'A jóistennek nincs felelősségbiztosítása'
További Bulvár cikkek
Klikk a képre! Olvasóink felvételei |
Az adott területen uralkodó szélsebességről az Országos Meteorológiai Szolgálat ad ki jelentést. A vihar biztosítási eseménynek számít, a cascóval vagy épületbiztosítással rendelkező tulajdonosoknak tehát ilyenkor fizet a biztosító. Sipos József, az Allianz Hungária kommunikációs igazgatója másképp tudja: szerinte a gyors kárrendezéshez nem szükséges hivatalosan kimondatni, hogy valóban viharkárokról van szó, sem a Meteorológiai Szolgálattal, sem mással.
Casco nélkül
|
Például egy közterületen álló fa esetén az összetört autó tulajdonosának az önkormányzatnál kell jelentkeznie kártérítési igényével, a felelősség kérdését pedig szakértői vélemény dönti el. Amennyiben kiderül, hogy az önkormányzat (illetve a kertészeti vállalat) hagyta elkorhadni a területén álló fát, és az dőlt az autóra, akkor kártérítést kell fizetnie, illetve állnia a javítás költségeit. Házak esetén a tulajdonosnak kell fizetnie, ha kiderül, hogy a meglazult tetőcserepek zuhantak a parkoló autókra, és nem a tornádó tépte le a tetőt. Amennyiben a háztulajdonosnak nincs a háztartási biztosítás keretén belül felelősségbiztosítása, akkor saját zsebből kell kifizetnie a kárt.
Elképzelhető persze, hogy egy tökéletes állapotban levő tetőről szór cserepeket a parkoló autókra az orkán, vagy egészséges, jól ápolt fát dönt rá a BKV-buszra. Ilyenkor nem tehető felelőssé a ház illetve a fa tulajdonosa az okozott kárért. Ha az autósnak van cascója, az fizet, ha nem, akkor így járt. Ahogy a szakjogász megfogalmazta: "A jóistennek nincs felelősségbiztosítása."
Özönlenek a bejelentések
"Már tegnap este érkezett hozzánk százötven-kétszáz bejelentés, és csütörtök délelőtt tíz óráig ezer káresetről kaptunk tájékoztatást" - mondta az Indexnek Horváth Andrea, az Aegon Magyarország Biztosító Rt. vezérigazgató-helyettese. Hozzátette, szerdán főként az ország északkeleti részéről, Miskolc környékéről érkeztek bejelentések, csak Sátoraljaújhely és Sárospatak térségéből egy tucat. A legtöbb telefon épületek, tetőszerkezetek sérüléseiről, üvegkárokról, kémények ledőléséről és kidőlt fák által okozott károkról számol be.
A biztosító gyorsított eljársában vizsgálja az ügyeket, kilencven vonalon fogadják a telefonhívásokat, minden alkalmazottjuk dolgozik, és a független szakértők is folyamatosan végzik a kárbecsléseket. Az Aegonnak külön katasztrófa-kárrendezési ügyrendje van, ami azért nem jelenti azt, hogy az ügyfelek biztosítási szerződéseiben rögzített feltételektől a vis maior miatt eltérhetnének.
"Fölrepültek a tyúkok az égbe"
Tekintse meg képeinkek! Fotó: index |
A legtöbb kárbejelentés Észak-Magyarországról érkezett, ahol Sipos szerint "fölrepültek a tyúkok az égbe, és onnan tojták a tojásokat". Az Allianz ügyfeleit érintő károk várhatóan több százmillióra rúgnak majd, hiszen az eddig bejelentett esetek kategóriánként (mezőgazdaság, gépkocsi, lakáskárok) is elérik a százmilliót. Az épületkárokról szóló bejelentések között a tetőszerkezet megróngálódása mellett gyakran szerepel, hogy pincéket és garázsokat öntött el a víz.
Sipos is elmondta, az autókárt elszenvedőknek csak abban az esetben tudnak segíteni, ha cascóval rendelkeznek. A cascotulajdonosok az Allianz szervízpartnereinél rögtön megjavíttathatják az autójukat a biztosításuk terhére. A biztosító a gyors helyreállítás érdekében az ingatlanokon esett kisebb károkról fényképes kárbejelentést is elfogad. Az ország kevésbé érintett részeiről kárfelmérőket és szakértőket csoportosítottak át a nagy mértékben károsult északi térségbe, akik hétvégén is folytatják a kárfelmérést.