Egymillárdot nyelnek el a kátyúk Budapesten

2004.03.08. 12:53
Ezen a télen mintegy húsz százalékkal kevesebb kátyú keserítette a fővárosban autózók életét, állítják az illetékesek. A Fővárosi Közterület-Fenntartó Rt. által kezelt körülbelül ezer kilométernyi útszakasz fenntartására sosincs elég pénz, de útlezárásokra nem kell számítani.
Fotó: Index
Burkolathiány
A tavalyi tél sokkal keményebb volt, a sok csapadékkal, erős lehűlésekkel járó idő rengeteg kárt tett a főváros útjaiban. A mostani enyhébb tél kevesebb kátyút "szült", körülbelül húsz százalékkal csökkent a "burkolathiányos úthibák" száma a múlt évi adatok szerint, és ezek jó része is főként az elmúlt két hétben keletkezett - mondta el az Index érdeklődésére Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatója.

Egymillárd a gödrökbe

A kátyúkat folyamatosan javítják, jelenleg azonban a mostoha időjárás miatt csak ideiglenes elhárításra van lehetősége a közútfenntartóknak, akik amint lehet, végleges útburkolat-javítással cserélik fel az átmenetileg "bekátyúzott" aszfaltlyukakat. Budapest 4300 kilométeres közúthálózatából mintegy ezer kilométer üzemeltetéséért felel a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. a főváros megbízása alapján, ez nagyjából egybeesik a fő- és tömegközlekedési útvonalakkal, a "maradék" 3300 kilométer a kerületi önkormányzatok gondjaiba tartozik.

Jogos kárigény
Akinek az autója valamilyen károsodást szenved a kátyúk miatt, az út üzemeltetéséért felelős szervhez, azaz például a Közterület-fenntartó Rt. jogi és igazgatási osztályához fordulhat kártérítési igénnyel. A meghibásodás okát hitelt érdemlően - fotóval, tanúkkal vagy rendőrségi jegyzőkönyvvel - kell bizonyítani, csak ebben az esetben térítik meg az elszenvedett kárt.
Az ezer kilométert hetente kétszer végigautózza a cég útellenőri szolgálata, és ha bármilyen úthibát észlelnek, regisztrálják, és az útkarbantartók pár napon belül a megfelelő technikával kijavítják.

Tavaly minderre egymilliárd forintot fordított a cég, és feltehetőleg idén sem lesz ennél kevesebb vagy több a költségkeret, noha a főváros közgyűlése által elfogadott költségvetés pontos irányszámait még nem ismerik - tette hozzá az igazgató.

Arra a kérdésre, hogy jut-e elég pénz a fővárosi közterületfenntartásra, így a közutak kezelésére, azt a választ kaptuk Csanádi Csabától, hogy természetesen forráshiányos ez a terület is, de arra elegendő pénzeszközök állnak az Rt. rendelkezésére, hogy útlezárásokra sehol ne kerüljön sor.

Csak foltozgatásra telik

Fotó: Index
Úthibák
Pest megyében kétszázötven kilométernyi útszakasz szorulna korszerűsítésre, ennek körülbelül a tizedére lesz csak pénz 2004-ben - áll a Népszabadság hétfői számában. Az ország legforgalmasabb megyéjében idén minden korábbinál kevesebb pénz jut az útfelújítására, pedig a 2400 kilométernyi úthálózat több mint felére ráférne a mielőbbi javítás, és legalább a romlás megállításához évente 250 kilométernyi útszakaszt kellene teljes egészében újraaszfaltozni.

Pásztor Zoltán, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. szóvivője a napilapnak elmondta: a jelenleg rendelkezésre álló keretből nem futja végleges javításokra, csupán a közlekedés biztonságát veszélyeztető úthibákat tudják "foltozgatni", ahol még erre sincs lehetőség, ott figyelmezetető táblákat helyeznek el az út mentén.

58,5 milliárd jut csak a Fidesz szerint az ország útjainak karbantartására
A Fidesz szerint egy év múlva útszakaszokat kell majd lezárni az országban, mert járhatatlanok lesznek, ha a kormányzat nem fordít több pénzt útkarbantartásra - mondta Fónagy János múlt héten. A volt közlekedési miniszter elmondta azt is, hogy 2002-ben az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat 77 milliárd forint volt, ugyanez a forrás 2003-ban már csak 55 milliárd, így a karbantartások jelentős részét az idei célelőirányzat terhére végezték. Fónagy János közölte, hogy 2004-re 86,5 milliárd forintot terveztek, azonban "a Draskovics-csomag" ebből az előirányzatból 16 milliárd forintot vesz el. A képviselő úgy tudja, hogy az M5-ös rendelkezésre állási díját idén szintén ebből a forrásból veszik el, ami 12 milliárd forint elvonást jelent. "Így az útfenntartási célelőirányzat 2004-ben csak 58,5 milliárd forint" - mondta az ellenzéki honatya.

"Az útfenntartási célelőirányzat 71 milliárd forint. A kiadások csökkentése érintette ezt a területet is, de a fontos feladatok elvégzéséhez rendelkezésre áll a megfelelő forrás. Egy évtizede kevesebb forrás jut az útfenntartásra, mint amennyit a közlekedők és a szakemberek igényelnének. A kormány ezt a feladatot is fokozatosan teljesíti, a mostani költségcsökkentés sem útlezárást, hanem a feladat átütemezését jelenti" - állt az MSZP válaszközleményében.