További Bulvár cikkek
A 243 méter hosszú hajóroncsot korábban több vontatóhajó segítségével juttatták távolabb az ökológiailag igen érzékeny partszakasztól. A már beszennyezett területeken 250 elhullott vagy olajtól összeragadt madarat találtak.
Ezer négyzetkilométerek
A csaknem 1200 négyzetkilométeres olajfolt a partoktól nem messze lebegett a vízen, miközben a tankerből tovább ömlik a magas kéntartalmú olaj. Ha a teljes mennyiség a tengerbe jut, a szennyezés a becslések szerint kétszerese lesz az Alaszka partjai előtt 1989-ben szerencsétlenül járt Exxon Valdez okozta szennyezésnek. Akkor több mint negyedmillió tengeri madár veszett oda.
A spanyol partoknál a fjordszerű folyótorkolatok, illetve a Cíes-szigeteki természetvédelmi park is veszélybe kerülhetnek. A lisszaboni hidrológiai intézet attól tart, hogy az olajkatasztrófa Portugália északi partjaira is átterjed.
A nyílt tengerre vontatták
A szakértők azon vitatkoznak, hogy Spanyolországnak már a múlt héten szerdán meg kellett volna kezdenie a Prestige rakományának átszivattyúzását, ahelyett hogy távolabb vontatták. Kritikus véleményt fogalmazott meg Christian Bussau, a Greenpeace szakértője is. Véleménye szerint ha a parthoz viszik a hajót, egy másik tankerbe átemelhették volna a rakományát.
Nemzetközi jogi szakértők szerint Spanyolország és Portugália nem vétett az egyezmények ellen azzal, hogy a Prestige-t a lehető legmesszebb vontatták a partjaiktól. A tengeri katasztrófák által korábban próbára tett országok megtagadták a sérült hajótól, hogy befusson bármelyik kikötőjükbe.
A tengerfenéken marad az olaj
Az olajtól fenyegetett partokon és a nyílt tengeren a madarak tömeges pusztulása várható. Az olajszállító balesete katasztrófa a halászok számára is, akik ezen a területen tengeri csukát, tintahalat, vénusz- és fésűs kagylót fogtak.
Christian Bussau szerint azonban a természetnek nem évtizedek, hanem néhány éven belül regenerálja magát. Bár a tenger fenekén a tartályhajó folyamatosan ereszteni fogja magából a káros vegyületeket, a szakértő szerint az olajos massza már nem emelkedik fel a mélységből.
A hajótársaság szerint a Prestige rendelkezett biztosítással. A környezeti katasztrófa nyomán a kártérítéseket ez alapján a biztosítók fizetik, idézte a dpa Stephen Askingst, az athéni Universe Maritime Inc. szóvivőjét.
A rakomány 60 millió eurót ért
Az egyelőre nem ismert, ki a valódi tulajdonosa a bahamai zászló alatt hajózó tankernek. A spanyolországi károkat legalább 90 millió euróra becsülik. 5 ezer halász megélhetése szűnt meg egy csapásra. A hajó rakománya 60 millió eurót érhetett. Amennyiben a mentés sikerül, az erre szakosodott holland Smit társaság 20 millió eurót kapott volna.
A Prestige az utolsó vizsgálatokon hiányosságok nélkül megfelelt. Nem tartozott a különösen biztonságos olajszállítók közé, mert még nem volt kettős oldalfala. A hajótársaság szóvivője a szerencsétlenségért Spanyolországra hárította a felelősséget. A kapitány letartóztatásban van, mert nem működött együtt a mentőcsapatokkal.