Pablo Escobar szigetére szervezett bulit, négy év után most szabadult

1508551-3672272-zoomed
2022.05.21. 10:33
A világ legismertebb influenszereivel vette hülyére az újgazdag fiatalokat a Fyre Fesztivál megálmodója, Billy McFarland, aki hatéves börtönbüntetése letöltését megszakítva a napokban szabadult.

Festői környezet a Bahamákon, a világ első számú influenszerei, népszerűbbnél népszerűbb előadók, luxusapartmanok és fine dining ételek – csak néhány dolog, amit a 2017-es Fyre Festival ígért az igazán elitek számára megálmodott rendezvényre. 

Az elsőre igazán exkluzívnak és luxusnak tűnő fesztivál azonban nem várt véget ért, a luxusételek helyett két kenyér közé préselt sajt, az apartmanok helyett beázott sátrak és matracok, sztárfellépők helyett pedig félig elkészült színpad várta a szigetre érkezőket. A felháborodott és csalódott tömeg nagy része még csak hazautazni sem tudott a közben lefújt fesztiválról, hatalmas káosz uralkodott a helyszínen, az elveszített összegekért pedig évekig tartott a pereskedés.  

A Fyre szervezője, Billy McFarland több millió dollárt csalt ki hazugságokkal és ígéretekkel a luxus-influenszerekkel is fémjelzett fesztivál szervezése során, amely összegből azonban a csalódott közönség semmit sem látott vissza. Az ügy hatalmas port kavart, a fiatal üzletembert pedig hatéves börtönbüntetésre ítélték 2018-ban. Innen szabadult most idő előtt McFarland, akinek történetét az elmúlt években a Netflix és a Hulu streamingszolgáltatók is megfilmesítették. 

A befektetőktől lehúzott 27,4 milliárd dolláros összeg és a hatéves börtönbüntetés ellenére azonban nem kellett sokáig rácsok mögött sínylődnie a még mindig csak 30 esztendős McFarlandnek, ugyanis a napokban elhagyhatta a büntetésvégrehajtási intézményt. Arról szó sincsen ugyan, hogy újra szabadon garázdálkodhat a sokak által egyszerű csalónak titulált fesztiválalapító, büntetését felügyeletben folytatja, az azonban egyelőre nem tisztázott, hogy házi őrizetben vagy egy erre fenntartott intézményben folytatja elzárását – írja a TMZ

De hogyan sikerült egy fiatal vállalkozónak összehoznia ekkora összegből, ilyen nagy nevek felsorakoztatása mellett egy ennyire csalódáskeltő eredményt létrehoznia? 

Vállalkozószellemből jeles

Ahhoz, hogy jobban belelássunk a millió dolláros lebőgés okaiba, először a fesztivál megálmodóját sem árt megismernünk. Billy McFarland New Jerseyben nőtt fel, szülei jól menő ingatlanfejlesztő céget vezetnek, így mindig is nagy lábon élhetett. A Bucknell Egyetemen ugyan megkezdte felsőfokú tanulmányait, végül azonban egy év után otthagyta az iskolát, és 25 éves kora előtt több kisebb vállalkozást is beindított.

Legsikeresebb projektjét nem sokkal a Fyre Fesztivál megálmodása előtt vitte sikerre, a Magnises bankkártyákat készítő vállalkozása egyfajta előlovasa volt a fesztiválálomnak. A fekete kártyát ugyanis nem mindenki igényelhette meg, egy igazán elit kör számára lett megálmodva. McFarland ugyanis évi 250 dolláros tagdíj ellenében az egyébként ügyfél eredeti kártyájáról lemásolt mágnescsíkkal ellátott kártya mellé elit bulikra való VIP-belépőket, éttermekbe és klubokba való bejutást ajánlott fel.

Végül a vállalkozás 2016-ban megbukott, azonban McFarland vállalkozókedve nem szűnt meg, sőt komoly álmokat dédelgetett. Azt nem lehet mondani, hogy ne lenne kitartó a vállalkozó, ugyanis nem sokkal a Magnises beszántását követően létrehozta a Fyre Media nevű cégét a művésznevén Ja Rue-nak becézett rapperrel, Jeffrey Atkinsszel. Céljuk az volt, hogy az applikáció segítségével egy gombnyomással bárki olyan előadókat hívhason meg privát rendezvényekre vagy bulikra, mint Beyoncé és Jay Z. 

Tüzes bulinak indult, végül csak McFarland égette meg magát 

Innen indult ki a végül hatalmas botrányba fulladt fesztivál ötlete is, ugyanis McFarland és Atkins szerette volna népszerűsíteni a tehetősebb réteg körében az applikációt, amelyhez jobb terep nincs is egy luxusfesztiválnál. Azonban a fesztivál hirdetésére, népszerűsítésére, pláne megvalósítására azonban természetesen nem állt rendelkezésükre elegendő összeg, ezért befektetők vadászásába kezdtek, a vállalkozó ezeken a tárgyalásokon pedig rendre jól menő cégként állította be a vállalkozását annak érdekében, hogy még több pénzhez juthasson. Volt, hogy a nemrég indult Fyre Media kapcsán azzal hitegette a tárgyalóasztal túloldalán ülőket, hogy vállalkozása már 90 millió dollárt ér, hazugságainak köszönhetően pedig többen be is álltak az álmodozó fiatal vállalkozó mögé.

Ugyan már ekkor is többen figyelmezették a vállalkozót, hogy tervének megvalósításához legalább egy évre és hatalmas pénzügyi fedezetre lenne szükség, ennek ellenére ő mégis nagyon záros határidőn belül, hónapok alatt szerette volna lebonyolítani az eseményt. 

A figyelmeztetések ellenére McFarland szinte azonnal belevágott az esemény marketingjének elkészítésébe, amelyre szintén nem kevés pénze ment rá. Nem is csoda, hiszen a fejébe vette, hogy a világ legismertebb modelljeivel és influenszereivel szeretné a legtehetősebb rétegeket a fesztiválra csábítani, így Bella Hadidot, Emily Ratajkowskit és Allesandra Ambrosiót is a Bahamákra reptette – ahol egy korábban Padblo Escobar által birtokolt szigetre tervezték a fesztivált –, hogy ott egy pár perces reklámfilm erejéig szerepeljenek.

Emellett arra kérte a népszerű véleményvezéreket, hogy közösségi oldalukon vigyék hírét a rendezvénynek, az egységes posztot Kim Kardashian és Kendall Jenner is megosztotta, utóbbinak állítólag 250 ezer dollárt fizettek egyetlen közzétett képért.

 A hatalmas tervek azonban hetekkel a fesztivál időpontja előtt kezdtek szépen lassan meghiúsulni, amikor is a fesztiválra az egyik legnagyobb összeget beígérő hitelezőcég, a Comcast Ventures 20 millió dolláros kérésre mondott végül nemet, így hatalmas összegtől esett el a szervezőbrigád. A tőke hiányában McFarland kénytelen volt a fesztivál fellépőin és a korábban beígért luxuselemeken spórolni, a helyszíni, főként helyi munkásoknak pedig későbbi, de jóval nagyobb lelkű kifizetést ígért.

Még ekkor sem fordult meg a fejében a fesztivál lefújása, így a rendezvényre sorra el is kezdtek végül megérkezni a szórakozni vágyó emberek, a helyszínen azonban elképesztő látvány fogadta őket. Az apartmanok helyett katonai mobilsátrak állítottak fel, amelyek nagy része láthatóan még el sem készült, ahogyan a színpad és a fesztivál többi része sem, a sziget pedig építési hulladékkal és munkásokkal volt tele. A szervezők a fine diningot is kicsit másképp értelmezték, ugyanis az ínycsiklandó luxusfogások helyett két szelet kenyér közé dobott sajt volt a kiosztott menü.

Egyedül vitte el a balhét 

A fesztivált végül lefújták, McFarland pedig nem kerülhette el a felelősségre vonást, 2018 októberében hat év börtönbüntetésre ítélték, és több mint 26 millió dollár kártérítés megfizetésére kötelezték az általa megtévesztett befektetőknek és ügyfeleknek. A vállalkozón kívül társát, Atkinst nem találta bűnösnek a bíróság, a rapper állítása szerint üzlettársa őt is átverte és jelentős összeggel megkárosította.

Ahogyan a mentegetőző partner, úgy a marketingkampányban résztvevő modellek sem kerültek bajba a botrányba fulladt esemény miatt, a bíróságra került iratok szerint összesen 5,2 millió dollárt költhettek McFarlandék az influenszerlányokra. 

A most szabadult vállalkozót ugyan eltiltották a cégvezetéstől, a múltját tekintve csak rövid idő kérdése, és újabb világmegváltó ötlettel áll majd elő, remélhetőleg jóval kisebb kár okozása mellett... 

A történetről készült Netflix-film előzetese itt látható: 

(Borítókép: Netflix)