Hová tűnnek a hashtagek a közösségi médiából?

GettyImages-461273478
2024.02.02. 19:31
Hiába volt olyan hashtag – elég csak a #JeSuisCharlie-ra gondolni –, amely hosszú évekig uralta a közösségi médiát, a trend mára jócskán visszaesett, és elképzelhetetlennek tűnik, hogy újra egy kettős kereszt mögé írt tag uralja hosszú távon a platformokat.

Ha másért nem, a tragikus kimenetelű párizsi merényletek miatt mindenki emlékszik a 2015-ös esztendőre, így jó eséllyel arra is, hogy kilenc éve, január 7-én a Charlie Hebdo szerkesztősége ellen elkövetett fegyveres támadást, vagy a november 13-i terrorcselekmény-sorozatot követően elárasztották a közösségi média felületeit az együtt érző vagy sokszor felháborodást kinyilatkoztató bejegyzések. Mindegyik esetben közös volt, hogy a posztok nagy részét a #JeSuisCharlie vagy a #PrayforParis hashtagekkel láttak el, amelyek amellett, hogy vírusos gyorsasággal lepték el a platformokat, még évekkel később is aktívan használták azokat. 

Mindez persze nem meglepő, hiszen ezek a tagek pontosan ezzel a célzattal jöttek létre, hogy az azonos témában írt posztokat egy helyre tömörítve megtalálják az emberek a tartalmakat, a terrortámadásokat követő zaklatottság kezelésében pedig kétségkívül sokat segíthet, ha az ember megerősítést kap arról, hogy nem csak őt érintik meg ily módon a történtek. 

Emiatt a #JeSuisCharlie (azaz Charlie vagyok) óriási népszerűsége kiváló példája annak, hogy a rendelkezésünkre álló technológia hogyan alakíthatja a közös élményekkel kapcsolatos gondolkodásunkat. 

A kifejezés használata Joachim Roncin tervező nevéhez fűződik, amelyet kevesebb mint egy órával a támadás kezdete után tett közzé a Twitteren (ma már X). A szóösszetételből hamar hashtag lett, és egy héten belül körülbelül hatmilliószor használták, így a történelem egyik legtöbbször újratweetelt tagjévé vált – írja a The Conversation. (A hashtag hirtelen jött népszerűségét leginkább az afroamerikaiak ellen megvalósult, sokak szerint túlzó rendőri fellépés miatt berobbanó #BlackLivesMatter tag tudta csak megközelíteni.)

A francia szerkesztőség elleni merénylet apropóján megjelent trend villámgyors terjedése a szakértők szerint annak volt köszönhető, hogy akkor, 2015 elején volt a Twitter népszerűsége a csúcson, a hashtagek pedig akkoriban a fő mozgatórugói voltak a közösségi platformnak. De miben rejlik egy jó hashtag sikere?

Az adott témát jelölő linkek akkor működnek,

ha érzelmesek, polarizálóak, könnyen adaptálhatók, és egy fülbemászó szlogen segítségével foglalnak össze egy nagyobb történetet, vagy írnak le jelentőséggel bíró témát.

A #JeSuisCharlie hashtag mindezt kamatoztatta. A szabad véleménynyilvánítás védelmezői széles körben elfogadták, de gyorsan megjelentek az ellennarratívák is, amelyek más perspektívából közelítették meg a támadást. A #JeNeSuisPasCharlie-t (nem vagyok Charlie) használtak azok, akik ellenezték a támadásokat, de nem értettek egyet a kiadvány sértő tartalmával, miközben a #JeSuisAhmed Ahmed Merabet, a támadásban meghalt francia rendőr előtt tiszteleg.

Maradandót alkotott, ma már nehezen jöhet létre ilyen

A #JeSuisCharlie hashtag világszerte elterjedt, több nyelvű, például a spanyol és az angol fordításai is népszerűvé váltak, emiatt az sem meglepő, hogy tartós öröksége van, ami szokatlan a közösségi médiában. Miután 2020-ban egy késes támadó megsebesített két embert a Charlie Hebdo főhadiszállásán, a hashtag különféle formákban újra előkerült. Az elmúlt évek tweetjeit áttekintve a téma kapcsán doktori kutatást készítő Emma Conolly azt is megfigyelte, hogy a #JeSuisToujoursCharlie (mindig Charlie), és a #JamaisCharlie (soha többé Charlie) megjelenése új és árnyalt módon folytatta a narratívát, ami kilenc évvel a történteket követően meglehetősen különös a platformokon. 

Ma már azonban teljesen másképpen használjuk a közösségi oldalakat. A Twitter immáron X, és Elon Musk hatalomátvétele sem csalogatta vissza a más platformok felé forduló felhasználókat. Különösen a fiatalokat nem, akik az X helyett sokkal inkább preferálják a TikTokot és az Instagramot, az X és a Facebook pedig jobbára az idősebb generáció tere lett. A hashtag ennek ellenére továbbra is a közösségi média rendszerező eleme, azonban a tagek sokkal kisebb körben terjednek, mint korábban.

Manapság a közösségi média felhasználói azáltal teremtenek közös emlékeket, hogy összekapcsolják egyéni tapasztalataikat, ahelyett, hogy valódi kollektív szolidaritást fejeznének ki, ahogyan például azt a #JeSuisCharlie tette. Más szóval, az emberek nagyobb valószínűséggel osztják meg saját személyes narratíváikat egy nagyobb történet részeként, ahelyett, hogy egy egységes üzenetet ismételnének vagy retweetelnének. A vírusosan terjedő tartalmak mára sokkal kiszámíthatatlanabbak lettek, felpörögnek, majd hamar el is tűnnek. Van, hogy mindössze néhány órát vagy napot élnek csak meg.

A hashtageknek ráadásul a különböző oldalak algoritmusai sem kedveznek, hiszen a felhasználók sokszor már csak olyan tartalommal találkoznak, amely a saját buborékjukhoz kapcsolódik, azaz olyan témákkal, amelyek iránt érdeklődnek, és előszeretettel fogyasztják azokat. Emiatt megtörténhet, hogy egyes felhasználók egyáltalán nem is futnak bele egy felkapott tagbe vagy témába a platformokon. Így ne lepődjön meg senki, ha évek múlva már nem emlékszik vagy találkozik a korábban széles körben elterjedt hashtagekkel. 

(Borítókép: A franciaországi terror áldozataira emlékeznek Bristolban 2015. január 10-én. / Fotó: Matt Cardy / Getty Images)