzlő erotika a sötétben

    Bár az intenzív kampány nem tart egész évben az ESZCSM megbízásából állandóan turnéznak majd a dohányzás-ellenes programokkal; ezek egyike az interakítv dohányzásellenes labirintus, ami - nevével ellentétben - se nem igazán interaktív (egy számítógépet kivéve), se nem igazán labirintus.

    A fatáblákból összedeszkázott sötét folyosóban egy dohányos napját követhetjük végig. A reggeli felkeléstől (mosdó és tükör, rajta ínybeteg szájak fotói), a randizáson át a szeretkezésig, mind a dohányzás oldaláról megközelítve. A szerelmes szájára egy cigarettacsikkekkel megtömött ajakalakú hamutartó emlékeztett, miközben egy női hang azt ismételgeti a sötétben, hogy "Gyere, gyere!". A pettingelő-szeretkező jelenetben a baldachnios ágy hálója cigarettavégekkel van kicsipkézve, a lány hangja sikamlós témákra téved ("Ne nyúlj oda! ... De! Mégis!").