Egy villámcsapás még nem okoz repülőkatasztrófát
További Bulvár cikkek
Megtalálták a kedden Kelet-Ukrajnában lezuhant orosz utasszállító repülőgép két adatrögzítőjét, jelentette be szerdán az orosz közlekedési miniszter. A 171 emberéletet követelő katasztrófa okait még vizsgálják, de valószínűnek tartják, hogy villám csapott a 11 ezer méter magasságban haladó gépbe, amely kigyulladt, és a kényszerleszállás megkísérlése közben zuhant le.
Villámcsapás miatt nem feltétlenül kell lezuhannia egy repülőnek, a fekete doboz vizsgálata alapján várhatóan további részletek látnak majd napvilágot, amiből pontosan kiderül a katasztrófa oka, mondta el az Indexnek Szüle Zsolt oktatópilóta. Ha egy repülőgépet villámcsapás ér, az nem földelődik le, így nincs is olyan hatása, mintha a földön csap bele valamibe a villám, magyarázta a mechanizmust.
A gép testét kívülről egy alumínium réteg védi, ez villámcsapás esetén sértetlen marad. A gép orrán egy orrkúp elnevezésű műanyag alkatrész található, ami a levegő terelésére, a repülő áramvonalasítására alkalmas, ez gyakorlatilag leesik, ha villámcsapás éri a gép testét. Ilyen esetben a pilóta mihamarabb megpróbál leszállni, de ettől még mindig nem zuhan le egy repülő, magyarázta Szüle Zsolt.
A statikus kisütő megvéd
A villámcsapások kezelésére a szárnyakon több, statikus kisütő névre hallgató egység található, amelyek leginkább drótkefére hasonlítanak, ezek ugyan villámcsapáskor elégnek, de elvezetik az elektromosságot. A repülőben ülők ilyenkor hatalmas csattanást hallanak, de az ijedtségnél nagyobb baj nem történik, mesélte az oktatópilóta személyes tapasztalatait.
A legrosszabb esetben a navigációs rendszer, vagy egyéb elektromos rendszerek mehetnek tönkre, de például a térbeli helyzet meghatározására alkalmas rendszerekből az öregnek számító Tupolov 154-es gépeken is 3-4 darab található. A repülő tehát még ebben az esetben sem zuhan le, így helytelenek azok a felvetések, hangsúlyozta Szüle, hogy azért mert Tu-154-es és öreg egy repülő, nincs felkészülve a szélsőséges helyzetekre.
Szerinte sokkal inkább elgondolkoztató a karbantartás kérdése, a keddi katasztrófában ugyanis a villámcsapás mellett emberi mulasztás vagy műszaki hiba játszhatott szerepet, erre érdemben viszont csak a fekete doboz alapján lehetne kielégítő választ adni.