Egy villámcsapás még nem okoz repülőkatasztrófát

2006.08.23. 15:18
Előkerült az Ukrajnában lezuhant gép két fekete doboza, további részleteket azok tartalmáról egyelőre nem árultak el. Az Indexnek nyilatkozó oktatópilóta szerint villámcsapás önmagában nem okozza egy repülő lezuhanását, feltehetőleg egyéb probléma, emberi mulasztás vagy műszaki hiba is adódhatott. Az öregebb gépek is fel vannak készítve szélsőséges helyzetekre.

Megtalálták a kedden Kelet-Ukrajnában lezuhant orosz utasszállító repülőgép két adatrögzítőjét, jelentette be szerdán az orosz közlekedési miniszter. A 171 emberéletet követelő katasztrófa okait még vizsgálják, de valószínűnek tartják, hogy villám csapott a 11 ezer méter magasságban haladó gépbe, amely kigyulladt, és a kényszerleszállás megkísérlése közben zuhant le.

Külföldi áldozatok
A szentpétervári hatóságok tudomása szerint a kedden lezuhant gépen külföldiek is utaztak. A még megerősítésre szoruló, nem végleges információk szerint két német, egy holland, egy francia és egy finn utas is van az áldozatok között.

Villámcsapás miatt nem feltétlenül kell lezuhannia egy repülőnek, a fekete doboz vizsgálata alapján várhatóan további részletek látnak majd napvilágot, amiből pontosan kiderül a katasztrófa oka, mondta el az Indexnek Szüle Zsolt oktatópilóta. Ha egy repülőgépet villámcsapás ér, az nem földelődik le, így nincs is olyan hatása, mintha a földön csap bele valamibe a villám, magyarázta a mechanizmust.

A gép testét kívülről egy alumínium réteg védi, ez villámcsapás esetén sértetlen marad. A gép orrán egy orrkúp elnevezésű műanyag alkatrész található, ami a levegő terelésére, a repülő áramvonalasítására alkalmas, ez gyakorlatilag leesik, ha villámcsapás éri a gép testét. Ilyen esetben a pilóta mihamarabb megpróbál leszállni, de ettől még mindig nem zuhan le egy repülő, magyarázta Szüle Zsolt.

A statikus kisütő megvéd

A villámcsapások kezelésére a szárnyakon több, statikus kisütő névre hallgató egység található, amelyek leginkább drótkefére hasonlítanak, ezek ugyan villámcsapáskor elégnek, de elvezetik az elektromosságot. A repülőben ülők ilyenkor hatalmas csattanást hallanak, de az ijedtségnél nagyobb baj nem történik, mesélte az oktatópilóta személyes tapasztalatait.


Tekintse meg képeinket!

A legrosszabb esetben a navigációs rendszer, vagy egyéb elektromos rendszerek mehetnek tönkre, de például a térbeli helyzet meghatározására alkalmas rendszerekből az öregnek számító Tupolov 154-es gépeken is 3-4 darab található. A repülő tehát még ebben az esetben sem zuhan le, így helytelenek azok a felvetések, hangsúlyozta Szüle, hogy azért mert Tu-154-es és öreg egy repülő, nincs felkészülve a szélsőséges helyzetekre.

Szerinte sokkal inkább elgondolkoztató a karbantartás kérdése, a keddi katasztrófában ugyanis a villámcsapás mellett emberi mulasztás vagy műszaki hiba játszhatott szerepet, erre érdemben viszont csak a fekete doboz alapján lehetne kielégítő választ adni.