Magasságtévesztés miatt zuhant le a szlovák repülőgép
Martin Fedor szlovák védelmi miniszter szerdán ismertette a szlovák kormánnyal a vizsgálat eddigi megállapításait összegező jelentést. A szakértői jelentés szerint hónapokig, akár évekig is eltarthat a baleset vizsgálata. Az eddigi megállapítások szerint a gép vélhetően emberi mulasztás miatt nem ért célba, de a továbbiak során egyéb okok is feltárulhatnak.
A magassági orientáció elvesztése
A jelentés azt tartalmazza, hogy a baleset helyszínétől 36 kilométerre eső célállomás, a kassai repülőtér irányába műszeres segítség nélkül, úgynevezett vizuális megközelítéssel repülő pilóták rosszul mérték fel a gép magassági pozícióját, és vélhetően akkor is mulasztottak, amikor a műszeres vezérlésről a vizuális leszállásra váltottak át.
A vizsgálat előzetes eredményei arra engednek következtetni, hogy több, egyidejű, egymással összefüggő ok együttesen idézte elő az An-24-es repülőgép katasztrófáját. A vizsgálatok eddigi eredményei alapján a fő ok a magassági orientáció elvesztése volt. A szakmai vizsgálat további részleteiről bárminemű tájékoztatást a szlovák fél adhat.
A legsúlyosabb szlovák légi szerencsétlenség
A magyar Katonai Légügyi Hivatal január 30-án lezárult közigazgatási hatósági eljárása megállapította, hogy nem terheli felelősség a magyar repülési szakszolgálatokat a szlovák An-24-es katonai repülőgép balesetének bekövetkezéséért.
Az An-24-es típusú katonai repülőgép, fedélzetén a koszovói békemisszióból hazatérő szlovák katonákkal, január 19-én este ütközött neki a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce község határában álló Borsó-hegynek. Negyvenkét ember a helyszínen meghalt, egy 27 éves katona csodával határos módon, kisebb sérülésekkel túlélte a balesetet.
Szlovákia eddigi történetében ez volt a legtöbb ember életét követelő légi szerencsétlenség.