Már a levegőben meghalhattak az Air France járat utasai

2009.06.18. 07:01
Az eddig megtalált roncsok és emberi maradványok alapján azt feltételezik egyre biztosabban a szakértők, hogy nem történt robbanás az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó utasszállítóján. A június 1-jei légikatasztrófa lehet a biztosítócégek számára a történelem legdrágább balesete.

Újabb maradványokat, roncsdarabokat és csomagokat találtak szerdán az Atlanti-óceánban a brazil partok közelében, közölte egy brazil katonai szóvivő. "Amíg nincsenek pontos információink, a maradványok kifejezést használjuk, a szövetségi rendőrség mondja majd meg, hogy egész holttestről van-e szó, vagy sem" - közölte Henry Munhoz alezredes, a brazil légierő szóvivője sajtótájékoztatóján.

fr

Az Air France légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó gépe június 1-jén tűnt el az óceán felett, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral.

A levegőben eshetett szét

Szerdáig körülbelül ötven holttestet emeltek ki az óceánból, a maradványokat a recifei igazságügyi orvos szakértői intézetbe szállítják azonosításra. A holttestek pontos számát a maradványok állapota miatt nem lehet közelebbről meghatározni. A maradványokat és a roncsokat a Mistral francia hadihajó legénysége emelte ki az óceánból mintegy 950 kilométerre a Fernando de Noronha-szigetcsoporttól.

Helyi lapok szerdán a nyomozásban részt vevő szakértőkre hivatkozva azt írták: a roncsok állapota megerősíteni látszik az a feltevést, amely szerint az Airbus 330-as a levegőben darabokra szakadt, de nem robbant fel. A roncsdarabok ugyanis viszonylag épek és nem látszik rajtuk tűz nyoma.

A brazil orvos szakértői csoport egyik szóvivője névtelenséget kérve elmondta, hogy az 50 közül több holttesten töréseket találtak. Repülésügyi szakértők szerint az ép holttestek és a kar-, láb- és csípőtörések rendszerint arra utalnak, hogy a gép a levegőben esett darabokra, a kizuhanó utasok pedig hiába voltak székbe kötve, ilyen sebességnél és időjárási körülmények között, mintha betonfalnak csapódtak volna. Többségük már a vízbe zuhanás előtt halott lehetett.

Szerdán a Globo televízió értesülései szerint az Air France megkezdte a kárpótlás kifizetését a gépen utazó 56 brazil állampolgár hozzátartozóinak. Eddig hat utas családja kapott fejenként 48 ezer reált (24,6 ezer dollár) az első kiadásokra. Francia lapok becslése szerint a teljes kárpótlás összege 300-750 millió dollárt tehet ki, így az Airbus katasztrófája lehet a biztosítócégek számára a történelem legdrágább balesete.

A fekete doboz még mindig nincs meg

A Caboclo brazil korvett "nagy mennyiségű ronccsal és csomaggal" pénteken érkezik Recifébe, ahol a szerencsétlenül járt Airbus utáni kutatásokat irányítják. Az egyik roncs feltehetően a repülőgép konyhájából származik.

fr2

A gép fekete dobozai még mindig nem kerültek elő a tengerfenékről, és napról napra kisebb az esély, hogy megtalálják a repülési adatokat rögzítő berendezéseket. A kutatók több kilométer hosszú kábeleken bocsátottak a mélybe hangdetektorokat, hogy megpróbálják fogni a jeladók jeleit.

A brazil légierő és haditengerészet szerdán úgy döntött, hogy újabb utasításig folytatják a kutatást. Mostantól kétnaponta tartanak helyzetértékelést és döntenek a kutatás folytatásáról.

Paul-Louis Arslanian, a szerencsétlenséget kivizsgáló BEA francia polgári légiközlekedés-biztonsági nyomozó iroda vezetője Párizs közelében tartott szerdai sajtótájékoztatóján elmondta, hogy valamivel közelebb jutottak a célhoz, de részleteket nem közölt. Mint mondta, a távoli helyszín és a óceánfenék felszínének egyenetlensége jelenti a legnagyobb gondot a vizsgálat számára.