Kiemelik a repülőgéproncsot a Balatonból

2003.01.14. 10:13
Vállalkozó szellemű búvárok készen állnak a II. világháborúban Alsóörsnél Balatonba zuhant szovjet csatarepülőgép roncsainak kiemelésére, s ha az időjárás és egyéb körülmények megengedik, februárban nekifognak a veszélyes munkának. A 3-4 fős búvárcsapatnak katasztrófavédelmi szakemberek segítenek.
Bruckner János, a balatonlellei búváregyesület vezetője az MTI-nek elmondta, hogy a roncsok kiemelését a Veszprém Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság irányítja.

Ők adják a műszaki eszközöket, köztük a kotrót, a markológépet, a darut és a tehergépkocsit, a lellei búvárok pedig a lezuhant repülőgépet rejtő több méter mélységben végzik majd el a rájuk háruló feladatokat. Feltétele a kiemelésnek, hogy ne szakadjon a hó, és megfelelő vastagságúra hízzon a Balaton jege.

Mint a lellei búváregyesület, a Top-Gun Víz Alatti Kutatócsoport vezetője elmondta, a 43 tagú szervezet 3-4 búvárjára lesz szükség a kiemelésnél, a katasztrófavédelem pedig 10-15 szakemberével vesz majd részt a munkálatokban. A lelleiek könnyűbúvár fölszerelésben merülnek majd le a tó várhatóan plusz 1-2 Celsius fok hőmérsékletű, jég alatti vizébe.

Februárban emelhetik ki

A rettegett Sturmovik
Vajda Ferenc Antal szakértő az IL-2-ről készített összeállításában említi, hogy a Sturmovikot a háború alatt nagyon dicsőítették. Ez volt a sztálini "sólymok" legnagyobb számban gyártott gépe, a "fekete halál", melytől a német repülők annyira rettegtek. A német harckocsik azonnal elbújtak, ha az IL-2 árnyékát meglátták.

Újabb orosz források már bevallják, hogy ha a gép okozott is jelentős károkat a németeknek, sokkal több veszteséget hozott a szovjet légierőknek. Több mint 65 000 szovjet pilóta és fedélzeti lövész halt meg ezzel a géptípussal 1942 és 1945 között.

A kimutatások szerint egy IL-2 pilótája, mielőtt saját maga lezuhant volna, átlagosan 7 fedélzeti lövészt "fogyasztott el". Ha meggondoljuk, hogy többnyire már 10 harci bevetés elégséges volt egy IL-2 pilótájának arra, hogy a Szovjetunió Hőse címre terjesszék fel, láthatjuk az IL-2 személyzetének tragédiáját.

Az IL-2 Sturmovik repülő kiemelésére valószínűleg februárig várni kell - tájékoztatta az MTI-t Horák Attila őrnagy, a Veszprém Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság polgári vészhelyzet-kezelési osztályvezetője. "A 8-10 szakhatósági engedély közül néhány még nem érkezett meg, anélkül pedig nem foghatunk a gép kiemeléséhez. Ha meglesznek az engedélyek, még le kell vágni a nádat, s csak azután kezdődhet meg a kiemelés"- jelentette ki.

Horák Attila az MTI-nek elmondta, a világháborús repülőgép veszélyes kiemelésekor valószínűleg a BM tűzszerészei ellenőrzik majd, hogy mit rejt a roncs.

A pilóták maradványi is a gépben lehetnek

Mivel fölmerült, hogy a repülőt vezető két szovjet katona holttestének a korábbi kiemelése ellenére maradhattak még emberi maradványok a roncsok közt, a katasztrófavédelmiek megkeresésére az ügyben illetékes hadisírgondozó intézet a közelmúltban azt kérte a veszprémiektől: ha a két repülős maradványainak akárcsak a nyomaira is találnak, azonnal értesítsék őket, hogy a további kegyeleti eljárást már ők végezhessék el.

1945. március 23-án Alsóörsnél, a Balaton fölött lőtte le a német légelhárítás a szovjet IL-2-es csatarepülőt. Roncsaira a lakosságtól származó értesülések alapján búvárok akadtak rá 1972-ben. A szovjet gép lezuhanása előtt valószínűleg kioldotta a bombáit, így azoktól talán nem kell tartani, de lőszert és üzemanyagot még bizonyára rejt a tó feneke.

Horák Attila megjegyezte: ha ezen a télen, például a jég korai elolvadása miatt, nem sikerül kiemelni a Balatonból a repülőgép-roncsot, tavasszal más módszerrel kísérlik meg a műveletet.